Het expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs (LERVO) verenigt partners uit het hele onderwijsveld onder het motto “Goede levensbeschouwelijke educatie voor iedere... Show moreHet expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs (LERVO) verenigt partners uit het hele onderwijsveld onder het motto “Goede levensbeschouwelijke educatie voor iedere leerling in het voortgezet onderwijs”. Om aan het motto handen en voeten te geven, werkt een projectteam van docenten en opleiders sinds december 2019 aan een basiscurriculum Levensbeschouwing en Religie. Met het basiscurriculum willen we de belangrijkste inhouden, vaardigheden en vakdidactische principes voor het vakgebied levensbeschouwing en religie identificeren en beschrijven. Zodoende willen we scholen en docenten helpen ontwikkelingen in de samenleving en inzichten uit de wetenschap te verwerken in hun vakleerplannen. Dit artikel presenteert het voorlopige concept-basiscurriculum dat in december 2020 is voorgelegd aan focusgroepen van docenten en opleiders voor feedback. We beschrijven ook hoe het basiscurriculum in de komende jaren nader zal worden uitgewerkt en hoe het op verschillende manieren een plek kan vinden op de scholen. Show less
Religie speelt een grote rol in de wereld. Haar invloed is overal merkbaar, van de individuele vraag naar zingeving tot geopolitieke kwesties, van kleine gemeenschappen tot wereldwijde instituten.... Show moreReligie speelt een grote rol in de wereld. Haar invloed is overal merkbaar, van de individuele vraag naar zingeving tot geopolitieke kwesties, van kleine gemeenschappen tot wereldwijde instituten. We vinden het belangrijk dat mensen de rol van religie in de wereld (hún wereld) kunnen begrijpen. Kennis van religie en de ontwikkeling van een persoonlijke levensvisie zijn noodzakelijk om bekwaam om te gaan met de vragen die mensen in het leven tegenkomen en met de verschillen tussen religies, levensbeschouwingen en culturen. Om deze visie gestalte te geven, starten we aan de Universiteit Leiden in de zomer van 2020 de nieuwe, tweejarige educatieve masteropleiding Religie en Levensbeschouwing. Show less
The Zapotec Cocijo effigy vessels excavated from Monte Albán, Mexico are great in number and yet very little is known about the purpose and meaning of these objects. A lack of available data on the... Show moreThe Zapotec Cocijo effigy vessels excavated from Monte Albán, Mexico are great in number and yet very little is known about the purpose and meaning of these objects. A lack of available data on the provenance of the Cocijo effigy vessels causes difficulty for any sort of research that is conducted on them. Regardless, in this paper an attempt is made to formulate a different methodology through which these effigy vessels may be interpreted. Data on three effigy vessels originating from the same tomb on Monte Albán will be analysed in light of the Zapotec worldview during the Classic period (200CE -- 800CE) and the meanings that were ascribed to the primary directions within this worldview. The three vessels which are examined in this study are aligned with each other within the tomb and all are oriented with their face to the east, the realm of life, and their backs to the west, the realm of death. Therefore it is suggested that there exists a connection between the position and orientation of the in situ Cocijo effigy vessels and the worldview of the Zapotec people. Show less