Detection of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV- 2) specific CD4(+ )and CD8(+) T cells in SARS- CoV- 2-unexposed donors has been explained by the presence of T cells primed... Show moreDetection of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV- 2) specific CD4(+ )and CD8(+) T cells in SARS- CoV- 2-unexposed donors has been explained by the presence of T cells primed by other coronaviruses. However, based on the relatively high frequency and prevalence of cross-reactive T cells, we hypothesized cytomegalovirus (CMV) may induce these cross-reactive T cells. Stimulation of pre-pandemic cryo-preserved peripheral blood mononuclear cells (PBMCs) with SARS- CoV- 2 peptides revealed that frequencies of SARS- CoV- 2-specific T cells were higher in CMVseropositive donors. Characterization of these T cells demonstrated that membrane-specific CD4(+ )and spike-specific CD8(+) T cells originate from cross-reactive CMVspecific T cells. Spike-specific CD8(+ )T cells recognize SARS- CoV- 2 spike peptide FVSNGTHWF (FVS) and dissimilar CMV pp65 peptide IPSINVHHY (IPS) presented by HLA- B*35:01. These dual IPS/FVS-reactive CD8(+) T cells were found in multiple donors as well as severe COVID- 19 patients and shared a common T cell receptor (TCR), illustrating that IPS/FVS- cross-reactivity is caused by a public TCR. In conclusion, CMVspecific T cells cross react with SARS-CoV- 2, despite low sequence homology between the two viruses, and may contribute to the pre-existing immunity against SARS-CoV- 2. Show less
Unconventional HLA class I-restricted CD8+ T cell epitopes, longer than 10 aa, have been implicated to play a role in human immunity against viruses and cancer. T cell recognition of long peptides... Show moreUnconventional HLA class I-restricted CD8+ T cell epitopes, longer than 10 aa, have been implicated to play a role in human immunity against viruses and cancer. T cell recognition of long peptides, centrally bulging from the HLA cleft, has been described previously. Alternatively, long peptides can contain a linear HLA-bound core peptide, with a N- or C-terminal peptide "tail" extending from the HLA peptide binding groove. The role of such a peptide "tail" in CD8+ T cell recognition remains unclear. In this study, we identified a 20mer peptide (FLPTPEELGLLGPPRPQVLA [FLP]) derived from the IL-27R subunit α gene restricted to HLA-A*02:01, for which we solved the crystal structure and demonstrated a long C-terminal "tail" extension. FLP-specific T cell clones demonstrated various recognition modes, some T cells recognized the FLP core peptide, while for other T cells the peptide tail was essential for recognition. These results demonstrate a crucial role for a C-terminal peptide tail in immunogenicity. Show less
In oktober 1947 richtte Livinus van de Bundt de Haagse Vrije Academie op. Hij wilde een alternatief bieden voor het traditionele, normatieve onderwijs aan de Haagse Academie van Beeldende Kunsten.... Show moreIn oktober 1947 richtte Livinus van de Bundt de Haagse Vrije Academie op. Hij wilde een alternatief bieden voor het traditionele, normatieve onderwijs aan de Haagse Academie van Beeldende Kunsten. Individueel, persoonsgericht kunstonderwijs stond hij voor. Van de Bundt vond een kunstwerk dat voortsproot uit verbeelding belangrijker dan een technisch correcte tekening. Zijn doel was tevens om maatschappelijk bewuste kunstenaars op te leiden die met hun creativiteit een tegenwicht zouden bieden aan de technologische massamaatschappij. Daarom moest het instituut laagdrempelig zijn, zodat zoveel mogelijk mensen aan dat ideaal een bijdrage zouden leveren. Zo beschikte Den Haag al vroeg over een unieke, experimentele, werkplaatsachtige vorm van kunstonderwijs waar iedereen, ook zonder vooropleiding, terecht kon. Onder directeur George Lampe ontwikkelde het instituut zich tot het roemruchte Psychopolis, waar bijzondere cursussen op het gebied van mode, film, theater en elektronische muziek werden aangeboden. De vrijheid was in deze periode voor de leerlingen zo groot dat die geregeld ten koste ging van anderen. Zelfrealisatie was het doel. Het was de hippietijd met ‘speak-ins’ en eindeloze discussies over democratie en het eigen functioneren.Het instituut leverde vanaf 1947 vele professionele kunstenaars af. Met het vrije, experimentele onderwijssysteem zonder toetsing bleken goede resultaten te bereiken. Show less