Dit is de tweede uitspraak van 23 oktober 2019 over de kinderopvangtoeslag (KOT). In deze uitspraak komt de Afdeling terug van haar vaste jurisprudentie over de vraag in hoeverre de Belastingdienst... Show moreDit is de tweede uitspraak van 23 oktober 2019 over de kinderopvangtoeslag (KOT). In deze uitspraak komt de Afdeling terug van haar vaste jurisprudentie over de vraag in hoeverre de Belastingdienst/Toeslagen (B/T) gehouden is om altijd het volledige bedrag aan onverschuldigd betaalde KOT terug te vorderen. Zoals wij in de andere annotatie hebben toegelicht komen beide uitspraken er in de kern op neer dat het wettelijk stelsel werd uitgelegd als een “alles of niets”-systeem, maar is de Afdeling nu van oordeel dat de Wet kinderopvang (Wko) en de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir) niet aan de toepassing van het evenredigheidsbeginsel in de weg staan en B/T dus maatwerk moet bieden bij KOT-besluiten. Twee uitspraken die naar ver- wachting verstrekkende gevolgen zullen hebben voor de toeslagenpraktijk. Show less
Gastouders en vraagouders maken om elkaar te vinden vaak gebruik van bemiddeling door een gastouderbureau. De hier opgenomen uitspraak gaat over het opleggen van een aanwijzing aan een dergelijk... Show moreGastouders en vraagouders maken om elkaar te vinden vaak gebruik van bemiddeling door een gastouderbureau. De hier opgenomen uitspraak gaat over het opleggen van een aanwijzing aan een dergelijk gastouderbureau. Deze annotatie is daarmee bedoeld om een completer beeld te geven van de regelgeving rondom kinderopvang. De laatste maanden heeft met name de besluitvorming door B/T (terecht) veel aandacht gekregen. Uit deze uitspraak blijkt dat ook de GGD en het college van burgemeester en wethouders (het college) een taak hebben in kinderopvangland. Show less
Herberekening kinderopvangtoeslag 2014 conform Verzamelbesluit toeslagen. Afdruk uit computersysteem in plaats van kopie verrekeningsbericht. Ten eerste komt in deze uitspraak het Verzamelbesluit...Show moreHerberekening kinderopvangtoeslag 2014 conform Verzamelbesluit toeslagen. Afdruk uit computersysteem in plaats van kopie verrekeningsbericht. Ten eerste komt in deze uitspraak het Verzamelbesluit Toeslagen aan de orde. Dit besluit is vastgesteld naar aanleiding van de uitspraken van de Afdeling van 23 oktober 2019 en gaat over het proportioneel toekennen van KOT. Mede door dit Verzamelbesluit kan de Afdeling het geschil definitief beslechten. Ten tweede gaat het om geautomatiseerde besluitvorming. Uit de uitspraak blijkt dat berichten over verrekening niet zichtbaar zijn in het digitale systeem van ‘mijn toeslagen’ én niet (nogmaals) kunnen worden afgedrukt. De Afdeling acht echter een afdruk uit het computersysteem afdoende om aan te tonen dat sprake is van verrekening. Show less
Ouders die zorg voor hun kinderen en arbeid combineren, zijn toeslaggerechtigde in de zin van art. 1.6 Wko en kunnen kinderopvangtoeslag van B/T ontvangen. Er kunnen echter ook andere... Show moreOuders die zorg voor hun kinderen en arbeid combineren, zijn toeslaggerechtigde in de zin van art. 1.6 Wko en kunnen kinderopvangtoeslag van B/T ontvangen. Er kunnen echter ook andere omstandigheden zijn die kinderopvang noodzakelijk maken en een tegemoetkoming in de kosten kunnen rechtvaardigen zoals bijvoorbeeld chronische medische klachten. Deze kinderopvang wordt ‘kinderopvang op sociaal-medische indicatie’ genoemd en is een gemeentelijke tegemoetkoming. De Afdeling legt in onderhavige uitspraak (ook) voor de gemeentelijke tegemoetkoming de regelgeving in het voordeel van de ouders uit. Show less
Artikel 1.6, derde lid, Wko biedt geen ruimte om uitzonderingen te maken op de daarin gestelde voorwaarden. Geen bijzondere omstandigheden die aan terugvordering in de weg staan.
Bankoverschrijvingen naar het kindercentrum zonder doelomschrijving is onvoldoende voor het oordeel dat deze overschrijvingen niet zijn gedaan om de kosten van de afgenomen kinderopvang te betalen.
De subsidieverlening is ingetrokken omdat niet is komen vast te staan of sprake was van een samenwerkingsverband. Er is niet voldaan aan de subsidievoorwaarden.
Beleid dat een patiëntenorganisatie geen instellingssubsidie kan ontvangen als een andere vergelijkbare organisatie al subsidie ontvangt, is niet in strijd met het motiverings- en... Show moreBeleid dat een patiëntenorganisatie geen instellingssubsidie kan ontvangen als een andere vergelijkbare organisatie al subsidie ontvangt, is niet in strijd met het motiverings- en zorgvuldigheidsbeginsel. Show less
De subsidieaanvraag is ten onrechte afgewezen. De gegevens uit de maatschapsakte betreffen geen materiële wijziging of aanvulling van de aanvraag, maar een bevestiging van wat bij de aanvraag al... Show moreDe subsidieaanvraag is ten onrechte afgewezen. De gegevens uit de maatschapsakte betreffen geen materiële wijziging of aanvulling van de aanvraag, maar een bevestiging van wat bij de aanvraag al was toegelicht over de maatschapssituatie. Show less
Deze uitspraak is een (korte) annotatie waard, omdat de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State bij de vraag of de terugvordering van voorschotten toeslag evenredig is, de omstandigheid... Show moreDeze uitspraak is een (korte) annotatie waard, omdat de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State bij de vraag of de terugvordering van voorschotten toeslag evenredig is, de omstandigheid betrekt dat relevante informatie over de aanvrager weliswaar niet aanwezig was bij Belastingdienst/Toeslagen, maar wel bij de Belastingdienst. Show less
Naar het oordeel van de Afdeling blijkt voldoende dat sprake is van een onjuiste inschrijving in de basisregistratie personen als bedoeld in artikel 3, tweede lid, aanhef en onder c, van de... Show moreNaar het oordeel van de Afdeling blijkt voldoende dat sprake is van een onjuiste inschrijving in de basisregistratie personen als bedoeld in artikel 3, tweede lid, aanhef en onder c, van de Uitvoeringsregeling. Show less
Gebruik van informatie na sluiting van de aanvraagtermijn. Geen rechtsregel dat een adviseur die bij het horen in bezwaar is betrokken niet betrokken mag zijn bij de inhoudelijke beoordeling.
Termijn van zes weken voor schaarse vergunning kan voldoende zijn voor het indienen van een complete aanvraag, mits potentiële gegadigden zich kunnen voorbereiden.
De figuur van de penvoerder in netwerksubsidies wint aan populariteit in subsidieland. Uit de jurisprudentie blijkt dat de verplichting tot het aanstellen van een penvoerder serieuze gevolgen kan... Show moreDe figuur van de penvoerder in netwerksubsidies wint aan populariteit in subsidieland. Uit de jurisprudentie blijkt dat de verplichting tot het aanstellen van een penvoerder serieuze gevolgen kan hebben voor subsidieontvangers. In deze bijdrage wordt onderzocht hoe de figuur van de penvoerder zich verhoudt tot de uitgangspunten van het algemene subsidierecht van titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Daartoe is een inventarisatie uitgevoerd van de geldende regelgeving, is de jurisprudentie geanalyseerd en zijn er interviews met praktijkjuristen gehouden. Show less
Brink, J.E. van den; Jongkind, D.K.; Waarde, V.A. van 2022
Waar de regionale ontwikkelingsmaatschappijen ooit in het leven zijn geroepen om de regionale economische achterstanden weg te werken, verstrekken zij vandaag de dag aanzienlijke sommen publiek... Show moreWaar de regionale ontwikkelingsmaatschappijen ooit in het leven zijn geroepen om de regionale economische achterstanden weg te werken, verstrekken zij vandaag de dag aanzienlijke sommen publiek geld aan ondernemingen. Dit doen de ROM’s in een privaatrechtelijk jasje. Worden de regionale ontwikkelingsmaatschappijen bij het verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van deelnemingen publiekrechtelijk genormeerd? En zo nee, bestaat er een publiekrechtelijk alternatief? Show less