Following Ingold's dwelling perspective, the world comes into being because an organism/person is continuously interacting with his/her environment through bodily activity. Ingold contrasts... Show moreFollowing Ingold's dwelling perspective, the world comes into being because an organism/person is continuously interacting with his/her environment through bodily activity. Ingold contrasts dwelling with building; in the latter, people construct the world cognitively before they can live in it. In this paper, we add the concept of 'lodging' to refer to a situation in which people live in an environment that contains increasing dominating powers. Under the influence of conservation and the implementation of a Community Based Natural Resource Management (CBNRM) programme, with a strong focus on tourism, the environment of the Ju/'hoansi Bushmen of the Nyae Nyae Conservancy in Namibia has changed dramatically. In this paper, we use various examples to show how the environment has become more dominant, often in very subtle ways. We argue that the Ju/'hoansi do not dwell as they used to, but lodge instead in an environment that is increasingly influenced by CBNRM and tourism activities. Some of the Ju/'hoansi's agency has become limited to acquiescing; they passively adapt to and cope with the changes in their environment, while others have shown a more active adaptation strategy. Show less
Beek, W.E.A. van; Rutten, M.M.E.M.; Spierenburg, M. 2008
Reizigers komen al heel lang naar het Dogongebied in Mali. Het eerste hotel in Sangha bijvoorbeeld dateert al van vóór de Eerste Wereldoorlog. Door zijn visuele rijkdom en de erkenning als... Show moreReizigers komen al heel lang naar het Dogongebied in Mali. Het eerste hotel in Sangha bijvoorbeeld dateert al van vóór de Eerste Wereldoorlog. Door zijn visuele rijkdom en de erkenning als Werelderfgoed door de UNESCO is het Dogongebied een bezienswaardigheid geworden. Tot aan de laatste decennia, toen de economie van Mali geliberaliseerd werd, heeft het land het toerisme als een staatsbedrijf geëxploiteerd. Sindsdien zijn privé-hotels gebouwd en is de toegang tot de falaise-dorpen verbeterd. Maar ook al komen er nog zo regelmatig toeristen in de Dogondorpen, het dagelijks leven van de meeste Dogon speelt zich af zonder enige verwijzing naar deze blanke aanwezigheid. Het toerisme definieert de Dogon niet als marginalen, aan de rand van de wereld, maar juist in het centrum ervan. De Dogon hebben de aantrekkingskracht van hun gebied tot onderdeel gemaakt van hun eigen waardering van hun cultuur. Zo wordt het toerisme een factor in de versterking van de eigen cultuur, zoals te zien is aan de maskerdansen. Noten. [Samenvatting ASC Leiden] Show less