In een recent verschenen notitie van de Adviesraad Internationale Vraagstukken wordt een pleidooi gehouden voor ‘diplomatie van duurzame ontwikkeling’. Het Nederlandse buitenlandse beleid heeft de... Show moreIn een recent verschenen notitie van de Adviesraad Internationale Vraagstukken wordt een pleidooi gehouden voor ‘diplomatie van duurzame ontwikkeling’. Het Nederlandse buitenlandse beleid heeft de laatste jaren sterk ingezet op zogenaamde ‘economische diplomatie’. Daarmee lijkt een stap gezet te zijn in de richting van een vorm van diplomatie waarbij het Nederlandse economische belang meer centraal staat. Maar welke belangen zijn dat dan? Naast bezuinigingen worden tegelijkertijd nieuwe beleidsinstrumenten ontwikkeld waarvan de effectiviteit nog bewezen moet worden. Deze dubbelslag vertegenwoordigt een (her)oriëntatie op de diplomatieke inzet van Nederland, welke vooral gevolgen lijkt te hebben voor het ontwikkelingsbeleid. Dat levert verhitte debatten op, zeker wanneer de financiële consequenties van dit beleid voor bestaande belangengroepen duidelijk worden. Deze discussie is weinig productief zolang een meer integrale en strategische visie op de beoogde diplomatieke inzet niet gedeeld wordt. Wat kan derhalve als gezamenlijk (bilateraal) belang van zowel Nederland als de ontvangende landen worden gezien? Juist voor een klein land als Nederland is een integrale – slimme, pragmatische, maar ook doelgerichte en duurzame - benadering essentieel. Een preciezere framing van het beleid is daarom gewenst: van economische diplomatie, waarbij het er niet toe doet welke handelsstromen op gang worden gebracht (zolang het maar veel is), naar duurzame diplomatie, ofwel ‘diplomatie van duurzame ontwikkeling’, waarbij veel meer wordt nagedacht over de kwaliteit, de doelstelling en de lange termijn invulling van deze relaties. Deze Working Paper is een co-produktie met het Partnerships Resource Centre, Erasmus University Rotterdam. Ook verschenen in de reeks PrC working paper 2017. Show less
The US war on terrorism and preparations for war against Iraq have enormously increased the strategic value of West African oil reserves. This comes at a time when there have been massive new... Show moreThe US war on terrorism and preparations for war against Iraq have enormously increased the strategic value of West African oil reserves. This comes at a time when there have been massive new discoveries in offshore waters. This article focuses on the increased US interests in West African oil. It exposes the African oil lobby in Washington and describes a new form of public-private partnership between the World Bank Group, the government of Chad and private investors. Furthermore, the article discusses the effects that the US interest in enhanced oil production in West Africa is likely to have on West African politics in the next few years. Notes, ref. [ASC Leiden abstract] Show less
This report constitutes a synthesis of three case studies of intrastate conflicts in Africa. Research was conducted in the context of the Conflict Policy Research Project executed by the... Show moreThis report constitutes a synthesis of three case studies of intrastate conflicts in Africa. Research was conducted in the context of the Conflict Policy Research Project executed by the Netherlands Institute of International Relations 'Clingendael' for the Netherlands Ministry of Foreign Affairs. The conflicts concerned are the civil wars in Liberia, Rwanda and Sudan. The details of these conflicts and the policy interventions undertaken by the Netherlands and other actors vis-aI_-vis these countries can be found in the respective reports (M.V. van Baarsen: The Netherlands and Sudan: Dutch policies and interventions with respect to the Sudanese civil war; P. Douma: The Netherlands and Rwanda: a case study on Dutch foreign policies and interventions in the contemporary conflict history of Rwanda; K. van Walraven: The Netherlands and Liberia: Dutch policies and interventions with respect to the Liberian civil war). The present contribution presents the main conclusions and arguments of the three country studies. It briefly describes the issues, actors and dynamics of the intrastate conflicts in Sudan, Rwanda and Liberia and summarizes the political, humanitarian and post-conflict interventions undertaken by the Netherlands and other actors (Ecomog, United Nations, Inter-Governmental Authority for Development, IGAD) Show less
De eerste democratische algemene verkiezingen in Zuid-Afrika in 1994 na de afschaffing van de apartheid wekten ook hoge verwachtingen wat betreft een nieuw buitenlands beleid, in het bijzonder ten... Show moreDe eerste democratische algemene verkiezingen in Zuid-Afrika in 1994 na de afschaffing van de apartheid wekten ook hoge verwachtingen wat betreft een nieuw buitenlands beleid, in het bijzonder ten aanzien van de buurlanden en de overige landen in Zuidelijk Afrika. Een terugblik na vijf jaar leert dat het land de rol van vooruitstrevend politie-agent, vredestichter en economische katalysator in Afrika niet heeft waargemaakt. Het ethisch idealisme heeft in het buitenlands beleid plaatsgemaakt voor een politiek van realistisch eigenbelang. Voorbeelden zijn de agressieve economische expansie, wapenexport en militaire interventie in Lesotho. De rol bij vredesmissies in Afrika was tot dusver zeer bescheiden. Een assertiever buitenlands beleid kan echter dezelfde irritatie oproepen als economische expansie. Inbedding in de SADC verdient de voorkeur, maar helaas bleek het veiligheidsorgaan van de SADC (Organ on Politics, Defence and Security) tot dusver machteloos. Show less