De Vlaamse theoloog en publicist Jonas Slaats publiceerde vorig jaar het boek Religie herzien. Voorbij het wij-zij denken van seculier versus religieus. Met een rijkdom aan voorbeelden ontmaskert... Show moreDe Vlaamse theoloog en publicist Jonas Slaats publiceerde vorig jaar het boek Religie herzien. Voorbij het wij-zij denken van seculier versus religieus. Met een rijkdom aan voorbeelden ontmaskert hij in zijn boek zeven mythen over religie. Hij laat onder ander zien dat religie niet altijd dogmatisch, hiërarchisch, gewelddadig en met de wetenschap onverenigbaar is, zoals vaak wordt verondersteld. In zijn artikel in dit nummer van Narthex bespreekt Slaats hoe we de mythen over religie kunnen aanpakken in het onderwijs. Ten eerste kunnen we de diversiteit binnen religieuze tradities meer laten zien. Ten tweede kunnen we bijdragen aan de spirituele verdieping van leerlingen door ze te introduceren tot een vorm van religie die gericht is op ervaring en mystiek. In dit artikel neem ik Slaats’ ideeën kritisch onder de loep. Ik stel voor dat we in het onderwijs geen bepaalde visie op religie proberen op te leggen aan de leerlingen, maar dat we vertrekken vanuit open vragen. Leerlingen kunnen hierdoor levensbeschouwing en religie vanuit verschillende perspectieven leren bekijken, en ze kunnen worden uitgedaagd zich onderzoekend tot de stof te verhouden. Show less