Dit rapport is het resultaat van een verkennend onderzoek naar de culturele achtergronden van de handel in Nigeriaanse meisjes die naar Nederland komen om in de prostitutie te gaan werken. Een... Show moreDit rapport is het resultaat van een verkennend onderzoek naar de culturele achtergronden van de handel in Nigeriaanse meisjes die naar Nederland komen om in de prostitutie te gaan werken. Een belangrijke overeenkomst in de verhalen die deze meisjes de Nederlandse politie vertellen betreft de 'voodoo'-rituelen waaraan zij voor vertrek naar Nederland worden onderworpen. In het rapport komen de volgende vragen aan de orde: wat doen handelaren met denkbeelden van 'voodoo'? Hoe creëren zij daarmee een sfeer van angst en intimidatie? Hoe komt het dat dit voor de meisjes evenzeer een werkelijkheid wordt als dat in de sinistere betekenis van het woord ook voor velen in de Nederlandse samenleving het geval is? Het rapport stelt dat 'voodoo' in de Nigeriaanse praktijk niet bestaat (er is wel een aantal andere rituele praktijken waar op wordt ingegaan) en in de Nederlandse situatie een goed begrip van de omstandigheden verhindert. Het rapport behandelt de sociaal-economische situatie in Nigeria en Edo State, het district waar veel van de betrokken meisjes vandaan komen; de positie van vrouwen in Nigeria t.a.v. huwelijk, seksualiteit, prostitutie, en de culturele achtergronden daarvan; aspecten van religie in West Afrika en Edo; een gevalsstudie; en het ongedefinieerde gebruik van het begrip 'voodoo' door Nederlandse hulpverleningsinstanties Show less
The papers in this volume were earlier presented at the conference 'Globalization and new questions of ownership', which was held in Leiden, The Netherlands, from 26-27 April 2002. The volume... Show moreThe papers in this volume were earlier presented at the conference 'Globalization and new questions of ownership', which was held in Leiden, The Netherlands, from 26-27 April 2002. The volume challenges the dominant view that globalization is a primary threat to African societies. Instead, it emphasizes African agency in situating globality, that is, in selectively and creatively appropriating elements of the emerging global culture. Contributions: Situating globality: African agency in the appropriation of global culture (Wim van Binsbergen, Rijk van DijkandJan-Bart Gewald); Global and local trends in media ownership and control: implications for cultural creativity in Africa (Francis B. Nyamnjoh); Global media and violence in Africa: the case of Somalia (Jan-Bart Gewald); Can ICT belong in Africa, or is ICT owned by the North Atlantic region? (Wim van Binsbergen); 'Man will live well': on the poetics of corruption in a global age (Sanya Osha); 'Beyond the rivers of Ethiopia': Pentecostal Pan-Africanism and Ghanaian identities in the transnational domain (Rijk van Dijk); Global connections, local ruptures: the case of Islam in Senegal (Roy Dilley); How is a girl to marry without a bed? : weddings, wealth and women's value in an Islamic town of Niger (Adeline Masquelier); The social life of secrets (Senegal, Ferdinand de Jong); The persistence of female initiation rites: reflexivity and resilience of women in Zambia (Thera Rasing). [ASC Leiden abstract] Show less
Etniciteit is bij uitstek geschikt om in veranderingsprocessen te bemiddelen tussen fundamenteel verschillend gestructureerde sociale verbanden, en met name tussen het plaatselijk niveau enerzijds... Show moreEtniciteit is bij uitstek geschikt om in veranderingsprocessen te bemiddelen tussen fundamenteel verschillend gestructureerde sociale verbanden, en met name tussen het plaatselijk niveau enerzijds, de staat en wijde economische structuren anderzijds. Om deze stelling te illustreren geeft de auteur een beschrijving van een ceremonie, genaamd 'Kazanga', die elk jaar op 1 juli plaatsvindt in Shikombwe, Kaoma District, in het westen van Zambia. De beschrijving is gebaseerd op waarnemingen tijdens het festival van 1989. De inwoners van Shikombwe, een koninklijke residentie, beschouwen zich als Nkoya. De auteur bespreekt de ontwikkeling van de Nkoya tot zelfbewuste etnische groep en het ontstaan van de 'Culturele Vereniging Kazanga', die het propageren van de plaatselijke 'Nkoya' cultuur, door middel van het gelijknamige festival, als belangrijkste doelstelling heeft. Eerst houdt de auteur zich bezig met het officiële gedeelte, waarin 'Kazanga' verschijnt als bemiddeling gericht op de nationale staat. Vervolgens gaat hij na hoe het festival door zijn organisatorische vormgeving de plaatselijke cultuur selecteert en transformeert. Ten slotte wordt aandacht geschonken aan de specifieke aard van symbolische productie die het festival kenmerkt en waarin zijn bemiddelend karakter het meest tot uitdrukking komt. Show less
This text of "The history of the Nkoya people" keeps as closely as possible to the original manuscript as written in the 1950s-1960s. (An English translation is included as part 3 in Wim van... Show moreThis text of "The history of the Nkoya people" keeps as closely as possible to the original manuscript as written in the 1950s-1960s. (An English translation is included as part 3 in Wim van Binsbergen's 'Tears of rain: ethnicity and history in central western Zambia', published in London in 1992 by Kegan Paul.) Show less
Deze bundel, een weerslag van een tweedaagse workshop over staat en maatschappij in Afrika, gehouden medio december 1981 te Leiden, bevat naast een inleidend hoofdstuk van beide redacteurs, acht... Show moreDeze bundel, een weerslag van een tweedaagse workshop over staat en maatschappij in Afrika, gehouden medio december 1981 te Leiden, bevat naast een inleidend hoofdstuk van beide redacteurs, acht theoretisch-vergelijkende studies en elf case-studies. Gezamenlijk geven ze een beeld van recent Nederlands en Belgisch onderzoek op het gebied van staat en maatschappij in Afrika. De auteurs, in alfabetische volgorde: A.N. Achterstraat, H.K. Asmeron, W. van Binsbergen, R. Buijtenhuijs, H.J.M. Claessen, M.R. Doornbos, P. Doornbos, P. Geschiere, J. Goldschmidt, J.P. Heijke, G. Hesseling, L. Kapteijns, P. Konings, P. Nauwelaerts, H.L.M. Obdeijn, F. Reyntjens, H. Schoenmakers, A.A. Trouwborst. Show less