Op dinsdag 5 maart 2024 organiseerden jeugdprogramma Het Klokhuis en de ZB een interactieve Meet Up over Artificial Intelligence, oftewel AI. Dit gebeurde naar aanleiding van de vier Klokhuis... Show moreOp dinsdag 5 maart 2024 organiseerden jeugdprogramma Het Klokhuis en de ZB een interactieve Meet Up over Artificial Intelligence, oftewel AI. Dit gebeurde naar aanleiding van de vier Klokhuis-uitzendingen over dit onderwerp. Presentator Tirsa With sprak met gasten en leerlingen uit groep 6, 7 en 8 van scholen uit het hele land.Een Snapchat maken met een grappige filter, slimme stofzuigers of ChatGPT je spreekbeurt laten schrijven: Kunstmatige Intelligentie is overal. Maar wat is het precies en wat kunnen we er mee? Informaticus Maarten Lamers legde in de studio uit hoe machines zichzelf slimmer maken en wat het verschil is tussen ons menselijke brein en het computerbrein.Onderzoeker Oumaima Hajri vertelde waar we kunstmatige intelligentie allemaal tegenkomen. Ontzettend handig, maar het is volgens haar ook belangrijk om zelf kritisch te blijven nadenken. Waarom dat van belang is, legde ze uit tijdens de Meet Up.De derde gast was basisschooldocent Tim Vissers. Hij ontwikkelt ‘Futureproof’ lesmateriaal. Tim liet zien waar je Kunstmatige Intelligentie kunt tegenkomen in de klas. Tijdens de Meet Up daagde hij de leerlingen uit om zelf aan de slag te gaan met de AI-studio van Het Klokhuis. Show less
In deze aflevering richten we ons op de conferentie 'AI: de creatieve (R)evolutie in het onderwijs', een evenement gehost door het Grafisch Lyceum Rotterdam en SintLucas. Onze podcast is rijk aan... Show moreIn deze aflevering richten we ons op de conferentie 'AI: de creatieve (R)evolutie in het onderwijs', een evenement gehost door het Grafisch Lyceum Rotterdam en SintLucas. Onze podcast is rijk aan perspectieven, met bijdragen van experts, docenten en studenten over de impact van AI in het onderwijs.We beginnen met Maarten Lamers, wiens keynote ons meeneemt op een reis door de wereld van creativiteit en kunstmatige intelligentie. Hij verkent vragen zoals: Hoe functioneert AI? En is het mogelijk voor een computermodel om 'creatief' te zijn in een wereld waar AI steeds meer menselijke trekken vertoont?Daarna richten we ons op de meningen van studenten: wat is voor hen van belang? Zij benadrukken het belang voor docenten om AI te integreren, niet alleen voor vaardigheidsontwikkeling, maar ook voor het behoud van kwaliteit in het leerproces. Docenten delen op hun beurt hun verworven inzichten over AI en hoe dit hun onderwijs beïnvloedt, inclusief praktische toepassingen uit de workshops.Vervolgens gaan we in gesprek met Oscar Lepoeter, docent aan de pabo Windesheim. Hij benadrukt het belang van kritisch nadenken over de informatie die we delen en de omgang met studentgegevens, met de vraag of studenten nog wel met een schone lei kunnen starten. We sluiten de podcast af met Erno Mijland, hij zit in de organisatie van het evenement. Hoe heeft hij de dag ervaren en waarom was het zo'n succes? Show less
Muziek, koken, kunst, humor - AI kan het allemaal. Maar kan creativiteit in een computerprogramma worden vastgelegd? Hoe werken ‘creatieve’ computers? En hoe verhoudt zich dat tot creativiteit bij... Show moreMuziek, koken, kunst, humor - AI kan het allemaal. Maar kan creativiteit in een computerprogramma worden vastgelegd? Hoe werken ‘creatieve’ computers? En hoe verhoudt zich dat tot creativiteit bij mensen? In dit Luisterlab gaan informaticus Maarten Lamers, maker Zeno van den Broek en Fedor Teunisse in gesprek over de relatie tussen mens en machine.Dit programma is een inleiding bij het Soundsofmusic programma Blind van DJ en producer van experimentele elektronische jazz, Jameszoo, alias Mitchel van Dinther. Jameszoo heeft een algoritme ontwikkeld dat een disklavier bespeelt en een robot aanstuurt als non existent soloist. Blind wordt voorafgegaan door MA(N|CHINE) van Zeno van den Broek voor vier slagwerkers. Gemodificeerde bassdrums en drummachines onderzoeken de relatie tussen mens en machine in een intense visuele performance.Maarten Lamers is informaticus aan de Universiteit Leiden. Lamers doet cross-disciplinair onderzoek naar kunstmatige intelligentie, robots, biologisch-digitale hybride systemen en creativiteit in onderzoek. Zeno van den Broek is een Nederlandse componist en artiest die in zijn werk de relatie tussen mens en machine onderzoekt en op scherp stelt.Percussionist, motivator en onderwijzer Fedor Teunisse is de artistiek directeur van Slagwerk Den Haag (SDH) en van Asko|Schönberg. Hij werkt ook als docent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.Dit programma wordt georganiseerd in samenwerking met Soundsofmusic, festival voor nieuwsgierige oren. Show less
Ermolayeva, A.; Birukou, A.; Matyushenko, S.; Kochetkov, D. 2023
Artificial Intelligence (AI) is a rapidly developing field of research that attracts significant funding from both the state and industry players. Such interest is driven by a wide range of AI... Show moreArtificial Intelligence (AI) is a rapidly developing field of research that attracts significant funding from both the state and industry players. Such interest is driven by a wide range of AI technology applications in many fields. Since many AI research topics relate to computer science, where a significant share of research results are published in conference proceedings, the same applies to AI. The world leaders in artificial intelligence research are China and the United States. The authors conducted a comparative analysis of the bibliometric indicators of AI conference papers from these two countries based on Scopus data. The analysis aimed to identify conferences that receive above-average citation rates and suggest publication strategies for authors from these countries to participate in conferences that are likely to provide better dissemination of their research results. The results showed that, although Chinese researchers publish more AI papers than those from the United States, US conference papers are cited more frequently. The authors also conducted a correlation analysis of the MNCS index, which revealed no high correlation between MNCS USA vs. MNCS China, MNCS China/MNCS USA vs. MSAR, and MNCS China/MNCS USA vs. CORE ranking indicators. Show less
Hoe creatief is kunstmatige kunst? Kunnen computers creatief zijn? Met literatuurwetenschapper prof. Kiene Brillenburg Wurth en computerwetenschapper dr. Maarten Lamers.Creativiteit wordt door... Show moreHoe creatief is kunstmatige kunst? Kunnen computers creatief zijn? Met literatuurwetenschapper prof. Kiene Brillenburg Wurth en computerwetenschapper dr. Maarten Lamers.Creativiteit wordt door velen gezien als iets uniek menselijks. En dus steekt er iets als AI ineens prachtige schilderijen maakt, rapt als Drake en literaire thrillers schrijft. Voor leken is het steeds moeilijker om computerkunst van echte kunst te onderscheiden: begin dit jaar won een door AI gegenereerde foto zelfs een prestigieuze fotoprijs. Hoe houdbaar zijn onze ideeën over originaliteit en creativiteit? Is creëren slechts het samenvoegen van eerder opgedane kennis en ervaring, of gebeurt er iets nieuws, iets magisch, iets menselijks als een kunstenaar aan de slag gaat? Kan je kunst maken zonder begrip te hebben van emoties, en zonder de ervaring van een lichaam? Computerwetenschapper dr. Maarten Lamers (LEI) legt uit hoe computers kunst maken en literatuurwetenschapper prof. Kiene Brillenburg Wurth (UU) vertelt wat computers ons kunnen leren over onze eigen creativiteit. Show less
AI wordt steeds menselijker. Zo lijkt AI in staat tot creatieve dingen, denk aan de schilderijen die DALL-E kan maken of de gedichten die ChatGPT schrijft. Maar creativiteit, dat is toch ons... Show moreAI wordt steeds menselijker. Zo lijkt AI in staat tot creatieve dingen, denk aan de schilderijen die DALL-E kan maken of de gedichten die ChatGPT schrijft. Maar creativiteit, dat is toch ons menselijke ding? Zijn we nog wel bijzonder als mens? Informaticus Maarten Lamers (Universiteit Leiden) legt uit of er nog wel verschil is tussen ons menselijke brein en de computer. Show less
Sinds de opkomst van AI vraagt men zich af of computers ook creatief kunnen zijn, en steeds vaker zien we voorbeelden van zogenaamde “artificial creativity”. Computers componeren muziek, bedenken... Show moreSinds de opkomst van AI vraagt men zich af of computers ook creatief kunnen zijn, en steeds vaker zien we voorbeelden van zogenaamde “artificial creativity”. Computers componeren muziek, bedenken recepten, maken visuele kunstwerken en tappen zelfs moppen. Maar kunnen we creativiteit wel in een computerprogramma vatten? En hoe dan? Maarten Lamers bespreekt wat computers op dit vlak eigenlijk kunnen, en net zo belangrijk: wat niet. Aan de hand van klassieke en actuele voorbeelden van “creatieve” computers wordt duidelijk hoe deze systemen werken, en wat dit met AI te maken heeft. Zo wordt het eenvoudiger om te begrijpen wat er in de media over creatieve AI geschreven wordt, zonder technisch diepgaande kennis.Deze lezing is georganiseerd in samenwerking met Studium Generale en vindt plaats tijdens de Art & Science Week van het Leiden European City of Science programma. Show less
Gorostiola Gonzalez, M.; Janssen, A.P.A.; IJzerman, A.P.; Heitman, L.H.; Westen, G.J.P. van 2022
The integration of machine learning and structure-based methods has proven valuable in the past as a way to prioritize targets and compounds in early drug discovery. In oncological research, these... Show moreThe integration of machine learning and structure-based methods has proven valuable in the past as a way to prioritize targets and compounds in early drug discovery. In oncological research, these methods can be highly beneficial in addressing the diversity of neoplastic diseases portrayed by the different hallmarks of cancer. Here, we review six use case scenarios for integrated computational methods, namely driver prediction, computational mutagenesis, (off)-target prediction, binding site prediction, virtual screening, and allosteric modulation analysis. We address the heterogeneity of integration approaches and individual methods, while acknowledging their current limitations and highlighting their potential to bring drugs for personalized oncological therapies to the market faster. Show less
Wall, H.E.C. van der; Hassing, G.J.; Doll, R.J.; Westen, G.J.P. van; Cohen, A.F.; Selder, J.L.; ... ; Gal, P. 2022
ObjectiveThe aim of the present study was to develop a neural network to characterize the effect of aging on the ECG in healthy volunteers. Moreover, the impact of the various ECG features on aging... Show moreObjectiveThe aim of the present study was to develop a neural network to characterize the effect of aging on the ECG in healthy volunteers. Moreover, the impact of the various ECG features on aging was evaluated.Methods & resultsA total of 6228 healthy subjects without structural heart disease were included in this study. A neural network regression model was created to predict age of the subjects based on their ECG; 577 parameters derived from a 12‑lead ECG of each subject were used to develop and validate the neural network; A tenfold cross-validation was performed, using 118 subjects for validation each fold. Using SHapley Additive exPlanations values the impact of the individual features on the prediction of age was determined. Of 6228 subjects tested, 1808 (29%) were females and mean age was 34 years, range 18-75 years. Physiologic age was estimated as a continuous variable with an average error of 6.9 ± 5.6 years (R2 = 0.72 ± 0.04). The correlation was slightly stronger for men (R2 = 0.74) than for women (R2 = 0.66). The most important features on the prediction of physiologic age were T wave morphology indices in leads V4 and V5, and P wave amplitude in leads AVR and II.ConclusionThe application of machine learning to the ECG using a neural network regression model, allows accurate estimation of physiologic cardiac age. This technique could be used to pick up subtle age-related cardiac changes, but also estimate the reversing of these age-associated effects by administered treatments. Show less
According to Chiao in his contribution to this book, the desirability of the use of AI in sentencing should be evaluated by comparing computers to the status quo ante, rather than to an unrealistic... Show moreAccording to Chiao in his contribution to this book, the desirability of the use of AI in sentencing should be evaluated by comparing computers to the status quo ante, rather than to an unrealistic, and in any case unrealized, ideal. Although we agree that changes to the legal process such as adopting algorithmic sentencing methods can be beneficial when the change is an incremental improvement over the status quo, in order to assess whether the change is an improvement, we need to know what this “ideal” is toward which improvements are aimed. Therefore, the question whether AI is better at making sentencing decisions than human judges is approached differently in this chapter. We compare human with AI judges by evaluating the extent to which they are able to make a legitimate sentencing decision: Is legitimacy better achieved by machine than by human judges? Show less
Artificial intelligence is increasingly used throughout all processes of the news cycle. AI also has untapped corrective potential. By learning to point readers to diverse, quality, and/or... Show moreArtificial intelligence is increasingly used throughout all processes of the news cycle. AI also has untapped corrective potential. By learning to point readers to diverse, quality, and/or legitimate news after exposure to ‘fake news’, ‘false narratives’, and disinformation, AI plays a powerful role in cleaning up the information ecosystem. Yet AI systems often ‘learn’ from training data that contains historical inaccuracies and biases, with results proven to embed discriminatory attitudes and behaviours. Because this training data often does not contain personal information, regulation of AI in the news production cycle is largely overlooked by legal commentators. Accordingly, this chapter lays out the risks and challenges that AI poses in both journalistic content creation and moderation, especially through machine-learning in the post-truth world. It also assesses the media’s rights and responsibilities for using AI in journalistic endeavours in light of the EU’s AI draft regulation legislative process. Show less
Mechanisms to control public power have been developed and shaped around human beings as decision-makers at the centre of the public administration. However, technology is radically changing how... Show moreMechanisms to control public power have been developed and shaped around human beings as decision-makers at the centre of the public administration. However, technology is radically changing how public administration is organised and reliance on Artificial Intelligence is on the rise across all sectors. While carrying the promise of an increasingly efficient administration, automating (parts of) administrative decision-making processes also poses a challenge to our human-centred systems of control of public power. This article focuses on one of these control mechanisms: the duty to give reasons under EU law, a pillar of administrative law designed to enable individuals to challenge decisions and courts to exercise their powers of review. First, it analyses whether the duty to give reasons can be meaningfully applied when EU bodies rely on AI systems to inform their decisionmaking. Secondly, it examines the added value of secondary law, in particular the data protection rules applicable to EU institutions and the draft EU Artificial Intelligence Act, in complementing and adapting the duty to give reasons to better fulfil its purpose in a (partially) automated administration. This article concludes that the duty to give reasons provides a useful starting point but leaves a number of aspects unclear. While providing important safeguards, neither EU data protection law nor the draft EU Artificial Intelligence Act currently fill these gaps. Show less
Algorithms have become increasingly common, and with this development, so have algorithms that approximate human speech. This has introduced new issues with which courts and legislators will have... Show moreAlgorithms have become increasingly common, and with this development, so have algorithms that approximate human speech. This has introduced new issues with which courts and legislators will have to grapple. Courts in the United States have found that search engine results are a form of speech that is protected by the Constitution, and cases in Europe concerning liability for autocomplete suggestions have led to varied results. Beyond these instances, insight into how courts handle algorithmic speech are few and far between.By focusing on three categories of algorithmic speech, defined as curated production, interactive/responsive production, and semiautonomous production, this Article analyzes these various forms of algorithmic speech within the international framework for freedom of expression. After a brief introduction of that framework and a look towards approaches to algorithmic speech in the United States, the Article then examines whether the creators or controllers of different forms of algorithms should be considered content providers or mere intermediaries, the determination of which ultimately has implications for liability, which is also explored. The Article then looks at possible interferences with algorithmic speech, and how such interferences may be examined under the three-part test—particular attention is paid to the balancing of rights and interests at play—in order to answer the question of the extent to which algorithmic speech is worthy of protection under international standards of freedom of expression. Finally, other relevant issues surrounding algorithmic speech are discussed that will have an impact going forward, many of which involve questions of policy and societal values that accompany granting algorithmic speech protection. Show less
Part of a series of digital guest lectures from Leiden University scholars for use in secondary school education. For more information, see:https://www.universiteitleiden.nl/gastlessen/cursussen... Show morePart of a series of digital guest lectures from Leiden University scholars for use in secondary school education. For more information, see:https://www.universiteitleiden.nl/gastlessen/cursussen/digitale-gastlessen/artificial-intelligence Show less