Het doel van de dissertatie was om meer inzicht te krijgen in de werkzame principes van blended learning zoals deze op dit moment veelal wordt toepast binnen het hoger onderwijs. Meer inzicht in de... Show moreHet doel van de dissertatie was om meer inzicht te krijgen in de werkzame principes van blended learning zoals deze op dit moment veelal wordt toepast binnen het hoger onderwijs. Meer inzicht in de huidige werkzame principes kan als startpunt dienen voor toekomstige ontwikkeling van blended learning modellen. Dataverzameling vond plaats bij twee propedeusevakken (n= 912) bij de opleidingen Rechtsgeleerdheid en Psychologie. Bij de analyse stond het ontdekken van gebruikerstypen centraal en tevens een exploratie naar de oorzaken van deze verschillende gebruikerspatronen van blended learning. Er komen vier verschillende gebruikerstypen naar voren, elk met wisselende impact op het studiesucces. Hoewel regulatie van het leren geen determinant blijkt te zijn voor de gevonden verschillen, blijkt de manier waarop het leren gereguleerd wordt, sterk samen te hangen met de gevolgen van het daadwerkelijke gebruik van de leermaterialen op het eindcijfer. Het huidige artikel geeft een beknopt overzicht van de belangrijkste bevindingen en de implicaties hiervan voor de praktijk Show less