Een voorstel met de uitgangspunten van een maatschappelijke BV, de BV-m, is in maart van dit jaar in consultatie gegaan. de doelstellingen van de BV-m zijn lovenswaardig, maar de uitwerking ervan... Show moreEen voorstel met de uitgangspunten van een maatschappelijke BV, de BV-m, is in maart van dit jaar in consultatie gegaan. de doelstellingen van de BV-m zijn lovenswaardig, maar de uitwerking ervan is in het huidige voorstel zowel te beperkend, want alleen van toepassing op de BV, als te ruim met betrekking tot de transparantie- en participatieverplichtingen. Wil het voorstel echt werk maken van het stimuleren en faciliteren van sociaal ondernemerschap, dan is er nog werk aan de winkel. De minister zou er dan ook goed aan doem om het voorstel nog eens ritisch tegen het licht te houden en daarbij inspiratie op te doen bij al bestaande labels als de Code Sociaal Ondernemen en B-corp, maar ook bij ondernemingen die niet de BV maar een andere rechtsvorm gekozen hebben om hun maatschappelijke doelstellingen vorm te geven. Show less
In een eerdere publicatie is opgeroepen om de toegevoegde waarde die burgerinitiatieven leveren – door henzelf vaak met nadruk maatschappelijke (meer)waarde genoemd – een plek te geven in... Show moreIn een eerdere publicatie is opgeroepen om de toegevoegde waarde die burgerinitiatieven leveren – door henzelf vaak met nadruk maatschappelijke (meer)waarde genoemd – een plek te geven in tenderprocedures die worden gebruikt bij het verdelen van publieke gelden. Op die manier kan hopelijk worden bijgedragen aan de soepelere financiering van burgerinitiatieven. Zo’n maatschappelijke tender is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Het incorporeren van maatschappelijke (meer)waarde in tenderprocedures is nog niet zo eenvoudig. Los van de technische vragen hoe maatschappelijke meerwaarde een plek kan krijgen in tenderprocedures en de vraag hoe deze waarde zo objectief mogelijk gewaardeerd kan worden, speelt ook de vraag wat maatschappelijke meerwaarde is. In deze bijdrage proberen wij de eerder genoemde ‘maatschappelijke tender’ een stapje dichterbij te brengen door te onderzoeken wat maatschappelijke meerwaarde is. Voordat ergens op een zinvolle manier – dat wil zeggen op een manier die tegemoet komt aan de knelpunten die in de praktijk leven– ruimte voor kan worden gemaakt, is het namelijk belangrijk om te weten waarvoor er ruimte wordt gemaakt. Show less
Steeds vaker willen burgers medeverantwoordelijkheid dragen voor publieke taken en de openbare ruimte. Ondanks politieke en bestuurlijke wil blijkt het in de praktijk verre van eenvoudig om een... Show moreSteeds vaker willen burgers medeverantwoordelijkheid dragen voor publieke taken en de openbare ruimte. Ondanks politieke en bestuurlijke wil blijkt het in de praktijk verre van eenvoudig om een initiatief tot bloei te laten komen. Ook het aanbestedingsrecht wordt veelal als obstakel ervaren. In deze bijdrage trachten we dit spanningsveld tussen burgerinitiatieven en het aanbestedingsrecht bloot te leggen, en bediscussiëren we de (on)mogelijkheden binnen de Aanbestedingswet 2012 om dergelijke initiatieven te stimuleren. Show less
In de moderne samenleving willen burgers steeds vaker (mede)verantwoordelijkheid dragen voor publieke taken. Er zijn veel kleinschalige projecten waarin (groepen van) burgers lokaal of regionaal... Show moreIn de moderne samenleving willen burgers steeds vaker (mede)verantwoordelijkheid dragen voor publieke taken. Er zijn veel kleinschalige projecten waarin (groepen van) burgers lokaal of regionaal actief zijn. Soms gaat het om projecten waarbij (substantiële) financiële belangen een rol spelen. Voor dergelijke burgerinitiatieven is doorgaans geld nodig. In de praktijk gaat het dan vaak om (in ieder geval voor een deel) publiek geld. Het krijgen en behouden van (voldoende) publieke financiering is lastig voor initiatiefnemers. In dit essay staat de vraag centraal op welke manieren burgerinitiatieven in de praktijk worden gefinancierd en welke knelpunten dit oplevert. Wij sluiten af met de aanzet tot een mogelijk oplossingsrichting; er moeten methodes worden ontwikkeld om de door burgerinitiatieven geleverde maatschappelijke waarde objectief te kunnen waarderen. Dat maakt het makkelijker om hen met publieke middelen te financieren binnen de eisen van transparantie en het bieden van gelijke kansen en eerlijke concurrentie die nu eenmaal gelden bij de verstrekking van publieke middelen. Show less
Boogaard, G.; Driessen, E.M.M.A.; Ouden, W. den 2019
Politiek gezien leek een regeling van het uitdaagrecht wat in Den Haag ‘laaghangend fruit’ wordt genoemd.Iedereen is vóór, het moet alleen nog even worden geregeld. En dat kon evenmin veel moeite... Show morePolitiek gezien leek een regeling van het uitdaagrecht wat in Den Haag ‘laaghangend fruit’ wordt genoemd.Iedereen is vóór, het moet alleen nog even worden geregeld. En dat kon evenmin veel moeite kosten, was degedachte. Dat bleek tegen te vallen. Uitvoering van deze politieke afspraak uit het regeerakkoord bleek nogeen hele puzzel. Aan het oplossen van deze puzzel hebben de auteurs van dit artikel een bijdrage geleverddoor een mogelijke inhoud van een algemene regeling van het Right to Challenge vanuit juridisch perspectiefverder te onderzoeken. De kern van hun conclusie is dat de in het coalitieakkoord overeengekomen regelingeen onbegaanbaar pad vormt. In dit artikel reflecteren de onderzoekers op deze ontnuchterende valorisatieervaring, om het onderzoek op een abstracter niveau voort te zetten. Show less