Fractions are an important but notoriously difficult domain in mathematics education. Situating fraction arithmetic problems in a realistic setting might help students overcome their difficulties... Show moreFractions are an important but notoriously difficult domain in mathematics education. Situating fraction arithmetic problems in a realistic setting might help students overcome their difficulties by making fraction arithmetic less abstract. The current study therefore investigated to what extent students (106 sixth graders, 187 seventh graders, and 192 eighth graders) perform better on fraction arithmetic problems presented as word problems compared to these problems presented symbolically. Results showed that in multiplication of a fraction with a whole number and in all types of fraction division, word problems were easier than their symbolic counterparts. However, in addition, subtraction, and multiplication of two fractions, symbolic problems were easier. There were no performance differences by students’ grade, but higher conceptual fraction knowledge was associated with higher fraction arithmetic performance. Taken together this study showed that situating fraction arithmetic in a realistic setting may support or hinder performance, dependent on the problem demands. Show less
Hickendorff, M.; Mostert, T.M.M.; Dijk, C.J. van; Jansen, L.L.M.; Van der Zee, L.L.; Fagginger Auer, M.F. 2019
Welke factoren in het onderwijsleerproces hangen samen met de rekenwiskundeprestaties van leerlingen in het basisonderwijs? Deze vraag stond centraal in een review-studie die op verzoek van de... Show moreWelke factoren in het onderwijsleerproces hangen samen met de rekenwiskundeprestaties van leerlingen in het basisonderwijs? Deze vraag stond centraal in een review-studie die op verzoek van de Inspectie van het Onderwijs en NRO is uitgevoerd. De focus lag op factoren in het onderwijsleerproces die beïnvloedbaar zijn: knoppen waaraan gedraaid zou kunnen worden. Allereerst schetsen we een beeld van de rekenwiskundeprestaties van Nederlandse basisschoolleerlingen aan de hand van de meest recente peilingsonderzoeken in groep 6 en 8 en de eindtoetsen. Uit deze gegevens blijkt ook dat de verschillen in rekenwiskundeprestaties tussen leerlingen maar voor een klein deel, hooguit 10 procent, toe te schrijven zijn aan verschillen in het rekenonderwijs dat zij krijgen op school. Vervolgens zijn de resultaten uit internationaal en Nederlands onderzoek in kaart gebracht om de vraag te beantwoorden welke factoren van het onderwijsleerproces effectief zijn. Dit leverde een grote verzameling op van kenmerken van de les die positief samenhangen met reken-wiskundeprestaties, zoals een verscheidenheid aan interventies met specifieke instructie- en werkvormen, het toepassen van technologische en niet-technologische hulpmiddelen en formatieve toetsing. Het is opvallend dat er geen robuuste onderzoeksresultaten zijn gevonden over de samenhang van leerstofaanbod of rekenmethode met reken-wiskundeprestaties. Verder vonden we een aantal kenmerken van de leerkracht, zoals vakinhoudelijke kennis over rekenen, en van de leerling, zoals rekenangst, die samenhangen met reken-wiskundeprestaties. Over de rol van kenmerken van de klas en van de school, zoals aanwezigheid van een rekencoördinator, zijn weinig onderzoeksresultaten gevonden. Alles bij elkaar genomen lijkt de leerkracht de cruciale rol te vervullen in het vormgeven van goed reken-wiskundeonderwijs. Show less
Hickendorff, M.; Mostert, T.M.M.; Dijk, C.J. van; Jansen, L.L.M.; Zee, L.L. van der; Fagginger Auer, M.F. 2018