During the Fourth Republic in Ghana there has been an unprecedented growth in Pentecostalism. The chief message of Pentecostalism is the contestation of tradition. It encourages members to abandon... Show moreDuring the Fourth Republic in Ghana there has been an unprecedented growth in Pentecostalism. The chief message of Pentecostalism is the contestation of tradition. It encourages members to abandon the past and traditions and to adopt a completely new way of life, unemcumbered by the sins of the ancestors. Their rejection of their heritage has erupted into violence in Accra, largely as the result of their transgressing of the ban on drumming and silence during the Homowo Festival. This is an ancient Ga ritual which requires silence and tranquility for more than a month after the ritual planting of the crops. Music, mostly adapted Western music, is essential to Pentecostal services but their pursuit of it during the period of ritual silence led to a violent attack on one of their chapels. On the basis of fieldwork carried out in Accra and among a diaspora community in The Hague, the author draws some conclusions about a number of dialogues which are going on at different levels, more numerous and more complicated than what would appear to have been a fairly simple dispute about the transgressing of ritual silence. Bibliogr., notes, ref. [ASC Leiden abstract] Show less
This paper explores the cultural dynamics of ethnicity in the context of a postcolonial African State, Zambia. The opening sections define ethnicity and pinpoint its central dilemma: while... Show moreThis paper explores the cultural dynamics of ethnicity in the context of a postcolonial African State, Zambia. The opening sections define ethnicity and pinpoint its central dilemma: while unmistakably constructed and thus selectively empowering the brokers coordinating the construction process, ethnicity nonetheless tends to pose as unchangeable, innate and inescapable. The paper then presents an analysis of the Kazanga festival which has been taking place since 1988 among the Nkoya in western Zambia. As an instance of ethnic self-representation vis-…-vis the national State, the annual festival brings out the extent to which cultural reconstruction in ethnicity radically transforms local historical cultural forms into a global idiom of performance, inequality along class and gender lines, and commodification or folklorization of culture. Yet such transformation is shown to have a revitalizing effect on local expressive culture and on the historic kingship, and is argued to be a survival strategy for local cultural forms in a globalizing world. The author attended the Kazanga festival in 1989, and again in 1994. In a postscript he outlines changes which have taken place since 1989. Show less
Etniciteit is bij uitstek geschikt om in veranderingsprocessen te bemiddelen tussen fundamenteel verschillend gestructureerde sociale verbanden, en met name tussen het plaatselijk niveau enerzijds... Show moreEtniciteit is bij uitstek geschikt om in veranderingsprocessen te bemiddelen tussen fundamenteel verschillend gestructureerde sociale verbanden, en met name tussen het plaatselijk niveau enerzijds, de staat en wijde economische structuren anderzijds. Om deze stelling te illustreren geeft de auteur een beschrijving van een ceremonie, genaamd 'Kazanga', die elk jaar op 1 juli plaatsvindt in Shikombwe, Kaoma District, in het westen van Zambia. De beschrijving is gebaseerd op waarnemingen tijdens het festival van 1989. De inwoners van Shikombwe, een koninklijke residentie, beschouwen zich als Nkoya. De auteur bespreekt de ontwikkeling van de Nkoya tot zelfbewuste etnische groep en het ontstaan van de 'Culturele Vereniging Kazanga', die het propageren van de plaatselijke 'Nkoya' cultuur, door middel van het gelijknamige festival, als belangrijkste doelstelling heeft. Eerst houdt de auteur zich bezig met het officiële gedeelte, waarin 'Kazanga' verschijnt als bemiddeling gericht op de nationale staat. Vervolgens gaat hij na hoe het festival door zijn organisatorische vormgeving de plaatselijke cultuur selecteert en transformeert. Ten slotte wordt aandacht geschonken aan de specifieke aard van symbolische productie die het festival kenmerkt en waarin zijn bemiddelend karakter het meest tot uitdrukking komt. Show less