Als er iets is dat organisaties uit balans heeft gebracht, dan is het wel de coronacrisis. Sommige veranderingen hopen we na de crisis zo snel mogelijk te beëindigen, andere blijken een verbetering... Show moreAls er iets is dat organisaties uit balans heeft gebracht, dan is het wel de coronacrisis. Sommige veranderingen hopen we na de crisis zo snel mogelijk te beëindigen, andere blijken een verbetering. De verschillen voor organisaties, leidinggevenden en werknemers zijn bovendien enorm. De ene organisatie moest tijdens COVID-19 geheel sluiten, de andere kon nog openblijven in aangepaste vorm of zag zelfs de omzet toenemen. We zullen ons moeten blijven aanpassen. Coronamaatregelen veranderen nog steeds en het voor velen verplichte en voortdurende thuiswerken bevalt niet iedereen. Tegelijkertijd is de kans dat we helemaal teruggaan naar de situatie voor de coronacrisis klein. Vaker thuiswerken, digitaal samenwerken en meer je eigen tijd indelen blijven vermoedelijk ook in de toekomst een belangrijke rol spelen. Dit biedt kansen. Vrijwel niemand wil terug naar de 9-tot-5-kantoorbaan en ‘s ochtend en ’s avonds in de file staan. Juist in een crisissituatie is het makkelijker om verouderde en niet-werkende aanpakken los te laten en nieuwe, positieve ontwikkelingen versneld door te voeren. Grijp daarom juist deze periode aan voor positieve verandering. In deze paper vind je handvatten voor leidinggevenden gebaseerd op wetenschappelijke kennis en ervaringen uit de praktijk. We stippen vijf belangrijke thema’s aan waar leidinggevenden mee te maken hebben: Contact houden, Waarderen, Mensgericht leidinggeven, Gezond werken en Investeren in ontwikkeling. Binnen elk thema spelen tegengestelde belangen. Het is aan de leidinggevende om hierin een balans te vinden. Show less