“Aantal aanvragen voor Noodfonds Energie blijft achter, loket langer geopend”, kopte de NOS begin maart. Het is zorgwekkend als een fonds dat bedoeld is om kwetsbare burgers te helpen, de doelgroep... Show more“Aantal aanvragen voor Noodfonds Energie blijft achter, loket langer geopend”, kopte de NOS begin maart. Het is zorgwekkend als een fonds dat bedoeld is om kwetsbare burgers te helpen, de doelgroep niet bereikt. In dit Editorial betoog ik aan de hand van dit voorbeeld dat het van belang na te gaan waarom er zo weinig aanvragen zijn ingediend en welke rol digitalisering daarbij heeft gespeeld. Show less
In dit editorial wordt betoogd dat het gebruik van privémail door ambtenaren, en zeker door bestuurders, om ten minste drie redenen problematisch is. Aanleiding voor het editorial was het nieuws... Show moreIn dit editorial wordt betoogd dat het gebruik van privémail door ambtenaren, en zeker door bestuurders, om ten minste drie redenen problematisch is. Aanleiding voor het editorial was het nieuws dat de Minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge tijdens de coronacrisis liever zijn privémail dan zijn werkmail gebruikte. Show less
Communicatie tussen de overheid en burger gaat steeds vaker digitaal. Voor de bekendmaking van besluiten, zoals beslissingen over een uitkering, wordt door bestuursorganen soms gebruikgemaakt van... Show moreCommunicatie tussen de overheid en burger gaat steeds vaker digitaal. Voor de bekendmaking van besluiten, zoals beslissingen over een uitkering, wordt door bestuursorganen soms gebruikgemaakt van de Berichtenbox. De burger kan daarbij aangeven of hij ook een e-mailnotificatie wil ontvangen of niet. In de praktijk blijkt dat burgers soms onbewust deze optie niet aanvinken en ook niet uit zichzelf hun Berichtenbox checken. Als een burger in zo’n geval te laat rechtsmiddelen aanwendt, is dat dan ‘eigen schuld, dikke bult’ of wordt dan de lat van de digitale zelfredzaamheid van de burger te hoog gelegd? De Centrale Raad van Beroep oordeelt in deze uitspraak het laatste. Show less
De Wet open overheid (Woo) ligt op dit moment bij de Eerste Kamer. Een kerndoel van die Woo is het vergroten van de actieve openbaarmaking van informatie door de overheid. Daarvoor is het van... Show moreDe Wet open overheid (Woo) ligt op dit moment bij de Eerste Kamer. Een kerndoel van die Woo is het vergroten van de actieve openbaarmaking van informatie door de overheid. Daarvoor is het van belang dat de digitale informatiehuishouding van de Nederlandse overheid wordt verbeterd en dat die informatie vervolgens eenvoudig digitaal wordt ontsloten. In dit artikel staat de vraag centraal in hoeverre de Woo voldoende kan bijdragen aan het realiseren van dat doel. Show less
Op 1 juli 2022 zal naar verwachting de Omgevingswet in werking treden. Met de Omgevingswet wil de Nederlandse wetgever diverse wetten die zien op de fysieke leefomgeving vereenvoudigen en... Show moreOp 1 juli 2022 zal naar verwachting de Omgevingswet in werking treden. Met de Omgevingswet wil de Nederlandse wetgever diverse wetten die zien op de fysieke leefomgeving vereenvoudigen en samenvoegen. Om die vereenvoudiging te kunnen realiseren is een belangrijke rol weggelegd voor digitalisering, meer specifiek in de vorm van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). De wetgever kwam in 2013 met ambitieuze plannen voor de digitalisering van informatie over de fysieke leefomgeving en de afwikkeling van vergunningaanvragen. Inmiddels zijn de ambities naar beneden bijgesteld. In dit artikel zal worden betoogd dat van uitstel geen afstel moet komen en dat de oorspronkelijke ambities van de wetgever de moeite waard zijn om alsnog te realiseren. Show less
Mogen gemeentebesturen op een forum persoonsgegevens uitwisselen over personen die (veelvuldig) verzoeken om informatie indienen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob)? Over deze vraag... Show moreMogen gemeentebesturen op een forum persoonsgegevens uitwisselen over personen die (veelvuldig) verzoeken om informatie indienen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob)? Over deze vraag gaan twee uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) van 1 april 2020. De Afdeling beantwoordt deze vraag bevestigend. Omdat de gemeentebesturen niet in strijd met de AVG hebben gehandeld, wordt ook het verzoek om schadevergoeding van appellant afgewezen. In deze annotatie wil ik stilstaan bij de vraag wanneer het rechtmatig is om gegevens op een forum uit te wisselen. Daarvoor zal ik eerst kort de casus uit de twee uitspraken schetsen (onder 2-4). Vervolgens zal ik het oordeel van de Afdeling weergeven (onder 5-7) en analyseren (onder 8-11). Show less
De appellanten in deze procedure wonen in een appartement in Amsterdam. Het college van burgemeester en wethouders (hierna: 'college') verleent een vergunning om de drie verdiepingen boven de... Show moreDe appellanten in deze procedure wonen in een appartement in Amsterdam. Het college van burgemeester en wethouders (hierna: 'college') verleent een vergunning om de drie verdiepingen boven de woning van appellanten te wijzigen in vijf woningen. Tegen een dergelijk besluit kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: 'Awb') binnen zes weken een bezwaarschrift worden ingediend. Appellanten hebben niet binnen deze bezwaartermijn bezwaar aangetekend. Dat betekent dat het bezwaarschrift niet-ontvankelijk is, tenzij de termijnoverschrijding verschoonbaar is (art. 6:11 Awb). Volgens appellanten is dit het geval omdat zij erop vertrouwden dat zij door aanmelding bij de e-mailservice van www.overheid.nl bericht zouden krijgen van de verlening van de vergunning. Deze uitspraak is een annotatie waard, omdat de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de 'Afdeling') tot het oordeel komt dat sprake is van bijzondere omstandigheden die de termijnoverschrijding verschoonbaar maakt. Show less
Deze uitspraak is van groot belang voor de Nederlandse praktijk. Op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) kan eenieder een verzoek om openbaarmaking van documenten indienen bij... Show moreDeze uitspraak is van groot belang voor de Nederlandse praktijk. Op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) kan eenieder een verzoek om openbaarmaking van documenten indienen bij bestuursorganen. Deze documenten moeten (al dan niet gedeeltelijk) openbaar worden gemaakt, tenzij een van de limitatief in de Wob opgenomen uitzonderingen van toepassing is. In deze uitspraak oordeelt de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State dat ook sms- en Whatsapp-berichten van zowel bestuurders als ambtenaren onder de reikwijdte van de Wob vallen en dus in beginsel voor openbaarmaking in aanmerking komen. Opvallend daarbij is dat het zowel berichten op werk- als privételefoons betreft. Show less