van Beek, een antropoloog uit Utrecht, die nu als hoogleraar antropologie van de religie werkt in Tilburg en aan het Afrika-Studiecentrum in Leiden. Zijn studieterrein is Afrika, vooral Kameroen en... Show morevan Beek, een antropoloog uit Utrecht, die nu als hoogleraar antropologie van de religie werkt in Tilburg en aan het Afrika-Studiecentrum in Leiden. Zijn studieterrein is Afrika, vooral Kameroen en Mali. Deze memoires zien terug op een leven dat bijna een halve eeuw vervlochten is geweest met twee samenlevingen in die landen, de Kapsiki et de Dogon. Het is daaom het relaas van een dubbelleven, zowel in Nederland als in Afrika, maar ook een dubbelleven in twee verschillende Afrikaanse culturen, waar in beide gevallen een intense relatie mee is opgebouwd. Van Beeks Afrikaanse levensverhaal is verweven met deze twee gemeenschappen, hun dagelijkse leven, hun kleine en grote rituelen, en vertelt van smeden, huwelijken en maskers, en van de diepe indruk die hun prachtige begrafenisgezangen op hem maakten. Hier voeden dood en leven elkaar door de indrukwekkende wijze waarop deze mensen een boeiend bestaan weten te realiseren in een moeilijke omgeving. Dit is het Afrika van de dorpsgemeenschap, beleefd en beschreven van binnenuit, een Afrika van gewone mensen die tot ons spreken doordat zij een antropoloog de kans hebben gegeven voor een dubbelleven. Thuis in Afrika is thuiskomen bij onszelf.[2e Gewijzigde druk; oorspronkelijke uitgave: 2015] Show less
In deze inaugurele rede analyseert de auteur de betekenis van ritueel; met name karakteriseert hij de rite in contrast met sport. Sport en religie komen in onze huidige maatschappij steeds dichter... Show moreIn deze inaugurele rede analyseert de auteur de betekenis van ritueel; met name karakteriseert hij de rite in contrast met sport. Sport en religie komen in onze huidige maatschappij steeds dichter bij elkaar te liggen, be‹nvloeden elkaar, roepen vergelijkbare emoties op en worden soms bijna identiek geacht. De auteur argumenteert waarom zij elkaars structurele tegendeel zijn, als leden van een groeiende familie van virtuele werelden. Daartoe gaat hij eerst in op de discussie over de betekenisloosheid van ritueel teneinde de virtuele wereld van de rite en religie te karakteriseren. Daarna maakt hij een vergelijking met de sport. Voor het ritueelmateriaal maakt hij gebruik van zijn ervaringen in Afrika bij de Dogon (Mali) en Kapsiki (Kameroen). [Samenvatting ASC Leiden] Show less
Most of the papers included in this volume were presented at a symposium held at Uppsala University, Sweden, in August 1987. An introduction by A. Jacobson-Widding and W. van Beek on the theme... Show moreMost of the papers included in this volume were presented at a symposium held at Uppsala University, Sweden, in August 1987. An introduction by A. Jacobson-Widding and W. van Beek on the theme developed in the book, African folk models of fertility, is followed by three parts: I. Fertility from above, fertility from below (A. Jacobson-Widding on the fertility of incest; J.-P. Jacob on the Winye Gurunsi of Burkina Faso; J. Zwernemann on the Kasena, the Nuna (Burkina Faso, Ghana), and the Moba (Togo, Ghana); R. Devisch on the Yaka (Zaire); G. Dahl on the Borana (Kenya); M. Udvardy on the Giriama (Kenya); 2. Fertility from the wilderness (J. Hultin on the Macha Oromo (Ethiopia); P. Brandstr”m on the Sukuma-Nyamwezi (Tanzania); T. H†kansson on the Gusii (Kenya); K. rhem on the Maasai (Kenya, Tanzania); 3. The fertility of social communion (P. Baxter on the Oromo; A.-I. Berglund on the Zulu (southeastern Africa); L. Brydon on the people of Avatime in Ghana; W. van Beek on the Dogon (Mali) and the Kapsiki (Cameroon); M. Whyte on the Nyole of Uganda; and P. Riesman on the Fulbe and RiimaayBe of Burkina Faso) Show less
Exploring the penetration of the state into the region of the Kapsiki (and Higi) of North Cameroon and northeastern Nigeria, the author shows that the marginalization of the Kapsiki was not caused... Show moreExploring the penetration of the state into the region of the Kapsiki (and Higi) of North Cameroon and northeastern Nigeria, the author shows that the marginalization of the Kapsiki was not caused by geographical factors, but was mainly the product of interaction with state-building processes from the 18th century onwards. The continuing marginalization and exploitation of the Kapsiki are described as a process of cultural proletarization. Show less
Dans cette esquisse le groupement kapsiki du Nord Cameroun et le groupement higi du Nigéria ont été considérés comme une seule ethnie. Leur histoire ne peut être qu'une synthèse des histoires... Show moreDans cette esquisse le groupement kapsiki du Nord Cameroun et le groupement higi du Nigéria ont été considérés comme une seule ethnie. Leur histoire ne peut être qu'une synthèse des histoires villageoises, en l'absence d'une tradition générale pour toute l'ethnie. Elles ont été simplifiées dans ce compterendu, l'intérêt de l'auteur se portant surtout sur les premières migrations qui ont créé les villages. Un résumé de l'implantation de la population est suivi de quelques remarques sur les plantes cultivés et la commerce, et une évaluation des traditions orales. Show less
De Kapsiki (Kameroen) en de Higi (Noordoost-Nigerie) vormen een etnische eenheid. De afzonderlijke benaming is een gevolg van externe politieke factoren. De auteur verrichtte... Show moreDe Kapsiki (Kameroen) en de Higi (Noordoost-Nigerie) vormen een etnische eenheid. De afzonderlijke benaming is een gevolg van externe politieke factoren. De auteur verrichtte cultureelantropologisch veldwerk onder dit volk. Hij beschrijft het en analyseert de structuur ervan. De geschiedenis van het gebied en de technisch-economische aanpassing van de Kapsiki/Higi zijn verantwoordelijk voor de atomisering van zijn samenleving. De auteur zoekt een antwoord op de vraag hoe een zo geatomiseerde samenleving als die van de Kapsiki/Higi kan functioneren Show less