The optimization of algorithm (hyper-)parameters is crucial for achieving peak performance across a wide range of domains, ranging from deep neural networks to solvers for hard combinatorial... Show moreThe optimization of algorithm (hyper-)parameters is crucial for achieving peak performance across a wide range of domains, ranging from deep neural networks to solvers for hard combinatorial problems. However, the proper evaluation of new algorithm configuration (AC) procedures (or configurators) is hindered by two key hurdles. First, AC scenarios are hard to set up, including the target algorithm to be optimized and the problem instances to be solved. Second, and even more significantly, they are computationally expensive: a single configurator run involves many costly runs of the target algorithm. Here, we propose a benchmarking approach that uses surrogate scenarios, which are computationally cheap while remaining close to the original AC scenarios. These surrogate scenarios approximate the response surface corresponding to true target algorithm performance using a regression model. In our experiments, we construct and evaluate surrogate scenarios for hyperparameter optimization as well as for AC problems that involve performance optimization of solvers for hard combinatorial problems. We generalize previous work by building surrogates for AC scenarios with multiple problem instances, stochastic target algorithms and censored running time observations. We show that our surrogate scenarios capture overall important characteristics of the original AC scenarios from which they were derived, while being much easier to use and orders of magnitude cheaper to evaluate. Show less
A coalition of educators believes that ChatGPT will kill the essay. But should we really fear the algorithms used in large language models? Anthropology has the generative potential to re-evaluate... Show moreA coalition of educators believes that ChatGPT will kill the essay. But should we really fear the algorithms used in large language models? Anthropology has the generative potential to re-evaluate teaching practices that attend to the use of emergent technologies in the classroom. Show less
Hoe creatief is kunstmatige kunst? Kunnen computers creatief zijn? Met literatuurwetenschapper prof. Kiene Brillenburg Wurth en computerwetenschapper dr. Maarten Lamers.Creativiteit wordt door... Show moreHoe creatief is kunstmatige kunst? Kunnen computers creatief zijn? Met literatuurwetenschapper prof. Kiene Brillenburg Wurth en computerwetenschapper dr. Maarten Lamers.Creativiteit wordt door velen gezien als iets uniek menselijks. En dus steekt er iets als AI ineens prachtige schilderijen maakt, rapt als Drake en literaire thrillers schrijft. Voor leken is het steeds moeilijker om computerkunst van echte kunst te onderscheiden: begin dit jaar won een door AI gegenereerde foto zelfs een prestigieuze fotoprijs. Hoe houdbaar zijn onze ideeën over originaliteit en creativiteit? Is creëren slechts het samenvoegen van eerder opgedane kennis en ervaring, of gebeurt er iets nieuws, iets magisch, iets menselijks als een kunstenaar aan de slag gaat? Kan je kunst maken zonder begrip te hebben van emoties, en zonder de ervaring van een lichaam? Computerwetenschapper dr. Maarten Lamers (LEI) legt uit hoe computers kunst maken en literatuurwetenschapper prof. Kiene Brillenburg Wurth (UU) vertelt wat computers ons kunnen leren over onze eigen creativiteit. Show less
Muziek, koken, kunst, humor - AI kan het allemaal. Maar kan creativiteit in een computerprogramma worden vastgelegd? Hoe werken ‘creatieve’ computers? En hoe verhoudt zich dat tot creativiteit bij... Show moreMuziek, koken, kunst, humor - AI kan het allemaal. Maar kan creativiteit in een computerprogramma worden vastgelegd? Hoe werken ‘creatieve’ computers? En hoe verhoudt zich dat tot creativiteit bij mensen? In dit Luisterlab gaan informaticus Maarten Lamers, maker Zeno van den Broek en Fedor Teunisse in gesprek over de relatie tussen mens en machine.Dit programma is een inleiding bij het Soundsofmusic programma Blind van DJ en producer van experimentele elektronische jazz, Jameszoo, alias Mitchel van Dinther. Jameszoo heeft een algoritme ontwikkeld dat een disklavier bespeelt en een robot aanstuurt als non existent soloist. Blind wordt voorafgegaan door MA(N|CHINE) van Zeno van den Broek voor vier slagwerkers. Gemodificeerde bassdrums en drummachines onderzoeken de relatie tussen mens en machine in een intense visuele performance.Maarten Lamers is informaticus aan de Universiteit Leiden. Lamers doet cross-disciplinair onderzoek naar kunstmatige intelligentie, robots, biologisch-digitale hybride systemen en creativiteit in onderzoek. Zeno van den Broek is een Nederlandse componist en artiest die in zijn werk de relatie tussen mens en machine onderzoekt en op scherp stelt.Percussionist, motivator en onderwijzer Fedor Teunisse is de artistiek directeur van Slagwerk Den Haag (SDH) en van Asko|Schönberg. Hij werkt ook als docent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.Dit programma wordt georganiseerd in samenwerking met Soundsofmusic, festival voor nieuwsgierige oren. Show less
Op dinsdag 5 maart 2024 organiseerden jeugdprogramma Het Klokhuis en de ZB een interactieve Meet Up over Artificial Intelligence, oftewel AI. Dit gebeurde naar aanleiding van de vier Klokhuis... Show moreOp dinsdag 5 maart 2024 organiseerden jeugdprogramma Het Klokhuis en de ZB een interactieve Meet Up over Artificial Intelligence, oftewel AI. Dit gebeurde naar aanleiding van de vier Klokhuis-uitzendingen over dit onderwerp. Presentator Tirsa With sprak met gasten en leerlingen uit groep 6, 7 en 8 van scholen uit het hele land.Een Snapchat maken met een grappige filter, slimme stofzuigers of ChatGPT je spreekbeurt laten schrijven: Kunstmatige Intelligentie is overal. Maar wat is het precies en wat kunnen we er mee? Informaticus Maarten Lamers legde in de studio uit hoe machines zichzelf slimmer maken en wat het verschil is tussen ons menselijke brein en het computerbrein.Onderzoeker Oumaima Hajri vertelde waar we kunstmatige intelligentie allemaal tegenkomen. Ontzettend handig, maar het is volgens haar ook belangrijk om zelf kritisch te blijven nadenken. Waarom dat van belang is, legde ze uit tijdens de Meet Up.De derde gast was basisschooldocent Tim Vissers. Hij ontwikkelt ‘Futureproof’ lesmateriaal. Tim liet zien waar je Kunstmatige Intelligentie kunt tegenkomen in de klas. Tijdens de Meet Up daagde hij de leerlingen uit om zelf aan de slag te gaan met de AI-studio van Het Klokhuis. Show less
Sinds de opkomst van AI vraagt men zich af of computers ook creatief kunnen zijn, en steeds vaker zien we voorbeelden van zogenaamde “artificial creativity”. Computers componeren muziek, bedenken... Show moreSinds de opkomst van AI vraagt men zich af of computers ook creatief kunnen zijn, en steeds vaker zien we voorbeelden van zogenaamde “artificial creativity”. Computers componeren muziek, bedenken recepten, maken visuele kunstwerken en tappen zelfs moppen. Maar kunnen we creativiteit wel in een computerprogramma vatten? En hoe dan? Maarten Lamers bespreekt wat computers op dit vlak eigenlijk kunnen, en net zo belangrijk: wat niet. Aan de hand van klassieke en actuele voorbeelden van “creatieve” computers wordt duidelijk hoe deze systemen werken, en wat dit met AI te maken heeft. Zo wordt het eenvoudiger om te begrijpen wat er in de media over creatieve AI geschreven wordt, zonder technisch diepgaande kennis.Deze lezing is georganiseerd in samenwerking met Studium Generale en vindt plaats tijdens de Art & Science Week van het Leiden European City of Science programma. Show less
Lindauer, M.; Hutter, F.; Hoos, H.H.; Schaub, T. 2017