Shaping Idealisms consists of eleven articles published earlier and three unpublished articles, a general introduction and a conclusion. The articles are mostly about Middle English romances and... Show moreShaping Idealisms consists of eleven articles published earlier and three unpublished articles, a general introduction and a conclusion. The articles are mostly about Middle English romances and nineteenth- and twentieth-century romance-related texts. The general theme is the tension between conventional hegemonic idealism and embedded criticism of that. The approach is an application of modern critical theories to medieval texts and modern related texts in order to analyse their subtextual premisses preliminary to other types of analysis. The texts have been treated as autonomous for the occasion. The main themes are: the difference between romance and allegory (symbolism); __dialogic texts__ and the agendas of clerkly and minstrel authors (formalism); linear, cyclic and concentric narrative structures (structuralism); characters as __actants__, and the symbolism of settings (narratology); and __diff_rance__, and 'the other' as antitype (poststructuralism). For the nineteenth-century texts the emphasis lies on medieval stories in new cultural contexts and on the perspective of hindsight (Tennyson, William Morris); for the twentieth-century texts on fantasy and the development of romance in modern times (Tolkien, C.S. Lewis, Lodge). Show less
Dit proefschrift bestaat uit twee delen: een monografie (verschenen in 2005) en een essay. De monografie vormt eerst en vooral een bronnenboek: zij bevat een biografie van de kunstenaar, geeft een... Show moreDit proefschrift bestaat uit twee delen: een monografie (verschenen in 2005) en een essay. De monografie vormt eerst en vooral een bronnenboek: zij bevat een biografie van de kunstenaar, geeft een beeld van de context waarin Jessurun de Mesquita leefde, zijn werk ontstond en werd ontvangen, en beschrijft de diverse facetten van zijn oeuvre, zowel afzonderlijk als in relatie tot elkaar. Het tweede deel van de monografie bestaat uit een grondig gedocumenteerde oeuvrecatalogus van de grafiek, waarmee een vrijwel volledig beeld van De Mesquita's veelomvattende grafische oeuvre is gegeven. De gegevens die in de monografie bijeengebracht zijn, vormen de basis voor een essay waarin de tweespalt die zich aftekent in zijn oeuvre tot uitgangspunt wordt genomen. De ene groep omvat portretten en uitbeeldingen van exotische dieren, planten en bloemen. De tweede groep werken bestaat uit bizarre, vaak humoristische, soms grimmige fantasievoorstellingen die onder de noemer sensitivistische verbeeldingen bekend zijn geworden. Aan de hand van een confrontatie van beide groepen is de vraag naar de intentie van deze werken onderzocht: wat beoogde De Mesquita met deze werken? Show less