In dit proefschrift staat ouderschap in de vroege kindertijd centraal, onder andere de reacties van volwassenen op het huilen van baby’s. Voor baby’s is huilen één van de belangrijkste manieren om... Show moreIn dit proefschrift staat ouderschap in de vroege kindertijd centraal, onder andere de reacties van volwassenen op het huilen van baby’s. Voor baby’s is huilen één van de belangrijkste manieren om te communiceren. Zo laten ze weten dat ze ergens behoefte aan hebben of zich niet lekker voelen. Maar niet alle ouders reageren op een sensitieve, liefdevolle manier: voor sommige ouders is het huilen van hun kind zo stressvol dat ze eerder op een hardhandige wijze reageren. In deze studie is onderzocht hoe volwassenen reageren op het huilen van een baby. Daarbij werd een standaard huilfragment van een pasgeboren kind gemanipuleerd en op verschillende hoogten afgespeeld. De toonhoogte van het huilgeluid en de manier waarop volwassenen het huilen interpreteren, bleken belangrijk te zijn. Hoge huilgeluiden vormen een risicofactor voor het stevig willen aanpakken van het kind. Zieke en premature kinderen hebben vaker zulke hoge huiltonen. Ook is onderzocht of verschillen in reactie op huilen erfelijk zijn. Dat is inderdaad het geval, maar niet voor alle aspecten van reageren op huilen. Verschillen in sensitieve reacties waren erfelijk bepaald, maar de neiging om het kind op een hardhandige manier aan te pakken niet. Show less
In het digitale tijdperk gaan multimedia een steeds belangrijkere rol spelen en de Universiteit Leiden onderzoekt de toegevoegde waarde van multimediale materialen in voorbereidend leesonderwijs.... Show moreIn het digitale tijdperk gaan multimedia een steeds belangrijkere rol spelen en de Universiteit Leiden onderzoekt de toegevoegde waarde van multimediale materialen in voorbereidend leesonderwijs. In dit dissertatieonderzoek lag het accent op multimediale toevoegingen aan prentenboeken . Naast of in plaats van gedrukte tekst is er gesproken tekst waardoor kleuters de boeken “zelfstandig” kunnen lezen. Voorts zijn de statische prenten vervangen door filmbeelden en aangevuld met welgekozen geluiden en muziek. Traditionele prentenboeken zijn een belangrijke voorbereiding op het latere lezen van teksten. Boeken met multimediale toevoegingen zouden deze functie wellicht in mindere mate vervullen. Filmbeelden die bijna voor zichzelf spreken zouden de motivatie verminderen om goed naar tekst te luisteren, vooral als kinderen veel hiaten hebben in verhaalbegrip zoals de Marokkaanse en Turkse kleuters in dit onderzoek. Voor deze veronderstelling is echter weinig empirische evidentie gevonden. Integendeel, prentenboeken met multimediale toevoegingen zijn zowel voor verhaalbegrip als voor woordenschat een extra stimulans. Dit onderzoek toont aan dat de verklaring moet worden gezocht in de match van beelden met taal. In vergelijking met traditionele prentenboeken maken prentenboeken met multimedia de kans op een goede match groter door met diverse technieken de aandacht te trekken naar details die op dat moment in de tekst genoemd worden. Show less
This thesis focuses on how the way people deal with information about complex issues depends of their perceptions of sources that provide the relevant information. The complex issue under... Show moreThis thesis focuses on how the way people deal with information about complex issues depends of their perceptions of sources that provide the relevant information. The complex issue under consideration throughout this thesis is that of carbon dioxide capture and storage (CCS). In short, CCS involves the capture of carbon dioxide in power plants, the transportation of the carbon dioxide to underground storage sites (e.g., depleted gas fields), and its subsequent storage in these sites. Overall, the current thesis shows that in order for communication about complex issues to be effective, relevant information sources need to be trusted. When trust in information sources is lacking, people’s information selection and their information evaluations are affected in a negative way, with detrimental consequences for the impressions of the issue people form. Additionally, the present work demonstrated the surplus value of having divergent sources provide information in collaboration, instead of separately. Findings are discusses in terms of their theoretical value for the literature on communication, and in terms of their applied value for designers of information campaigns. Show less