Joodse burgers die de kampen overleefd hadden of na de bevrijding hun onderduik konden verlaten, keerden vaak terug naar hun vroegere woonplaats. Bij terugkeer moesten zij of, in veel meer gevallen... Show moreJoodse burgers die de kampen overleefd hadden of na de bevrijding hun onderduik konden verlaten, keerden vaak terug naar hun vroegere woonplaats. Bij terugkeer moesten zij of, in veel meer gevallen, hun overlevende familieleden en nabestaanden, vaststellen dat het niet vanzelfsprekend was dat ze hun onteigende vastgoed terugkregen. Veel panden waren door de bezetter doorverkocht of hadden in ieder geval nieuwe bewoners. In veel gevallen was het een moeizaam en langdurig proces om aan de vereisten van het rechtsherstel te voldoen, of met de nieuwe eigenaar tot een ‘minnelijke schikking’ te komen. Dit rapport reconstrueert de rol van de gemeente Zutphen bij zowel de onteigening als bij de moeizame gang naar rechtsherstel. Show less
De Leidse universiteit lijkt de laatste halve eeuw uiteen te zijn gevallen, vooral door schaalvergroting, felle competitie en wetenschappelijke specialisering. Zeven faculteiten, zevenduizend... Show moreDe Leidse universiteit lijkt de laatste halve eeuw uiteen te zijn gevallen, vooral door schaalvergroting, felle competitie en wetenschappelijke specialisering. Zeven faculteiten, zevenduizend medewerkers en meer dan dertigduizend studenten uit binnen- en buitenland hebben weinig zicht meer op het totaal. Maar wat de duizenden leden van de universitaire gemeenschap met elkaar gemeen houden, is wat zij doen: onderzoeken, onderwijzen, studeren, besturen, bouwen en identificeren.Met behulp van deze zes facetten van het Leids academisch leven zoekt De glazen toren naar de gezamenlijke ervaringen van vijftig jaar. Hierbij wordt een universiteit zichtbaar die losgelaten werd door haar statelijke hoeder en een open speelveld betrad, vrij en minder beschermd. Daardoor ontstond een noodzaak om een eigen Leidse koers te bepalen. De universiteit vond zichzelf opnieuw uit: groter, ondernemender, internationaler. Maar ze hervond ook veilige ankerpunten in tradities, oude en nieuwe. Show less
Sinds 1917 mogen Nederlandse scholen elk hun eigen visie op de mens en de wereld uitdragen zonder bemoeienis van de staat. Die staat moet al deze scholen wel op gelijke voet betalen. Dit hoofdstuk... Show moreSinds 1917 mogen Nederlandse scholen elk hun eigen visie op de mens en de wereld uitdragen zonder bemoeienis van de staat. Die staat moet al deze scholen wel op gelijke voet betalen. Dit hoofdstuk vertelt hoe deze bijzondere vorm uit strijd geboren werd, en door strijd een eeuw lang gehandhaafd bleef. Show less