In de moderne samenleving willen burgers steeds vaker (mede)verantwoordelijkheid dragen voor publieke taken. Er zijn veel kleinschalige projecten waarin (groepen van) burgers lokaal of regionaal... Show moreIn de moderne samenleving willen burgers steeds vaker (mede)verantwoordelijkheid dragen voor publieke taken. Er zijn veel kleinschalige projecten waarin (groepen van) burgers lokaal of regionaal actief zijn. Soms gaat het om projecten waarbij (substantiële) financiële belangen een rol spelen. Voor dergelijke burgerinitiatieven is doorgaans geld nodig. In de praktijk gaat het dan vaak om (in ieder geval voor een deel) publiek geld. Het krijgen en behouden van (voldoende) publieke financiering is lastig voor initiatiefnemers. In dit essay staat de vraag centraal op welke manieren burgerinitiatieven in de praktijk worden gefinancierd en welke knelpunten dit oplevert. Wij sluiten af met de aanzet tot een mogelijk oplossingsrichting; er moeten methodes worden ontwikkeld om de door burgerinitiatieven geleverde maatschappelijke waarde objectief te kunnen waarderen. Dat maakt het makkelijker om hen met publieke middelen te financieren binnen de eisen van transparantie en het bieden van gelijke kansen en eerlijke concurrentie die nu eenmaal gelden bij de verstrekking van publieke middelen. Show less
Burgerparticipatie staat in gemeenten hoog op de agenda. Wijkbudgetten lijken een goed instrument om die participatie vorm te geven. Vanuit juridisch perspectief vallen er echter ook kanttekeningen... Show moreBurgerparticipatie staat in gemeenten hoog op de agenda. Wijkbudgetten lijken een goed instrument om die participatie vorm te geven. Vanuit juridisch perspectief vallen er echter ook kanttekeningen te plaatsen bij het wijkbudget. In sommige gemeenten blijkt er geen bestuursrechtelijke rechtsbescherming open te staan tegen besluiten over de verdeling van het wijkbudget. In deze bijdrage bespreken de auteurs de rechtsbescherming bij deze vorm van burgerparticipatie. Zij gaan daarbij in op de inrichting en uitvoering van wijkbudgetten en op de manier waarop de rechtsbescherming is vormgegeven. De auteurs illustreren dit vervolgens aan de hand van drie voorbeelden uit de gemeenten ’s-Hertogenbosch, Haarlem en Gouda. Show less
De wetgever moet vooraf nadenken en zich uitspreken over de regels die moeten gelden bij de bestedingvan € 2,5 miljard publiek geld door Invest-NL en niet de rechter achteraf opzadelen met de keuze... Show moreDe wetgever moet vooraf nadenken en zich uitspreken over de regels die moeten gelden bij de bestedingvan € 2,5 miljard publiek geld door Invest-NL en niet de rechter achteraf opzadelen met de keuze voor publiek- rechtelijke c.q. privaatrechtelijke normering en rechtsbescherming. Als de wetgever meent dat Invest-NL niet moet worden gehouden aan de publiekrechtelijke normen, waaronder de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, de Wet openbaarheid van bestuur en de Wet normering topinkomens en dat tegen het handelen van Invest-NL geen bestuursrechtelijke rechtsbescherming open hoeft te staan, dan dient dat in de wet zelf te worden geregeld. Show less
Bij het korten van een subsidie komt verweerder beleidsvrijheid toe. Gegeven de beleidsvrij-heid bij het verlenen van subsidies, bestaatgeen grond voor het oordeel dat verweerdergelet op de... Show moreBij het korten van een subsidie komt verweerder beleidsvrijheid toe. Gegeven de beleidsvrij-heid bij het verlenen van subsidies, bestaatgeen grond voor het oordeel dat verweerdergelet op de financiële beperkingen, bij afweging van de betrokken belangen, niet in redelijkheid heeft kunnen komen tot wijziging vanhet subsidiebeleid. Verweerder heeft voldoen-de gemotiveerd dat onderhavige subsidiever-mindering onderdeel is van brede kortingendie het gehele ministerie treffen. Niet is vereistdat sprake is van een bezuiniging waarbij opalle uitgaven een relatief even grote vermindering wordt toegepast (de kaasschaafmethode). Show less
Het college heeft bij de toepassing van de bevoegdheid een subsidieverlening ten nadele van de subsidieontvanger te wijzigen beleidsruimte. Verder komt het college bij de vraag of veranderde... Show moreHet college heeft bij de toepassing van de bevoegdheid een subsidieverlening ten nadele van de subsidieontvanger te wijzigen beleidsruimte. Verder komt het college bij de vraag of veranderde omstandigheden of gewijzigde inzichten zich in overwegende mate tegen voortzetting of ongewijzigde voortzetting van de subsidie verzetten beoordelingsruimte toe. Het college hoeft voor het toepassen van de be- voegdheid van art. 4:50 lid 1 aanhef en onder b Awb geen beleidsregels vast te stellen. Wel dient deugdelijk te worden gemotiveerd waar- om veranderde omstandigheden of gewijzigde inzichten zich in overwegende mate tegen on- gewijzigde voortzetting van de subsidie verzet- ten en dient de uitkomst van de belangenafweging niet onevenredig te zijn. Show less
Een fout van de Oostenrijkse autoriteiten bij de uitvoering van een Unierechtelijke subsidieregeling wordt ontdekt en leidt tot de intrekkingen terugvordering van een toegekende EU-subsidie aan een... Show moreEen fout van de Oostenrijkse autoriteiten bij de uitvoering van een Unierechtelijke subsidieregeling wordt ontdekt en leidt tot de intrekkingen terugvordering van een toegekende EU-subsidie aan een producentenorganisatie voor deaankoop van een spinazieverwerkingslijn. Uitleg Unierechtelijk vertrouwensbeginsel. Betekenis nationale rechtszekerheidsbeginsel. Show less