This book offers a concise and accessible introduction to debates about expertise, policy-making and democracy. It uniquely combines an overview of recent research on the policy role of experts... Show moreThis book offers a concise and accessible introduction to debates about expertise, policy-making and democracy. It uniquely combines an overview of recent research on the policy role of experts with discussions in political philosophy and the philosophy of expertise. Starting with the fact that well-functioning democracies require experts and expert knowledge, the book examines two types of objections against granting experts a larger role in policy-making: concerns that focus on the nature and limits of expert knowledge, and those that concentrate on tensions between expertization and democracy. With this, the book discusses how expert arrangements can be organized to ensure the epistemic qualities of policies and democratic credentials, at the same time.The book will be of interest to scholars and students of political theory and democracy, public policy and administration, and to anyone interested in the role of expertise in society. Show less
Destination Syria is an exploratory study providing insights on the daily lives of western citizens that have travelled to the area, torn by conflict to join jihadist groups like ISIS and Jabhat al... Show moreDestination Syria is an exploratory study providing insights on the daily lives of western citizens that have travelled to the area, torn by conflict to join jihadist groups like ISIS and Jabhat al-Nusra. Specific attention has been paid to daily life in ISIS territories and in areas controlled by Jabhat al-Nusra and affiliated jihadist groups. The study covers a variety of key aspects that influence life in the areas controlled by these groups, such as administrative structures, policies, training, deployment, services, social conduct control and financial aspects – making Destination Syria one of the first studies to comprehensively outline what daily life looks like in Syria within jihadist territory. Show less
Berg, C.F. van den; Meer, F.M. van der; Mannekes, M. van; Osch, D. van; Porth, J.; Schmidt, A. 2015
Caspar van den Berg, Frits van der Meer, Marije van Mannekes, Danielle van Osch, Jan Porth en Arjen Schmidt hebben een omvangrijk internationaal-vergelijkend onderzoek uitgevoerd naar de... Show moreCaspar van den Berg, Frits van der Meer, Marije van Mannekes, Danielle van Osch, Jan Porth en Arjen Schmidt hebben een omvangrijk internationaal-vergelijkend onderzoek uitgevoerd naar de veranderde rol van de overheid in België/Vlaanderen, Canada, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De afgelopen decennia is de rol van de overheid, en de taakverdeling tussen overheid, burgers en bedrijfsleven sterk veranderd. New Public Management, joined-up government, de voorwaardenscheppende staat en de participatie samenleving zijn voorbeelden van modellen die door de tijd heen gebruikt zijn om die veranderende rol en stijl van de overheid, te duiden en legitimeren. Maar, wat weten we nu eigenlijk over deze vernieuwing en verandering van de rol van de nationale overheid in internationaal verband? Hoe uniek is Nederland in haar uitdagingen en aanpak, of zijn de problemen en oplossingen universeel voor de landen om ons heen? In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu deden de bestuurskundigen onderzoek naar deze vraag in zeven relevante vergelijkingslanden. Het boek is opgebouwd uit een korte historische en conceptuele inleiding, empirische studies naar de zeven landen, een analyse van de sectorspecifieke vernieuwing en verandering binnen de domeinen infrastructuur en milieu, en tot slot een conclusie met een duiding van de grote lijnen. Het boek laat zien hoe dezelfde problemen zich per land in een andere gedaante in een andere context voordoen. Geslaagde en minder geslaagde experimenten uit andere landen geven inzicht en inspiratie voor de Nederlandse bestuurspraktijk. Zo wordt duidelijk dat een overheid die verantwoordelijkheden wil overhevelen naar het maatschappelijke en private domein, zonder burgers in de kou te laten staan, daarin geleidelijk moet investeren om kennis en capaciteit op te bouwen. Het afstoten van taken met alleen kostenbesparingen als oogmerk leidt vaak tot een verarming van dienstverlening, en verslechterde relaties tussen de overheid en de samenleving. Het resultaat van het onderzoek is een omvangrijk boek, uitgegeven door het CAOP, het kennis en dienstencentrum op het gebied van arbeidszaken in het publieke domein, gevestigd in Den Haag. Show less
Wanneer een ex-gedetineerde de gevangenis verlaat, is het de taak van de overheid om erop toe te zien dat die persoon niet langer een bedreiging voor de openbare orde of veiligheid vormt. Daarom... Show moreWanneer een ex-gedetineerde de gevangenis verlaat, is het de taak van de overheid om erop toe te zien dat die persoon niet langer een bedreiging voor de openbare orde of veiligheid vormt. Daarom zijn de afgelopen decennia voor reguliere criminelen diverse instrumenten ontwikkeld om recidive te voorkomen en de exgedetineerde een 'zachtere landing' in de samenleving te laten maken en zo aan diens resocialisatie bij te dragen. Bij ex-gedetineerden met een extremistische of jihadistische achtergrond ligt dit anders; deze vorm van criminaliteit is relatief nieuw, lastiger te doorgronden en te monitoren, en re-integratie ligt gevoelig vanwege de grote politieke en publieke aandacht. Sinds 2004 is in Nederland een stroom bestuurlijke en wetgevende maatregelen op het vlak van de terrorismebestrijding op gang gekomen. Daardoor zijn er steeds meer personen die in aanraking zijn gekomen met contraterrorismebeleid, als verdachte of als veroordeelde. Een tendens die na aanslagen in Brussel, Kopenhagen en Parijs zal blijven bestaan. Hoe verloopt deze re-integratie? Welke kansen en obstakels vallen er te identificeren? Dergelijke vragen komen in de lezing aan bod. Show less