Documenten behoorden bij de staatssecretaris te berusten. De staatssecretaris had bij een derde navraag moeten doen naar deze documenten. Onvoldoende gemotiveerd waarom persoonlijke... Show moreDocumenten behoorden bij de staatssecretaris te berusten. De staatssecretaris had bij een derde navraag moeten doen naar deze documenten. Onvoldoende gemotiveerd waarom persoonlijke beleidsopvattingen niet geanonimiseerd verstrekt konden worden. Show less
Geen grond voor het oordeel dat artikel 39 TRIPs-overeenkomst niet volledig wordt afgedekt door de weigeringsgronden van artikel 10, eerste lid, onder c, en het tweede lid, onder g, van de Wob. Show moreGeen grond voor het oordeel dat artikel 39 TRIPs-overeenkomst niet volledig wordt afgedekt door de weigeringsgronden van artikel 10, eerste lid, onder c, en het tweede lid, onder g, van de Wob. Show less
De figuur van de penvoerder in netwerksubsidies wint aan populariteit in subsidieland. Uit de jurisprudentie blijkt dat de verplichting tot het aanstellen van een penvoerder serieuze gevolgen kan... Show moreDe figuur van de penvoerder in netwerksubsidies wint aan populariteit in subsidieland. Uit de jurisprudentie blijkt dat de verplichting tot het aanstellen van een penvoerder serieuze gevolgen kan hebben voor subsidieontvangers. In deze bijdrage wordt onderzocht hoe de figuur van de penvoerder zich verhoudt tot de uitgangspunten van het algemene subsidierecht van titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Daartoe is een inventarisatie uitgevoerd van de geldende regelgeving, is de jurisprudentie geanalyseerd en zijn er interviews met praktijkjuristen gehouden. Show less