Op 1 januari 2013 trad de Politiewet 2012 in werking. Artikel 74 van de wet bepaalt dat de Minister van Justitie en Veiligheid binnen vijf jaar na inwerkingtreding een evaluatie van die wet aan de... Show moreOp 1 januari 2013 trad de Politiewet 2012 in werking. Artikel 74 van de wet bepaalt dat de Minister van Justitie en Veiligheid binnen vijf jaar na inwerkingtreding een evaluatie van die wet aan de Staten-Generaal moet sturen over doeltreffendheid en effecten van de wet in de praktijk.In dit rapport staat de vraag centraal hoe de Politiewet 2012 in de praktijk is geïmplementeerd en welke consequenties zich voordoen voor de politieorganisatie en voor de verschillende externe partijen die bij het politiewerk betrokken zijn. De hoofdvraag die aan dit onderzoek ten grondslag ligt, luidt: Hoe kan de werking van de Politiewet 2012 inzake de thema’s (1) politiek bestuurlijke sturing en politiek-democratische verantwoording, (2) samenwerking en (3) maatschappelijke inbedding, worden geëvalueerd? Show less
This research study uses the Cultural Theory as a theoretical framework to analyze the governance culture, values and strategic perceptions of top civil servants in the Netherlands. This results in... Show moreThis research study uses the Cultural Theory as a theoretical framework to analyze the governance culture, values and strategic perceptions of top civil servants in the Netherlands. This results in a cognitive map, based on the response to a questionnaire that was sent to the entire population. The majority of them (59 %) prove to adhere to the egalitarian world view stressing the equality of people and attributing a great significance to networks as regulatory social mechanisms. A substantial minority (24%) clings to the individualistic world view ascribing the highest importance to the individual and assuming that mutual relationships among individuals are shaped by contractual bonds and free market operations. Small minorities adhere to the hierarchical (12%) or fatalistic world view (5%). The majority also adhere to strategic perspectives like cooperation, a society-oriented professional role view, and an organic leadership orientation. Thus a set of shared values and beliefs shows up: an __esprit de corps__. This raises the question whether perhaps a neo-Weberian bureaucratic ethos is on the rise that is characteristic for the performance of top civil servants in a society that they themselves perceive primarily as an egalitarian network society. Show less