The growing attention for scientific integrity is part of a wider culture of professionalization and countability − which appears to signal that integrity is no longer self-evident as a core value... Show moreThe growing attention for scientific integrity is part of a wider culture of professionalization and countability − which appears to signal that integrity is no longer self-evident as a core value of professional conduct. Examples abound. But what is scientific integrity? Show less
De toegenomen aandacht voor integriteit kan men nog het beste bezien als onderdeel van een omvattender beroepscultuur in een verhard en kil maatschappelijk klimaat, waarin integriteit, als... Show moreDe toegenomen aandacht voor integriteit kan men nog het beste bezien als onderdeel van een omvattender beroepscultuur in een verhard en kil maatschappelijk klimaat, waarin integriteit, als kernwaarde van het professionele handelen, niet meer vanzelfsprekend is. Er zijn voorbeelden te over. Aandacht voor wetenschappelijke integriteit past geheel in deze ontwikkeling. Maar wat is nu eigenlijk wetenschappelijke integriteit? Is het van belang om er zoveel aandacht aan te besteden? Om welke problemen gaat het? Is er iets bekend over aard en omvang van het probleem ? In dit boek verkent Kees Schuyt het begrip 'integriteit', beschrijft gevallen van fraude en andere vormen van oneerlijk gedrag in de praktijk van het wetenschappelijk onderzoek en formuleert een expliciete norm wanneer sprake is van schending van wetenschappelijke integriteit. Hij gaat in op vragen over plagiaat en bestrijdt genuanceerd de opvatting dat zelfplagiaat (hergebruik van eigen teksten) als wangedrag moet worden gezien. Ook beantwoordt hij de vraag hoe de wetenschappelijke houding, waar integriteit een onderdeel van vormt, het beste kan worden overgedragen aan studenten en jonge generaties onderzoekers. Show less
Cleveringa, Rudolph Pabus; Schuyt, Kees; Klaauw, C.J. van der; et al. 2010
26 november 1940 is een markante datum in de geschiedenis van Nederland. De Leidse hoogleraar mr. R.P. Cleveringa had op die dag bewust zijn koffer klaar staan omdat hij rekening hield met de... Show more26 november 1940 is een markante datum in de geschiedenis van Nederland. De Leidse hoogleraar mr. R.P. Cleveringa had op die dag bewust zijn koffer klaar staan omdat hij rekening hield met de mogelijkheid gearresteerd te worden vanwege het uitspreken van zijn protestcollege tegen de schorsing uit hun ambt van zijn collega 's Meijers en David en andere Joodse medewerkers van de universiteit. Cleveringa’s koffer begint met deze rede uit 1940. De omslagfoto toont de oploop voor het Academiegebouw van de bij het college aanwezige studenten. Daags na de rede werd professor Cleveringa gearresteerd en de Rijksuniversiteit Leiden gesloten. In 70 jaar is Cleveringa’s rede uitgegroeid tot symbool van universitair verzet. Het wordt jaarlijks herdacht in de Cleveringa-oraties, die zich uitspreken over thema’s als recht, vrijheid, verantwoordelijkheid. Cleveringa’s koffer raakt het belang van herdenken en maatschappelijk engagement. Dit boek bundelt, naast Cleveringa’s originele rede, negentien 26 november-lezingen van vooraanstaande sprekers uit binnen- en buitenland. In het voorwoord reconstrueert Kees Schuyt de novemberdagen van 1940 en licht hij de ontwikkeling en het veranderende karakter van de herdenkingen toe; in het nawoord schetst Ineke Sluiter hoe het bewogen verleden het hedendaagse karakter van de Leidse universitaire gemeenschap vormt. Show less
Naar aanleiding van het kwaad dat in de Tweede Wereldoorlog is geschied, gaat het - naar de woorden van de Italiaanse schrijver Primo Levi - om het nastreven van deugd en kennis om herhalingen van... Show moreNaar aanleiding van het kwaad dat in de Tweede Wereldoorlog is geschied, gaat het - naar de woorden van de Italiaanse schrijver Primo Levi - om het nastreven van deugd en kennis om herhalingen van dit kwaad te voorkomen. Wat zijn de precondities om massaal geweld jegens bepaalde bevolkingsgroepen te voorkomen? In deze Cleveringa-oratie worden sociaal-wetenschappelijke inzichten over destructieve groepstegenstellingen en groepsconflicten geordend en besproken. Vier complexe condities die elkaar onderling versterken, zijn bepalend voor een destructieve afloop van groepstegenstellingen: het overheersen van collectieve identiteiten, een polarisatieproces, de aard van groepsconflicten (gaat het om belangen of om waarden en geloofskwesties?) en de rol die niet-(h)erkende emoties als schaamte en woede spelen in de sprong van conflict naar geweld. De democratische rechtsstaat kan een dam opwerpen tegen de gezamenlijke kracht van deze condities, onder andere door het non-discriminatiegebod van artikel 1 van de Grondwet. Daarmee draagt de democratie bij aan een goed geïntegreerde samenleving. Regels zijn echter hiervoor niet genoeg. Het ontwikkelen van persoonlijke identiteiten is belangrijk. Daarnaast kan de democratie worden versterkt door 'democratische deugden' die door iedere burger in his/her station and duty kunnen worden beoefend. Deugden zijn door en door democratisch Show less