Documents
-
- Download
- Title page_Contents_Acknowledgements
- open access
-
- Download
- Chapter 1 Introduction
- open access
-
- Download
- Chapter 8 Summary in Dutch
- open access
-
- Download
- Chapter 10 Summary
- open access
-
- Download
- Curriculum Vitae
- open access
-
- Download
- Interview_Questionnaire
- open access
-
- Download
- Propositions
- open access
In Collections
This item can be found in the following collections:
Islamitisch basisonderwijs in Nederland
Al sinds de oprichting in 1988 is het islamitisch basisonderwijs in Nederland een bron van discussie. De ontwikkeling ervan heeft de afgelopen dertig jaar niet stilgestaan en geeft aanleiding tot nieuwe inzichten. Toch worden in de discussie al jarenlang dezelfde argumenten gebruikt.
Hoe geven de verschillende islamitische basisscholen vandaag de dag vorm aan hun identiteit? En hoe wegen zij de verschillende maatschappelijke
debatten over de islam daarin af?
Dit boek laat – met een focus op de identiteitsvorming - de leerkrachten en directieleden zelf aan het woord en probeert de verschillen in waarden, normen en gewoonten van binnenuit te duiden.
Islamitische basisscholen blijken steeds meer aandacht te hebben voor de maatschappelijke context. Ook wordt inzichtelijk dat islamitische basisscholen zich van andere basisscholen onderscheiden vanwege hun interne diversiteit en de continue dialoog met die maatschappelijke context.
Dit boek is een...
Show more
Al sinds de oprichting in 1988 is het islamitisch basisonderwijs in Nederland een bron van discussie. De ontwikkeling ervan heeft de afgelopen dertig jaar niet stilgestaan en geeft aanleiding tot nieuwe inzichten. Toch worden in de discussie al jarenlang dezelfde argumenten gebruikt.
Hoe geven de verschillende islamitische basisscholen vandaag de dag vorm aan hun identiteit? En hoe wegen zij de verschillende maatschappelijke
debatten over de islam daarin af?
Dit boek laat – met een focus op de identiteitsvorming - de leerkrachten en directieleden zelf aan het woord en probeert de verschillen in waarden, normen en gewoonten van binnenuit te duiden.
Islamitische basisscholen blijken steeds meer aandacht te hebben voor de maatschappelijke context. Ook wordt inzichtelijk dat islamitische basisscholen zich van andere basisscholen onderscheiden vanwege hun interne diversiteit en de continue dialoog met die maatschappelijke context.
Dit boek is een pleidooi voor genuanceerder denken over en handelen rond het islamitisch basisonderwijs in Nederland.
Show less
- All authors
- Beemsterboer, M.M.
- Supervisor
- Berger, M.S.
- Co-supervisor
- Boer, E.M. de
- Committee
- Bakker, C.; Dessing, N.M.; Merry, M.S.; Mesman, J.; Pels, T.V.M.
- Qualification
- Doctor (dr.)
- Awarding Institution
- Leiden Institute for Area Studies, Humanities, Leiden University
- Date
- 2018-06-12
- Title of host publication
- Islam in verandering
- ISBN (print)
- 9789079578931
Publication Series
- Name
- 3
Funding
- Sponsorship
- De totstandkoming van dit proefschrift werd financieel mogelijk gemaakt door de Promotiebeurs voor Leraren (projectnummer 023.002.043) van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).