Scattered throughout the Digest of Justinian are 38 reports of court cases judged by the emperor Septimius Severus (193-211 CE) in the quality of highest judicial instance in the Roman empire.... Show moreScattered throughout the Digest of Justinian are 38 reports of court cases judged by the emperor Septimius Severus (193-211 CE) in the quality of highest judicial instance in the Roman empire. These reports have been excerpted out of what seem to be two different works of the Roman jurist Julius Paulus: the Decretorum libri tres and the Imperialium sententiarum in cognitionibus prolatarum libri sex. Paul’s collections are unique. No other Roman jurist has ever published a similar collection of imperial judicial decisions. Moreover, Paul’s descriptions are exceptionally detailed. Not only does he describe the proceedings at the imperial court, but he also mentions the deliberations between the emperor and his advisory council afterwards. Consequently, his reports offer a unique insight in the decision making-process at the highest level of the imperial bureaucracy. The aim of this study is to gain a better perspective on the judicial activities of Septimius Severus by means of a legal and contextual analysis of Paul’s case reports and to relate these activities to the constitutional, institutional and historical context in which the judgments of Severus and, subsequently, the works of Paul came into being. This examination of the interaction between content and context makes it possible to discover the motives underlying Paul’s publication of the judicial decisions of Severus. Show less
The UK has decided to leave the EU per 29 March 2019. What does this Brexit mean for the development and application of EU law within the British legal order? How will the highest courts approach... Show moreThe UK has decided to leave the EU per 29 March 2019. What does this Brexit mean for the development and application of EU law within the British legal order? How will the highest courts approach this situation? Show less
Sinds 1 juli 2012 bestaat de mogelijkheid om aan de Hoge Raad prejudiciële vragen te stellen. Hij zal dit instrument kunnen gebruiken om zijn positie als rechtsvormer te versterken. De Hoge Raad is... Show moreSinds 1 juli 2012 bestaat de mogelijkheid om aan de Hoge Raad prejudiciële vragen te stellen. Hij zal dit instrument kunnen gebruiken om zijn positie als rechtsvormer te versterken. De Hoge Raad is niet de eerste rechter die over dit middel beschikt. De prejudiciële procedure kent belangrijke voorgangers op Europees niveau, die in deze bijdrage worden belicht. Show less
Sinds 1 juli 2012 bestaat de mogelijkheid om aan de Hoge Raad prejudiciële vragen te stellen. Hij zal dit instrument kunnen gebruiken om zijn positie als rechtsvormer te versterken. De Hoge Raad... Show moreSinds 1 juli 2012 bestaat de mogelijkheid om aan de Hoge Raad prejudiciële vragen te stellen. Hij zal dit instrument kunnen gebruiken om zijn positie als rechtsvormer te versterken. De Hoge Raad is niet de eerste rechter die over dit middel beschikt. De prejudiciële procedure kent belangrijke voorgangers op Europees niveau, die in deze bijdrage worden belicht. Show less