Persistent URL of this record https://hdl.handle.net/1887/54859
Documents
-
- Download
- Title Pages_Contents
- open access
-
- Download
- Part I: Chapter 2
- open access
-
- Download
- Part I: Chapter 3
- open access
-
- Download
- Part I: Chapter 4
- open access
-
- Download
- Part I: Chapter 5
- open access
-
- Download
- Part I: Chapter 6
- open access
-
- Download
- Part II: Chapter 7
- open access
-
- Download
- Part II: Chapter 8
- open access
-
- Download
- Part II: Chapter 9
- open access
-
- Download
- Part II: Chapter 10
- open access
-
- Download
- Part III: Chapter 11
- open access
-
- Download
- Part III: Chapter 12
- open access
-
- Download
- Part III: Chapter 13
- open access
-
- Download
- Part III: Chapter 14
- open access
-
- Download
- Part IV: Chapter 15
- open access
-
- Download
- Part IV: Chapter 16
- open access
-
- Download
- Part IV: Chapter 17
- open access
-
- Download
- Bibliography_Epilogue_CV_Index
- open access
-
- Download
- Propositions
- open access
In Collections
This item can be found in the following collections:
Gelijkheid troef in het Nederlandse basisonderwijs: onderzoek naar het onderwijs voor zeer makkelijk lerenden
Voor dit onderzoek is eerst hoogbegaafdheid gedefinieerd en is omschreven waarom het onderwijs moet worden aangepast aan leerlingen die van nature zeer makkelijk leren. In het proefschrift wordt in de onderwijsomgeving het begrip zeer makkelijk lerend (zmal) gehanteerd in plaats van het begrip hoogbegaafd. Dit is naar...Show moreIn de Nederlandse samenleving wordt bij voortduring gedebatteerd of het onderwijs moet worden aangepast aan de leerbehoeften van hoogbegaafde leerlingen. Dit continue debat en de teneur hiervan druisen in tegen het gestelde in het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK), Recommendation 1248 (1994) van de parlementaire vergadering van de Raad van Europa en het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (EESC) in 2013. In het proefschrift is in kaart gebracht welke factoren bepalend zijn voor de mate waarin wetenschappelijke kennis over het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen in het Nederlandse basisonderwijs wordt toegepast.
Voor dit onderzoek is eerst hoogbegaafdheid gedefinieerd en is omschreven waarom het onderwijs moet worden aangepast aan leerlingen die van nature zeer makkelijk leren. In het proefschrift wordt in de onderwijsomgeving het begrip zeer makkelijk lerend (zmal) gehanteerd in plaats van het begrip hoogbegaafd. Dit is naar analogie van de pendant zeer moeilijk lerend (zml), een begrip dat in de onderwijsomgeving wordt gehanteerd in plaats van het begrip zwakbegaafd. Uit het onderzoek blijkt dat de problemen van zmal- en zml-leerlingen vergelijkbaar zijn.
Nagegaan is in hoeverre onderwijs- en beleidsactoren in het basisonderwijs de in de dissertatie gedefinieerde wetenschappelijke kennis over het onderwijs aan zmal-kinderen in de praktijk toepassen en welke factoren hierbij een doorslaggevende rol spelen. Hiertoe is onderzoek uitgevoerd op achtereenvolgens basisschool-, hogeschool- en samenlevingsniveau.Show less
- All authors
- Heer, W. de
- Editor(s)
- Heer W. de
- Supervisor
- Cliteur, P.B.; Admiraal, W.F.
- Co-supervisor
- Groen, A.J.J. in 't
- Committee
- Ellian, A.; Depaepe, M.; Hoogeveen, A.J.M.; Kwak, A.J.
- Qualification
- Doctor (dr.)
- Awarding Institution
- Law , Leiden University
- Date
- 2017-09-12
- Title of host publication
- Meijers-reeks
- ISBN (print)
- 9789402806977
Publication Series
- Name
- MI-286