In een recent verschenen notitie van de Adviesraad Internationale Vraagstukken wordt een pleidooi gehouden voor ‘diplomatie van duurzame ontwikkeling’. Het Nederlandse buitenlandse beleid heeft de... Show moreIn een recent verschenen notitie van de Adviesraad Internationale Vraagstukken wordt een pleidooi gehouden voor ‘diplomatie van duurzame ontwikkeling’. Het Nederlandse buitenlandse beleid heeft de laatste jaren sterk ingezet op zogenaamde ‘economische diplomatie’. Daarmee lijkt een stap gezet te zijn in de richting van een vorm van diplomatie waarbij het Nederlandse economische belang meer centraal staat. Maar welke belangen zijn dat dan? Naast bezuinigingen worden tegelijkertijd nieuwe beleidsinstrumenten ontwikkeld waarvan de effectiviteit nog bewezen moet worden. Deze dubbelslag vertegenwoordigt een (her)oriëntatie op de diplomatieke inzet van Nederland, welke vooral gevolgen lijkt te hebben voor het ontwikkelingsbeleid. Dat levert verhitte debatten op, zeker wanneer de financiële consequenties van dit beleid voor bestaande belangengroepen duidelijk worden. Deze discussie is weinig productief zolang een meer integrale en strategische visie op de beoogde diplomatieke inzet niet gedeeld wordt. Wat kan derhalve als gezamenlijk (bilateraal) belang van zowel Nederland als de ontvangende landen worden gezien? Juist voor een klein land als Nederland is een integrale – slimme, pragmatische, maar ook doelgerichte en duurzame - benadering essentieel. Een preciezere framing van het beleid is daarom gewenst: van economische diplomatie, waarbij het er niet toe doet welke handelsstromen op gang worden gebracht (zolang het maar veel is), naar duurzame diplomatie, ofwel ‘diplomatie van duurzame ontwikkeling’, waarbij veel meer wordt nagedacht over de kwaliteit, de doelstelling en de lange termijn invulling van deze relaties. Deze Working Paper is een co-produktie met het Partnerships Resource Centre, Erasmus University Rotterdam. Ook verschenen in de reeks PrC working paper 2017. Show less
This paper reviews the Dutch development cooperation policies for the years 1949-2015 with particular attention for private sector development (PSD). Over the years, poverty alleviation, private... Show moreThis paper reviews the Dutch development cooperation policies for the years 1949-2015 with particular attention for private sector development (PSD). Over the years, poverty alleviation, private sector development and security have been dominant focus areas of Dutch development cooperation, with PSD taking a central role as it was assumed that poverty could only be alleviated when a country's economy is stimulated. Therefore, the Dutch government has been strongly supporting policies and initiatives stimulating PSD in the Netherlands and in developing countries. The long history of Dutch development cooperation shows continuity in its approach towards development policy as a way of promoting Dutch businesses and export in developing countries. Show less
The overall challenge of Dutch bilateral sustainable diplomacy in Africa is to manage a complex portfolio of bilateral country relations that can build on the strength of different stakeholders.... Show moreThe overall challenge of Dutch bilateral sustainable diplomacy in Africa is to manage a complex portfolio of bilateral country relations that can build on the strength of different stakeholders. In addition to this there are also multilateral and regional channels through which the Dutch diplomatic effort is more indirectly channeled, such as the European Union and the World Bank. These organizations represent a different diplomatic challenge and this is not included on this sheet with its three different clusters of basic maps: the corporate relations maps, the civil society relations maps and the governmental perspective maps. The final map "Making it work" includes a number of exemplary partnerships in African countries as the result of three novel PPP facilities that started in 2013 and 2014. Show less
Boeren, A.; Dietz, A.J.; Simons, C.; Vink, N. de 2014
The Dutch government has been supporting higher education in developing countries through cooperation between Dutch higher education and training institutes and partner organizations in the... Show moreThe Dutch government has been supporting higher education in developing countries through cooperation between Dutch higher education and training institutes and partner organizations in the developing countries since the late 1960s.Various programmes have been implemented but the aim in all of them has been to build and strengthen the education and training capacity of organizations/institutes.The map depicts Dutch cooperation programmes to strenghten post-secondary education and training in Africa (1996-2013). Show less
This contribution to the Africa seminar 'Beyond adjustment', organized by the Directorate General for International Cooperation of the Dutch Ministry of Foreign Affairs in Maastricht, The... Show moreThis contribution to the Africa seminar 'Beyond adjustment', organized by the Directorate General for International Cooperation of the Dutch Ministry of Foreign Affairs in Maastricht, The Netherlands, on June 30, 1990, summarizes the distinctive features of the African economic crisis, discusses the relevance of adjustment policies to remedy the crisis situation, and examines how the basic policy objective of 'food security' is affected by the IMF/World Bank structural adjustment programme. In this respect, it is important to observe that IMF/World Bank programmes do not take the purchasing power of different socioeconomic groups into account, while the food supply effect of policy instruments such as devaluation is variable. Show less