Het begin van de coronacrisis vroeg in de eerste plaats om snelle en praktische oplossingen.De verdeling van de schaarse zorgmiddelen, die ons toentertijd ter beschikking stonden, lagdan ook... Show moreHet begin van de coronacrisis vroeg in de eerste plaats om snelle en praktische oplossingen.De verdeling van de schaarse zorgmiddelen, die ons toentertijd ter beschikking stonden, lagdan ook terecht bij de triagisten en de artsen. En het onderwijs kon met eveneens schaarsemiddelen en op afstand natuurlijk slechts beperkt maatwerk leveren. De verplichtingen uit hetVN-verdrag Handicap, waaronder het recht op leven en het recht op passend onderwijs, dwingenNederland echter om na te denken over systeemhervormingen met het oog op een eventueelvervolg van de coronacrisis of soortgelijke noodsituaties. Alleen zo creëren weomstandigheden waarbij het mensenrechtelijk kader ook voor mensen met een beperking eenvangrail blijft in tijden van nood. Show less
In de Nederlandse samenleving wordt bij voortduring gedebatteerd of het onderwijs moet worden aangepast aan de leerbehoeften van hoogbegaafde leerlingen. Dit continue debat en de teneur hiervan... Show moreIn de Nederlandse samenleving wordt bij voortduring gedebatteerd of het onderwijs moet worden aangepast aan de leerbehoeften van hoogbegaafde leerlingen. Dit continue debat en de teneur hiervan druisen in tegen het gestelde in het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK), Recommendation 1248 (1994) van de parlementaire vergadering van de Raad van Europa en het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (EESC) in 2013. In het proefschrift is in kaart gebracht welke factoren bepalend zijn voor de mate waarin wetenschappelijke kennis over het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen in het Nederlandse basisonderwijs wordt toegepast.Voor dit onderzoek is eerst hoogbegaafdheid gedefinieerd en is omschreven waarom het onderwijs moet worden aangepast aan leerlingen die van nature zeer makkelijk leren. In het proefschrift wordt in de onderwijsomgeving het begrip zeer makkelijk lerend (zmal) gehanteerd in plaats van het begrip hoogbegaafd. Dit is naar analogie van de pendant zeer moeilijk lerend (zml), een begrip dat in de onderwijsomgeving wordt gehanteerd in plaats van het begrip zwakbegaafd. Uit het onderzoek blijkt dat de problemen van zmal- en zml-leerlingen vergelijkbaar zijn.Nagegaan is in hoeverre onderwijs- en beleidsactoren in het basisonderwijs de in de dissertatie gedefinieerde wetenschappelijke kennis over het onderwijs aan zmal-kinderen in de praktijk toepassen en welke factoren hierbij een doorslaggevende rol spelen. Hiertoe is onderzoek uitgevoerd op achtereenvolgens basisschool-, hogeschool- en samenlevingsniveau. Show less