"Mijne Heeren! ... Leden van de Staten-Generaal, (. .. )Het buitenlands beleid staat in het teken van groeiende onderlinge afhankelijkheid van landen en volkeren. Prioriteit wordt gegeven aan... Show more"Mijne Heeren! ... Leden van de Staten-Generaal, (. .. )Het buitenlands beleid staat in het teken van groeiende onderlinge afhankelijkheid van landen en volkeren. Prioriteit wordt gegeven aan het versterken van de internationale rechtsorde" veiligheid en rechtvaardigheid. Daarvoor stáán. wij (..)Ook inspanningen van de internationale gemeenschap om conflicten elders te beheersen en te beëindigen hebben onze volle steun,, Zo staat in de laatste Troonrede van deze eeuw geschreven. Het versterken van de internationale rechtsorde, veiligheid en rechtvaardigheid, gebeurt onder andere via financiële en economische middelen alsook diplomatieke middelen in nationaal en in internationaal opzicht. Maar last hut not least ook met militaire middelen. Show less
Schiphol, HSL, Betuwelijn, Tweede Maasvlakte, ... het zijn allen voorbeelden van grote infrastructurele projecten die de laatste jaren de politiek-maatschappelijke agenda domineren. Ellenlange... Show moreSchiphol, HSL, Betuwelijn, Tweede Maasvlakte, ... het zijn allen voorbeelden van grote infrastructurele projecten die de laatste jaren de politiek-maatschappelijke agenda domineren. Ellenlange debatten, metershoge stapels rapporten en hoog oplopende emoties onder de burgers zijn onlosmakelijk verbonden met deze infrastructuurprojecten. Het bele1dsterren: Infrastructuur is daarmee een van de meest controversiële vraagstukken van de Nederlandse politiek geworden. De controversie zit hem met name in de rol van het milieu in deze beleidsvraagstukken. Maar waar grote infrastructurele projecten het in het verleden continu moesten afleggen tegen het sterke milieudenken, zijn het nu juist deze grote projecten die doorgedrukt en uitgevoerd worden ten koste van het milieuvraagstuk. Waar het in de jaren tachtig veelal de stelling was: we doen het niet want het is een te grote belasting voor het milieu, is het in de jaren negentig de stelling geweest: we moeten het doen ook al gaat het ten koste van het milieu. Zo had het milieu lange tijd meer prioriteit dan infrastructuur, maar in korte tijd is deze rol omgedraaid. Dit vraagt om een verklaring. Tevens roept het de vraag op of deze prioriteitstelling ook bepalend is voor het infrastructuur- en milieubeleid in de komende eeuw. Show less
In de jaren zestig en zeventig groeiden de zorgen om het milieu en begonnen de (westerse) overheden zich steeds meer te realiseren dat milieuproblemen binnen een context ontstaan van een complexe... Show moreIn de jaren zestig en zeventig groeiden de zorgen om het milieu en begonnen de (westerse) overheden zich steeds meer te realiseren dat milieuproblemen binnen een context ontstaan van een complexe relatie tussen de mensheid, de wereldlijke hulpbronnen en het sociale en fysisch milieu. Deze problematiek begon een vooraanstaande plaats in te nemen in het publieke debat. In 1987 publiceerde World Commission on Environment and Development (WCED), onder voorzitterschap van de Noorse premier Harlem Brundtland, het rapport 'Our Common Future'. Sindsdien is het begrip 'duurzame ontwikkeling' een niet meer weg te denken 'parapludoelstelling' geworden van veel milieubeleid, op nationaal en internationaal niveau Show less
Is de Nederlandse overheid millenniumproof? Eén ding is zeker: de traditionele overheid heeft geen toekomst meer. De Nederlandse overheid is niet langer de soevereine eenheid die de samenleving wil... Show moreIs de Nederlandse overheid millenniumproof? Eén ding is zeker: de traditionele overheid heeft geen toekomst meer. De Nederlandse overheid is niet langer de soevereine eenheid die de samenleving wil of kan sturen. Met het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en daarop volgend globalisering, de Europese integratie en de zegeviering van het liberalisme is de traditionele overheid onhoudbaar. We zien de Nederlandse overheid ook al inspelen op die veranderingen. De verzorgingsstaat wordt steeds verder uitgekleed, diverse overheidsorganen zijn geprivatiseerd en de overheidsuitgaven zijn gedaald. In dit artikel zal ik eerst een aantal toonaangevende ontwikkelingen en hun invloed op de Nederlandse overheid beschrijven. Daarna zal ik tot een synthese komen en een beeld schetsen van de nieuwe overheid om tot de conclusie te komen dat de Nederlandse overheid fundamenteel zal (moeten) veranderen. Show less
Op 2 september is de site www.overheid.nl geopend. Deze site is opgezet door de Helpdesk Overheid.nl. De Helpdesk stimuleert overheden om hun informatie via Internet beschikbaar te stellen en te... Show moreOp 2 september is de site www.overheid.nl geopend. Deze site is opgezet door de Helpdesk Overheid.nl. De Helpdesk stimuleert overheden om hun informatie via Internet beschikbaar te stellen en te verspreiden. De verwachting is dat overheidsorganisaties via Internet tot een betere informatievoorziening kunnen komen. Show less
Iris Overduin is inmiddels een vierdejaars studente bestuurskunde en zit in de redactie van Bestuurskundige Berichten. Zij studeerde het afgelopen jaar aan universiteit van Bergen in Noorwegen en... Show moreIris Overduin is inmiddels een vierdejaars studente bestuurskunde en zit in de redactie van Bestuurskundige Berichten. Zij studeerde het afgelopen jaar aan universiteit van Bergen in Noorwegen en schreef u reeds drie maal over haar ervaringen in deze noordelijke studentenstad. In de vorige BB had ik u mijn laatste column beloofd. Deze belofte moet ik echter breken, aangezien men mij vroeg nog voor een laatste keer iets korts te schrijven over mijn afgelopen half jaar in Bergen. Het moest een terugblik zijn. Show less
Wie kent niet mr. J.R. Thorbecke, de grote grondwet hervormer (1848) en auteur van de eerste Provinciewet (1850) en Gemeentewet (1851)? In ieder geval niet de installateur van mijn badkamer, tevens... Show moreWie kent niet mr. J.R. Thorbecke, de grote grondwet hervormer (1848) en auteur van de eerste Provinciewet (1850) en Gemeentewet (1851)? In ieder geval niet de installateur van mijn badkamer, tevens eigenaar van de voormalige sigarenfabriek in de Herensteeg (naast eethuis La Bota), waar Thorbecke op kamers zat toen hij in Leiden studeerde. Show less
The disulfide bond connecting Cys-3 and Cys-26 in wild type azurin has been removed to study the contribution of the -SS- bond to the high thermal resistance previously registered for this protein ... Show moreThe disulfide bond connecting Cys-3 and Cys-26 in wild type azurin has been removed to study the contribution of the -SS- bond to the high thermal resistance previously registered for this protein (La Rosa et al. 1995. J. Phys. Chem. 99:14864-14870). Site-directed mutagenesis was used to replace both cysteines for alanines. The characterization of the Cys-3Ala/Cys-26Ala azurin mutant has been carried out by means of electron paramagnetic resonance spectroscopy at 77 K, UV-VIS optical absorption, fluorescence emission and circular dichroism at room temperature. The results show that the spectral features of the Cys-3Ala/Cys-26Ala azurin resemble those of the wild type azurin, indicating that the double mutation does not affect either the formation of the protein's overall structure or the assembly of the metal-binding site. The thermal unfolding of the Cys-3Ala/Cys-26Ala azurin has been followed by differential scanning calorimetry, optical absorption variation at lambda(max) = 625 nm, and fluorescence emission using 295 nm as excitation wavelength. The analysis of the data shows that the thermal transition from the native to the denaturated state of the modified azurin follows the same multistep unfolding pathway as observed in wild type azurin. However, the removal of the disulfide bridge results in a dramatic reduction of the thermodynamic stability of the protein. In fact, the transition temperatures registered by the different techniques are down-shifted by about 20 degrees C with respect to wild type azurin. Moreover, the Gibbs free energy value is about half of that found for the native azurin. These results suggest that the disulfide bridge is a structural element that significantly contributes to the high stability of wild type azurin. Show less
Iedere keer vormt de opkomst bij verkiezingen weer een teleurstelling. Teleurstelling overheerst altijd in de commentaren na afloop. Is er hier sprake van een onomkeerbare trend? Wie is er... Show moreIedere keer vormt de opkomst bij verkiezingen weer een teleurstelling. Teleurstelling overheerst altijd in de commentaren na afloop. Is er hier sprake van een onomkeerbare trend? Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de lage opkomst. Kiezers of gekozenen. Dit zijn vragen die aan de orde komen in dit artikel. Show less
De besluitvorming van de Europese Unie is lange tijd onderwerp van discussie geweest. Met de afgelopen Europese Verkiezingen, het aftreden van de Europese Commissie na een dreigende motie van... Show moreDe besluitvorming van de Europese Unie is lange tijd onderwerp van discussie geweest. Met de afgelopen Europese Verkiezingen, het aftreden van de Europese Commissie na een dreigende motie van wantrouwen en het Verdrag van Amsterdam in 1997 brachten de Europese besluitvorming opnieuw onder de aandacht. En daar is ook reden voor, want het democratisch gehalte en doorzichtigheid van de Europese besluitvorming is discutabel Show less