In 20e-eeuwse naslagwerken is niet veel geschreven over de cello in de Lage Landen in de 17e en 18e eeuw, wat doet denken dat het instrument in die tijd hier niet of amper gebruikt werd. Echter,... Show moreIn 20e-eeuwse naslagwerken is niet veel geschreven over de cello in de Lage Landen in de 17e en 18e eeuw, wat doet denken dat het instrument in die tijd hier niet of amper gebruikt werd. Echter, geschreven en pictoriale bronnen alsmede instrumenten en bladmuziek uit deze twee eeuwen geven wel informatie. Op basis hiervan kan gesteld worden dat de cello in de Nederlanden veel meer gebruikt werd dan gedacht. Er werden hier instrumenten gebouwd, er werden zeer veel afbeeldingen geproduceerd (schilderijen, maar ook bijvoorbeeld gebruiksartikelen zoals tegels, drinkglazen en zilver) en er is ook een substantiële collectie muziek voor cello gecomponeerd, zowel voor cello solo als cello continuo. De meest verrassende uitkomst van het onderzoek is wel dat er door veel cellisten in de 17e eeuw een andere streektechniek (n.l. onderhands) werd gebruikt dan in de 18e eeuw. Deze uitkomst wordt ondersteund door een overweldigende collectie afbeeldingen. Deze andere streektechniek resulteert in een andere klank en articulatie wat een ander karakter aan een muziekstuk geeft. Daarnaast is er uitgebreid onderzoek gedaan naar Alexis Magito, lid van een beroemde 18e-eeuwse Rotterdamse familie van voornamelijk kermisklanten maar ook van enkele musici. Alexis was cellist, componist en graveur. Tijdens dit onderzoek is veel informatie over zijn levensloop boven water gekomen. Twee van zijn cellosonates zijn door de promovenda op cd gezet. Conclusie: het onderzoek laat zien dat de cello ook in de Lage Landen wijdverbreid was en dat er vele verschijningsvormen en speelwijzen waren. Show less
In central sudanic Africa, the seventeenth century was a period of upheaval and major social change. Relations of power shifted, as did trade-routes and the meaning of Islam for ruling elites.... Show moreIn central sudanic Africa, the seventeenth century was a period of upheaval and major social change. Relations of power shifted, as did trade-routes and the meaning of Islam for ruling elites. Islam spread from royal courts to rural communities, leading to new identities, new boundaries and new tasks for experts of the religion. In theology two movements stand out: one that gave priority to a return to scriptural sources and the verification of knowledge, another of the increasing importance in the region of Sufism. In this context, the Bornu scholar Muḥammad al-Wālī acquired an exceptional reputation because his work addressed issues that were apparently important to his audience. Combining approaches from intellectual history, philology and the study of Arabic manuscripts, this study places al-Wālī within his intellectual environment on the one hand, and it portrays him as someone who responded to the concerns of ordinary Muslims around him on the other. It shows that scholars like al-Wālī, on the geographical margins of the Muslim world, participated in the theological debates in the metropolitan centres of Muslim learning of the time, but did so on their own terms. At the same time, al-Wālī’s work sheds additional light on a century in the Islamic history of West Africa that has received little scholarly attention. Show less
Elmer Kolfin, Leonoor van Oosterzee, George Richards, Jef Schaeps, Leonore van Sloten, Jaap van der Veen, David de Witt 2014
In 2014 was het 200 jaar geleden, dat de Universiteit Leiden in bezit kwam van een verzameling tekeningen en prenten, gelegateerd door de weduwe van Jean Theodoor Royer. De collectie is sindsdien... Show moreIn 2014 was het 200 jaar geleden, dat de Universiteit Leiden in bezit kwam van een verzameling tekeningen en prenten, gelegateerd door de weduwe van Jean Theodoor Royer. De collectie is sindsdien door schenkingen en aankopen sterk uitgebreid. Museum Het Rembrandthuis toonde in het najaar van 2014 ruim 75 zeventiende-eeuwse tekeningen uit het bezit van de Universiteit Leiden. Het betroffen meesterwerken van bekende en minder bekende kunstenaars als Hendrick Goltzius, Pieter Lastman, Rembrandt, Jan Lievens, Govert Flinck, Jan van Goyen, Cornelis Bega, Simon de Vlieger, Willem van de Velde de Oude, Adriaen van Ostade en Cornelis Dusart. Veel van de geëxposeerde tekeningen zijn niet eerder voor een breed publiek te zien geweest. Dit boek biedt een unieke gelegenheid kennis te maken met de mooiste zeventiende-eeuwse tekeningen uit Leiden. Tot de hoogtepunten behoort de studie die Rembrandt maakte als voorbereiding voor zijn ets Adam en Eva (1638). In de inleiding wordt uitvoerig ingegaan op de totstandkoming van de collectie van de Universiteit Leiden, een bijzondere verzameling die dit jaar precies 200 jaar bestaat. Show less
Following the execution of Charles I (1649), the Dutch Republic witnessed an unprecedented output of publications in support of the Stuart monarchy in Britain. Throughout the 1650s, the Stuart... Show moreFollowing the execution of Charles I (1649), the Dutch Republic witnessed an unprecedented output of publications in support of the Stuart monarchy in Britain. Throughout the 1650s, the Stuart cause retained a central position in Dutch political debate. Dutch opinion makers from various ideological backgrounds conspired to create a heterogeneous corpus of texts lamenting the martyred king and extolling his son. Publications questioning this enthusiasm for the English monarchy were extremely rare. Judged by printed publications, the Dutch Republic was a royalist republic in the 1650s. Dutch royalism had various problematic political and religious implications. Why was the royalist cause treated with so much sympathy in a Protestant Republic that was very much akin to the English Republic? Were the Dutch still under the spell of a monarchic culture? Was royalism the result of propaganda campaigns? Answering these and related questions, this study transforms our understanding of early modern British and Dutch political culture by arguing that British and Dutch political discourses were very much intertwined. Show less