This thesis reports three studies examining how electronic storybooks contribute to young children’s literacy development. Study 1 shows that ‘reading’ e-books facilitates 4- to 6-year-olds’... Show moreThis thesis reports three studies examining how electronic storybooks contribute to young children’s literacy development. Study 1 shows that ‘reading’ e-books facilitates 4- to 6-year-olds’ vocabulary development and story comprehension. Video books including motion pictures and sounds/music were more effective than versions with merely static illustrations, in particular for learning new vocabulary. Interactive video books including extra-textual word meaning explanations were the best alternative to stimulate word learning. In Study 2, two methods of extra-textual vocabulary instruction were compared. Results showed that instructional formats that require children to invest more effort are more effective than formats that require less effort: multiple-choice questions were more beneficial than providing definitions. In addition to these effects in normative groups, Study 3 showed that independent e-book ‘reading’ is effective in children with severe language impairments (SLI) as well. However, background music and sounds embedded in video books interfered with word learning: e-books were only effective when the audio included the narration only. In sum, this thesis shows that media-specific design features such as video and interactivity may make ‘independent e-book reading’ a valuable tool to promote early language and literacy development. Show less
In het digitale tijdperk gaan multimedia een steeds belangrijkere rol spelen en de Universiteit Leiden onderzoekt de toegevoegde waarde van multimediale materialen in voorbereidend leesonderwijs.... Show moreIn het digitale tijdperk gaan multimedia een steeds belangrijkere rol spelen en de Universiteit Leiden onderzoekt de toegevoegde waarde van multimediale materialen in voorbereidend leesonderwijs. In dit dissertatieonderzoek lag het accent op multimediale toevoegingen aan prentenboeken . Naast of in plaats van gedrukte tekst is er gesproken tekst waardoor kleuters de boeken “zelfstandig” kunnen lezen. Voorts zijn de statische prenten vervangen door filmbeelden en aangevuld met welgekozen geluiden en muziek. Traditionele prentenboeken zijn een belangrijke voorbereiding op het latere lezen van teksten. Boeken met multimediale toevoegingen zouden deze functie wellicht in mindere mate vervullen. Filmbeelden die bijna voor zichzelf spreken zouden de motivatie verminderen om goed naar tekst te luisteren, vooral als kinderen veel hiaten hebben in verhaalbegrip zoals de Marokkaanse en Turkse kleuters in dit onderzoek. Voor deze veronderstelling is echter weinig empirische evidentie gevonden. Integendeel, prentenboeken met multimediale toevoegingen zijn zowel voor verhaalbegrip als voor woordenschat een extra stimulans. Dit onderzoek toont aan dat de verklaring moet worden gezocht in de match van beelden met taal. In vergelijking met traditionele prentenboeken maken prentenboeken met multimedia de kans op een goede match groter door met diverse technieken de aandacht te trekken naar details die op dat moment in de tekst genoemd worden. Show less