The paper highlights the effects of AI implementation on public sector innovation. This is explored by asking how AI-driven technologies in public decision-making in different organizational... Show moreThe paper highlights the effects of AI implementation on public sector innovation. This is explored by asking how AI-driven technologies in public decision-making in different organizational contexts impacts innovation in the role definition of bureaucrats. We focus on organizational as well as agency- and individual-level factors in two cases: The Dutch Childcare Allowance case and the US Integrated Data Automated System. We observe administrative process innovation in both cases where organizational structures and tasks of bureaucrats are transformed, and in the US case we also find conceptual innovation in that welfare fraud is addressed by replacing bureaucrats all together. Show less
In de topsectoren spelen we een rol in een bijzonder soort innovatie: innovatie die plaatsvindt binnen publiek-private samenwerkingen. Deze triple helix bestaat uit overheid, bedrijfsleven en... Show moreIn de topsectoren spelen we een rol in een bijzonder soort innovatie: innovatie die plaatsvindt binnen publiek-private samenwerkingen. Deze triple helix bestaat uit overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen die elk hun eigen vraagstukken en belangen hebben, maar elkaar vinden bij het zoeken naar oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Steeds vaker wordt dit model aangevuld met de burger als vierde element in de zogenaamde quadruple helix.Vaak is in deze samenwerkingen de overheid op een of andere manier financier. Echter, de overheid is ook een echte belanghebbende, op meerdere manieren. Natuurlijk bewaakt de overheid de maatschappelijke uitdagingen. Maar de overheid maakt ook beleid, bepaalt contouren van wat er wel en niet kan, en formuleert specifiek regels. Hiermee vormt de overheid als geen ander het speelveld waarin innovatie zich kan voltrekken.Deze publicatie gaat over die rol van de overheid bij innovatie. Meer specifiek gaat dit document over de invloed van beleid en wet- en regelgeving op logistieke innovaties. Een recent voorbeeld (mei 2021) omtrent de toelating tot de openbare weg van de Super EcoCombi vrachtwagen laat zien dat de overheid hierbij een belangrijke rol speelt.We hadden behoefte, in de Topsector Logistiek, om beter te begrijpen hoe vanuit de academische expertise die de overheid en overheidsbeleid centraal stelt – de bestuurskunde – naar de rol van de overheid als wegbereider voor innovatie gekeken wordt. Daarmee willen we over veelgehoordekritiek op de rol van de overheid heenstappen, en toewerken naar een reëel beeld van wat van de overheid verwacht mag en kan worden. Daarvoor hebben we een conceptueel kader nodig, waarmee we naar voorkomende problemen kunnen gaan kijken.Prof. Bram Klievink heeft in zijn bijdrage een flinke stap gezet in dit debat. Hij wijst op het belang van integraliteit, afstemming, en coördinatie tussen beleid en uitvoering als belangrijke richtsnoeren voor het beoordelen van effectief beleid voor logistieke innovatie. Zijn suggestie voor het ontwikkelen van adaptief beleid helpt in mijn optiek zowel de overheid als de verschillende belanghebbenden aan de kant van het bedrijfsleven om de discussie op een constructieve manier te vervolgen.prof. dr. Albert Veenstra Scientific Director TKI Dinalog Show less
Van der Voort, H.G.; Klievink, A.J.; Arnaboldi, M.; Meijer, A.J. 2019
Big data promises to transform public decision-making for the better by making it more responsive to actual needs and policy effects. However, much recent work on big data in public decision-making... Show moreBig data promises to transform public decision-making for the better by making it more responsive to actual needs and policy effects. However, much recent work on big data in public decision-making assumes a rational view of decision-making, which has been much criticized in the public administration debate. In this paper, we apply this view, and a more political one, to the context of big data and offer a qualitative study. We question the impact of big data on decision-making, realizing that big data – including its new methods and functions – must inevitably encounter existing political and managerial institutions. By studying two illustrative cases of big data use processes, we explore how these two worlds meet. Specifically, we look at the interaction between data analysts and decision makers. In this we distinguish between a rational view and a political view, and between an information logic and a decision logic. We find that big data provides ample opportunities for both analysts and decision makers to do a better job, but this doesn't necessarily imply better decision-making, because big data also provides opportunities for actors to pursue their own interests. Big data enables both data analysts and decision makers to act as autonomous agents rather than as links in a functional chain. Therefore, big data's impact cannot be interpreted only in terms of its functional promise; it must also be acknowledged as a phenomenon set to impact our policymaking institutions, including their legitimacy. Show less
Voort, H.G. van der; Klievink, A.J.; Arnaboldi, M.; Meijer, A.J. 2019
Big data promises to transform public decision-making for the better by making it more responsive to actual needs and policy effects. However, much recent work on big data in public decision-making... Show moreBig data promises to transform public decision-making for the better by making it more responsive to actual needs and policy effects. However, much recent work on big data in public decision-making assumes a rational view of decision-making, which has been much criticized in the public administration debate. In this paper, we apply this view, and a more political one, to the context of big data and offer a qualitative study. We question the impact of big data on decision-making, realizing that big data including its new methods and functions must inevitably encounter existing political and managerial institutions. By studying two illustrative cases of big data use processes, we explore how these two worlds meet. Specifically, we look at the interaction between data analysts and decision makers. In this we distinguish between a rational view and a political view, and between an information logic and a decision logic. We find that big data provides ample opportunities for both analysts and decision makers to do a better job, but this doesn't necessarily imply better decision-making, because big data also provides opportunities for actors to pursue their own interests. Big data enables both data analysts and decision makers to act as autonomous agents rather than as links in a functional chain. Therefore, big data's impact cannot be interpreted only in terms of its functional promise; it must also be acknowledged as a phenomenon set to impact our policymaking institutions, including their legitimacy. Show less