Cette contribution compare les m‚thodologies et les ‚pist‚mologies r‚ciproques de la missiologie et de l'anthropologie en tant que disciplines. Selon l'auteur, le but initial de l'anthropologie... Show moreCette contribution compare les m‚thodologies et les ‚pist‚mologies r‚ciproques de la missiologie et de l'anthropologie en tant que disciplines. Selon l'auteur, le but initial de l'anthropologie est de d‚crire, d'analyser et de contextualiser toutes les variations culturelles de l'humanit‚. Mais l' anthropologie a connu des changements paradigmatiques; la notion de culture s'est transform‚e: les solutions de la g‚n‚ration pr‚c‚dente sont r‚invent‚es dans l'interaction sociale d'aujourd'hui. La nouvelle conception de la culture est capitale pour comprendre la relation entre missiologie et anthropologie. Li‚e … une croyance bien d‚finie, la position ‚pist‚mologique de la missiologie est tout … fait diff‚rente. Son point de d‚part est celui d'une v‚rit‚ revendiqu‚e, voire d'une r‚flexion orient‚e dans le but d'une expansion du message, en principe grƒce … une ‚tude syst‚matique et objective des autres croyances. Le dilemme que repr‚sente pour les missionnaires la "double loyaut‚", dans sa position d'ˆtre … la fois le repr‚sentant du message chr‚tien et l'observateur de l'autre, peut sembler r‚solu dans la cr‚ation des glises ind‚pendantes africaines, qui permet … la fois d'"avoir raison" tout en respectant l'autre. AprŠs avoir not‚ les diff‚rences ‚pist‚mologiques des deux disciplines, l'auteur montre quels sont leurs points communs. L'ethnologue comme le missionnaire participent dans une interaction restreinte, et mˆme instrumentale, au milieu culturel au sein duquel ils se trouvent et travaillent. Ils ‚tablissent un lieu de "culture interm‚diaire": la situation fondamentale de leur terrain respectif est plus semblable que leurs ‚pist‚mologies divergentes ne le laissent supposer. Mais cela ne veut pas dire que les deux disciplines soient en train de s'unifier progressivement. C'est seulement dans les ann‚es d'‚mergence de l'ethnologie que la missiologie en devint un des piliers, qui sont graduellement remplac‚s par des piliers proprement anthropologiques. Indig‚nis‚e, la missiologie quant … elle emprunte d‚sormais son propre chemin. Bibliogr., notes, r‚f. [R‚sum‚ ASC Leiden] Show less
Reizigers komen al heel lang naar het Dogongebied in Mali. Het eerste hotel in Sangha bijvoorbeeld dateert al van vóór de Eerste Wereldoorlog. Door zijn visuele rijkdom en de erkenning als... Show moreReizigers komen al heel lang naar het Dogongebied in Mali. Het eerste hotel in Sangha bijvoorbeeld dateert al van vóór de Eerste Wereldoorlog. Door zijn visuele rijkdom en de erkenning als Werelderfgoed door de UNESCO is het Dogongebied een bezienswaardigheid geworden. Tot aan de laatste decennia, toen de economie van Mali geliberaliseerd werd, heeft het land het toerisme als een staatsbedrijf geëxploiteerd. Sindsdien zijn privé-hotels gebouwd en is de toegang tot de falaise-dorpen verbeterd. Maar ook al komen er nog zo regelmatig toeristen in de Dogondorpen, het dagelijks leven van de meeste Dogon speelt zich af zonder enige verwijzing naar deze blanke aanwezigheid. Het toerisme definieert de Dogon niet als marginalen, aan de rand van de wereld, maar juist in het centrum ervan. De Dogon hebben de aantrekkingskracht van hun gebied tot onderdeel gemaakt van hun eigen waardering van hun cultuur. Zo wordt het toerisme een factor in de versterking van de eigen cultuur, zoals te zien is aan de maskerdansen. Noten. [Samenvatting ASC Leiden] Show less
De religie van de Dogon (Mali) kenmerkt zich door een ingewikkelde serie riten op alle niveaus van het sociale leven. Dit artikel beschrijft het jaarfeest ('buro'), dat zich vlak voor de regentijd... Show moreDe religie van de Dogon (Mali) kenmerkt zich door een ingewikkelde serie riten op alle niveaus van het sociale leven. Dit artikel beschrijft het jaarfeest ('buro'), dat zich vlak voor de regentijd afspeelt, het offercomplex en de rol van het huisaltaar, rituelen rond de dood en het maskercomplex. Vervolgens wordt aandacht besteed aan het Dogon pantheon, de vele kleinere geesten en de godendriehoek, bestaande uit de hemelgod Ama, de aarde-god Lèwè, en de watergod Nomo. Noten. [Samenvatting ASC Leiden] Show less
De Peul en de Dogon leven, ruim voor het tijdperk van grote Peulstaten als het Macinarijk, reeds lang naast elkaar in centraal Mali. De Peul weidden er hun kudden, pleegden er overvallen en... Show moreDe Peul en de Dogon leven, ruim voor het tijdperk van grote Peulstaten als het Macinarijk, reeds lang naast elkaar in centraal Mali. De Peul weidden er hun kudden, pleegden er overvallen en gebruikten het gebied als slavenreservoir. Ook de Dogon organiseerden van tijd tot tijd overvallen. Door de geschiedenis heen hebben de betrekkingen tussen de Dogon en de Peul afwisselende uitingsvormen gekend afhankelijk van de diverse woongebieden in de Seno-Gondo- en Seno-Mangovlakten. Rond de Falaise van Bandiagara blijkt uit diverse rituelen van de Dogon een diepe rancune jegens de Peul. In het spraakgebruik van de Dogon staat de Peul symbool voor het beeld van 'de ander', de bewoner van de wildernis. Maar als mens van de wildernis vertegenwoordigt de Peul ook andere waarden: omdat de wildernis wijs en sterk is, maar ook gevaarlijk en grillig, is de Peul dat ook. De betrekkingen tussen de Houmbebe, een Dogon subgroep van landbouwers in de Hayre, en de Peul, veehouders en halfnomaden, hebben een werkbare vorm gekregen door de opkomst van de 'njaatigi' (gastheer). In elk dorp heeft de Peul een 'njaatigi' op wie hij een beroep kan doen. Door de aanhoudende droogte in het gebied verandert de 'njaatigi'-verhouding echter steeds meer in een afhankelijkheidsrelatie. Noten. [Samenvatting ASC Leiden] Show less