Koptische muziek, de muziek van de christelijke bevolking van Egypte, is in de Westerse Wereld een onbekend en weinig onderzocht gebied. Alleen van liturgische Koptische muziek zijn ongeveer 300... Show moreKoptische muziek, de muziek van de christelijke bevolking van Egypte, is in de Westerse Wereld een onbekend en weinig onderzocht gebied. Alleen van liturgische Koptische muziek zijn ongeveer 300 melodieën uit een eeuwenlange mondelinge traditie bewaard gebleven. De eenstemmige muziek wordt als wisselgezang door zowel solisten als koren voorgedragen. Om meer over de structuur van deze onbekende muziek te weten te komen heeft de auteur deels opnames verzameld, deels rituelen zelf opgenomen in verschillende Koptische kloosters en kerken. Als onderwerp van onderzoek werden de nachtelijke gezangen tussen zonsondergang- en opgang gekozen, Psalmodia genaamd. Met meer dan 100 muzikale transcripties zijn deze melodieën voor volgende generaties vastgelegd. De gezangen van beroemde kerkzangers uit verschillende delen van Egypte werden met elkaar vergeleken. Uit de analyses van deze melodieën bleek dat de improvisatorisch lijkende, lange cadensen een duidelijke basismelodie hebben, die in alle interpretaties terug te vinden is. Daarnaast bestaan melodische formules die de zangers in staat stellen de basismelodieën aan de verschillende feestelijke situaties aan te passen. De keuze van deze formules is gedeeltelijk door de traditie vastgelegd, gedeeltelijk past iedere cantor ze aan zijn eigen zangkunst aan. De traditionele Koptische liturgische melodieën worden op deze manier als levendige muziekcultuur bewaard Show less
This investigation is an attempt to gain a better understanding of the religious and socio-political organization of pre-colonial Tobabatak society. In literature the traditionally stateless... Show moreThis investigation is an attempt to gain a better understanding of the religious and socio-political organization of pre-colonial Tobabatak society. In literature the traditionally stateless Tobabatak society is usually depicted as being organized principally along kinship lines and there is still a widespread perception that in pre-colonial times there were no more highly developed political units than villages. Fieldwork, archival research, and research into old Tobabatak texts have produced a different picture. Tobabatak society did indeed never transform into statehood (in the sense of having a centralized government with the military power to enforce its decisions) but it had a functional alternative at its disposal: The many genuinely democratically organized ‘house-organizations’ (bius) of which the society consisted, each composed of thousands or even tens of thousands of members, were abl e to organize co-operation for the construction of irrigation-facilities and other communal projects (sometimes on a huge scale) and for the permanent infrastructure of hydraulic agriculture. Within these house-organizations the parbaringin as spiritual as well as political representatives of the smaller units of society on the higher levels, and the paniaran as the representatives of the women played a leading role without ever using any military might. Show less
In this thesis, the development and test of a method is described that aims at providing strategic orientation for managers of small and mid-sized companies and at facilitating the steering of... Show moreIn this thesis, the development and test of a method is described that aims at providing strategic orientation for managers of small and mid-sized companies and at facilitating the steering of intangible resources. Although these factors are paramount for a firm_s long-term survival, they often are caled "soft factors". The method_s strategic landmark is values which do express what is important for the target group, causing preference, an effect which is all about in competition. Show less