In deze aflevering richten we ons op de conferentie 'AI: de creatieve (R)evolutie in het onderwijs', een evenement gehost door het Grafisch Lyceum Rotterdam en SintLucas. Onze podcast is rijk aan... Show moreIn deze aflevering richten we ons op de conferentie 'AI: de creatieve (R)evolutie in het onderwijs', een evenement gehost door het Grafisch Lyceum Rotterdam en SintLucas. Onze podcast is rijk aan perspectieven, met bijdragen van experts, docenten en studenten over de impact van AI in het onderwijs.We beginnen met Maarten Lamers, wiens keynote ons meeneemt op een reis door de wereld van creativiteit en kunstmatige intelligentie. Hij verkent vragen zoals: Hoe functioneert AI? En is het mogelijk voor een computermodel om 'creatief' te zijn in een wereld waar AI steeds meer menselijke trekken vertoont?Daarna richten we ons op de meningen van studenten: wat is voor hen van belang? Zij benadrukken het belang voor docenten om AI te integreren, niet alleen voor vaardigheidsontwikkeling, maar ook voor het behoud van kwaliteit in het leerproces. Docenten delen op hun beurt hun verworven inzichten over AI en hoe dit hun onderwijs beïnvloedt, inclusief praktische toepassingen uit de workshops.Vervolgens gaan we in gesprek met Oscar Lepoeter, docent aan de pabo Windesheim. Hij benadrukt het belang van kritisch nadenken over de informatie die we delen en de omgang met studentgegevens, met de vraag of studenten nog wel met een schone lei kunnen starten. We sluiten de podcast af met Erno Mijland, hij zit in de organisatie van het evenement. Hoe heeft hij de dag ervaren en waarom was het zo'n succes? Show less
Muziek, koken, kunst, humor - AI kan het allemaal. Maar kan creativiteit in een computerprogramma worden vastgelegd? Hoe werken ‘creatieve’ computers? En hoe verhoudt zich dat tot creativiteit bij... Show moreMuziek, koken, kunst, humor - AI kan het allemaal. Maar kan creativiteit in een computerprogramma worden vastgelegd? Hoe werken ‘creatieve’ computers? En hoe verhoudt zich dat tot creativiteit bij mensen? In dit Luisterlab gaan informaticus Maarten Lamers, maker Zeno van den Broek en Fedor Teunisse in gesprek over de relatie tussen mens en machine.Dit programma is een inleiding bij het Soundsofmusic programma Blind van DJ en producer van experimentele elektronische jazz, Jameszoo, alias Mitchel van Dinther. Jameszoo heeft een algoritme ontwikkeld dat een disklavier bespeelt en een robot aanstuurt als non existent soloist. Blind wordt voorafgegaan door MA(N|CHINE) van Zeno van den Broek voor vier slagwerkers. Gemodificeerde bassdrums en drummachines onderzoeken de relatie tussen mens en machine in een intense visuele performance.Maarten Lamers is informaticus aan de Universiteit Leiden. Lamers doet cross-disciplinair onderzoek naar kunstmatige intelligentie, robots, biologisch-digitale hybride systemen en creativiteit in onderzoek. Zeno van den Broek is een Nederlandse componist en artiest die in zijn werk de relatie tussen mens en machine onderzoekt en op scherp stelt.Percussionist, motivator en onderwijzer Fedor Teunisse is de artistiek directeur van Slagwerk Den Haag (SDH) en van Asko|Schönberg. Hij werkt ook als docent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.Dit programma wordt georganiseerd in samenwerking met Soundsofmusic, festival voor nieuwsgierige oren. Show less
Ermolayeva, A.; Birukou, A.; Matyushenko, S.; Kochetkov, D. 2023
Artificial Intelligence (AI) is a rapidly developing field of research that attracts significant funding from both the state and industry players. Such interest is driven by a wide range of AI... Show moreArtificial Intelligence (AI) is a rapidly developing field of research that attracts significant funding from both the state and industry players. Such interest is driven by a wide range of AI technology applications in many fields. Since many AI research topics relate to computer science, where a significant share of research results are published in conference proceedings, the same applies to AI. The world leaders in artificial intelligence research are China and the United States. The authors conducted a comparative analysis of the bibliometric indicators of AI conference papers from these two countries based on Scopus data. The analysis aimed to identify conferences that receive above-average citation rates and suggest publication strategies for authors from these countries to participate in conferences that are likely to provide better dissemination of their research results. The results showed that, although Chinese researchers publish more AI papers than those from the United States, US conference papers are cited more frequently. The authors also conducted a correlation analysis of the MNCS index, which revealed no high correlation between MNCS USA vs. MNCS China, MNCS China/MNCS USA vs. MSAR, and MNCS China/MNCS USA vs. CORE ranking indicators. Show less
Hoe creatief is kunstmatige kunst? Kunnen computers creatief zijn? Met literatuurwetenschapper prof. Kiene Brillenburg Wurth en computerwetenschapper dr. Maarten Lamers.Creativiteit wordt door... Show moreHoe creatief is kunstmatige kunst? Kunnen computers creatief zijn? Met literatuurwetenschapper prof. Kiene Brillenburg Wurth en computerwetenschapper dr. Maarten Lamers.Creativiteit wordt door velen gezien als iets uniek menselijks. En dus steekt er iets als AI ineens prachtige schilderijen maakt, rapt als Drake en literaire thrillers schrijft. Voor leken is het steeds moeilijker om computerkunst van echte kunst te onderscheiden: begin dit jaar won een door AI gegenereerde foto zelfs een prestigieuze fotoprijs. Hoe houdbaar zijn onze ideeën over originaliteit en creativiteit? Is creëren slechts het samenvoegen van eerder opgedane kennis en ervaring, of gebeurt er iets nieuws, iets magisch, iets menselijks als een kunstenaar aan de slag gaat? Kan je kunst maken zonder begrip te hebben van emoties, en zonder de ervaring van een lichaam? Computerwetenschapper dr. Maarten Lamers (LEI) legt uit hoe computers kunst maken en literatuurwetenschapper prof. Kiene Brillenburg Wurth (UU) vertelt wat computers ons kunnen leren over onze eigen creativiteit. Show less
This thesis investigates how the assessment of circular economy (CE) at the macro-economic level can be facilitated and promoted. First, a study on the socio-economic environmental impacts of... Show moreThis thesis investigates how the assessment of circular economy (CE) at the macro-economic level can be facilitated and promoted. First, a study on the socio-economic environmental impacts of international agricultural supply chain is presented to better exemplify how Multi-Regional Environmental Extended Input-Output (MR EEIO) data can be used to support policy making. Then, a Python software package (pycirk) and methods for standardized and replicable CE scenarios are presented with a case study on the global environmental and socio-economic impacts CE strategies. The thesis also presents an easy to use and open-source web-based tool for CE scenario construction and analysis (RaMa-Scene). Through these studies, MR EEIO appears to be an adequate tool to assess CE scenarios. However, the implementation of CE interventions will require a variety of micro-level changes across the current international production and consumption system and in many cases more detailed data is required than what is currently available in existing MR EEIO databases. Data availability for CE assessment could be increased through the use of Computer-Aided Technologies and Artificial Intelligence methods in combination with Life Cycle Inventory modelling and MR EEIO databases, but this is only one potential way forward. In fact, the industrial ecology and circular economy communities have many opportunities ahead to improve data collection practices by leveraging digital technologies and artificial intelligence methods. However, coordination in these scientific communities is needed to ensure that the full potential of these technological developments is harvested for the benefit of a sustainable circular economy and society. Show less
AI wordt steeds menselijker. Zo lijkt AI in staat tot creatieve dingen, denk aan de schilderijen die DALL-E kan maken of de gedichten die ChatGPT schrijft. Maar creativiteit, dat is toch ons... Show moreAI wordt steeds menselijker. Zo lijkt AI in staat tot creatieve dingen, denk aan de schilderijen die DALL-E kan maken of de gedichten die ChatGPT schrijft. Maar creativiteit, dat is toch ons menselijke ding? Zijn we nog wel bijzonder als mens? Informaticus Maarten Lamers (Universiteit Leiden) legt uit of er nog wel verschil is tussen ons menselijke brein en de computer. Show less