Naar deze uitspraak werd door vele gemeenteambtenaren reikhalzend uitgekeken. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: ‘de Afdeling’) oordeelt in deze uitspraak dat het aantal... Show moreNaar deze uitspraak werd door vele gemeenteambtenaren reikhalzend uitgekeken. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: ‘de Afdeling’) oordeelt in deze uitspraak dat het aantal te verlenen exploitatievergunningen voor coffeeshops mag worden gemaximeerd en dat deze vergunningen voor een beperkte duur mogen worden verleend. Deze uitspraak kan daarmee aanzienlijkegevolgen hebben voor zowel exploitanten van coffeeshops als voor de gemeenten. Dit naschrift is als volgt opgebouwd. Eerst wordt stilgestaan bij de feiten van de zaak (par. 2) en de verhouding tussen een gedoogverklaring en een exploitatievergunning (par. 3 en 4). Vervolgens gaan wij in op de beperking van het aantal exploitatievergunningen en de geldigheidsduur daarvan (par. 5). Ten slotte wordt ingegaanop de vraag of mededingingsruimte moet worden geboden voordat een exploitatievergunning kan worden verleend (par. 6). Show less
Termijn van zes weken voor schaarse vergunning kan voldoende zijn voor het indienen van een complete aanvraag, mits potentiële gegadigden zich kunnen voorbereiden.
Gebruik van informatie na sluiting van de aanvraagtermijn. Geen rechtsregel dat een adviseur die bij het horen in bezwaar is betrokken niet betrokken mag zijn bij de inhoudelijke beoordeling.
Deelnemers aan de subsidietafel kunnen subsidie aanvragen voor een tafeloverstijgende subsidie. De afwijzing van deze subsidieaanvraag van Digeketen is terecht. Het college heeft zich... Show moreDeelnemers aan de subsidietafel kunnen subsidie aanvragen voor een tafeloverstijgende subsidie. De afwijzing van deze subsidieaanvraag van Digeketen is terecht. Het college heeft zich redelijkerwijs op het standpunt kunnen stellen dat de lokale en innovatieve meerwaarde van het initiatief van Digeketen niet duidelijk is. Show less
Deze uitspraak is een (korte) annotatie waard, omdat de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State bij de vraag of de terugvordering van voorschotten toeslag evenredig is, de omstandigheid... Show moreDeze uitspraak is een (korte) annotatie waard, omdat de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State bij de vraag of de terugvordering van voorschotten toeslag evenredig is, de omstandigheid betrekt dat relevante informatie over de aanvrager weliswaar niet aanwezig was bij Belastingdienst/Toeslagen, maar wel bij de Belastingdienst. Show less
Bij een subsidietafel zitten diverse partijen – overheden, bedrijven, organisaties – met elkaar aan tafel en bespreken zij hoe ze het geld dat beschikbaar wordt gesteld voor een bepaald doel (de... Show moreBij een subsidietafel zitten diverse partijen – overheden, bedrijven, organisaties – met elkaar aan tafel en bespreken zij hoe ze het geld dat beschikbaar wordt gesteld voor een bepaald doel (de subsidiepot) willen verdelen. Het netwerk zit dus samen aan tafel! Past deze financieringsvorm binnen het wettelijk kader van (onder andere titel 4.2 van) de Awb? Show less
Concerns about democratic decline and deficit have recently led to repeated calls for institutional changes that could enhance civil participation and direct voter participation in public decision... Show moreConcerns about democratic decline and deficit have recently led to repeated calls for institutional changes that could enhance civil participation and direct voter participation in public decision-making (forms of direct democracy). An evergreen among the instruments proposed is the referendum, and in particular the constitutionally embedded referendum. This would grant a constitutional right to trigger a referendum and is something that is currently under consideration in the Netherlands. It is often assumed that constitutionally embedded referendums can correct systemic flaws in a representative democratic system, thus enhancing the overall democratic score of a country. This contribution considers these premises. By means of an empirical study, it examines whether the democracy index score of a country is related to constitutionally ratified rights to direct legislative influence of citizens, such as referendums and legislative initiatives by citizens. The initial results indicate that codifying referendum procedures as a constitutional right does indeed positively relate to the democratic scores of countries worldwide. This effect, however, does not hold true for the sample of EU countries studied. Show less
In subsidieland zijn er in toenemende mate meerdere partijen aan de subsidieverstrekkende en/of subsidieontvangende kant betrokken bij de subsidiëring van maatschappelijke projecten. Dit artikel... Show moreIn subsidieland zijn er in toenemende mate meerdere partijen aan de subsidieverstrekkende en/of subsidieontvangende kant betrokken bij de subsidiëring van maatschappelijke projecten. Dit artikel richt zich op meerdere partijen aan de subsidieverstrekkende kant. In dit tweede deel van het artikel worden praktijkvoorbeelden besproken en daarbij wordt onderzocht of subsidieverstrekking via de Wet gemeenschappelijke regelingen naar tevredenheid functioneert. Show less
De subsidieaanvraag is ten onrechte afgewezen. De gegevens uit de maatschapsakte betreffen geen materiële wijziging of aanvulling van de aanvraag, maar een bevestiging van wat bij de aanvraag al... Show moreDe subsidieaanvraag is ten onrechte afgewezen. De gegevens uit de maatschapsakte betreffen geen materiële wijziging of aanvulling van de aanvraag, maar een bevestiging van wat bij de aanvraag al was toegelicht over de maatschapssituatie. Show less
In subsidieland zijn er in toenemende mate meerdere partijen aan de subsidieverstrekkende en/of subsidieontvangende kant betrokken bij de subsidiëring van maatschappelijke projecten. Dit artikel... Show moreIn subsidieland zijn er in toenemende mate meerdere partijen aan de subsidieverstrekkende en/of subsidieontvangende kant betrokken bij de subsidiëring van maatschappelijke projecten. Dit artikel richt zich op meerdere partijen aan de subsidieverstrekkende kant. Centraal staat de vraag in hoeverre bestuursorganen op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen als samenwerkingsverband kunnen subsidiëren. Show less
Beleid dat een patiëntenorganisatie geen instellingssubsidie kan ontvangen als een andere vergelijkbare organisatie al subsidie ontvangt, is niet in strijd met het motiverings- en... Show moreBeleid dat een patiëntenorganisatie geen instellingssubsidie kan ontvangen als een andere vergelijkbare organisatie al subsidie ontvangt, is niet in strijd met het motiverings- en zorgvuldigheidsbeginsel. Show less
De subsidieverlening is ingetrokken omdat niet is komen vast te staan of sprake was van een samenwerkingsverband. Er is niet voldaan aan de subsidievoorwaarden.
Artikel 1.6, derde lid, Wko biedt geen ruimte om uitzonderingen te maken op de daarin gestelde voorwaarden. Geen bijzondere omstandigheden die aan terugvordering in de weg staan.
Bankoverschrijvingen naar het kindercentrum zonder doelomschrijving is onvoldoende voor het oordeel dat deze overschrijvingen niet zijn gedaan om de kosten van de afgenomen kinderopvang te betalen.
De figuur van de penvoerder in netwerksubsidies wint aan populariteit in subsidieland. Uit de jurisprudentie blijkt dat de verplichting tot het aanstellen van een penvoerder serieuze gevolgen kan... Show moreDe figuur van de penvoerder in netwerksubsidies wint aan populariteit in subsidieland. Uit de jurisprudentie blijkt dat de verplichting tot het aanstellen van een penvoerder serieuze gevolgen kan hebben voor subsidieontvangers. In deze bijdrage wordt onderzocht hoe de figuur van de penvoerder zich verhoudt tot de uitgangspunten van het algemene subsidierecht van titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Daartoe is een inventarisatie uitgevoerd van de geldende regelgeving, is de jurisprudentie geanalyseerd en zijn er interviews met praktijkjuristen gehouden. Show less
Ouders die zorg voor hun kinderen en arbeid combineren, zijn toeslaggerechtigde in de zin van art. 1.6 Wko en kunnen kinderopvangtoeslag van B/T ontvangen. Er kunnen echter ook andere... Show moreOuders die zorg voor hun kinderen en arbeid combineren, zijn toeslaggerechtigde in de zin van art. 1.6 Wko en kunnen kinderopvangtoeslag van B/T ontvangen. Er kunnen echter ook andere omstandigheden zijn die kinderopvang noodzakelijk maken en een tegemoetkoming in de kosten kunnen rechtvaardigen zoals bijvoorbeeld chronische medische klachten. Deze kinderopvang wordt ‘kinderopvang op sociaal-medische indicatie’ genoemd en is een gemeentelijke tegemoetkoming. De Afdeling legt in onderhavige uitspraak (ook) voor de gemeentelijke tegemoetkoming de regelgeving in het voordeel van de ouders uit. Show less