People belonging to sexual minorities and people who do not conform to gender stereotypical roles still have a disadvantaged position in society. To promote inclusivity, it is important to... Show morePeople belonging to sexual minorities and people who do not conform to gender stereotypical roles still have a disadvantaged position in society. To promote inclusivity, it is important to understand how individuals are socialized into heteronormativity: everyday ways in which heterosexuality and traditional gender roles are positioned as normal and natural. In this dissertation, I examine the extent to which individuals (adolescents in particular) are socialized with heteronormativity by the national context in which they live, by Dutch schoolbooks and within Dutch families.Individuals appear to be socialized with heteronormativity in different ways: at the national level, progressive laws appear to be important, in school textbooks gender stereotypical patterns, underrepresentation of women and exclusion of sexual minorities, and within families the transmission of gender stereotypical and homophobic attitudes from parents to children. It appears that there is still a long way to go to achieve inclusion based on gender and sexual orientation. It seems important to continue to investigate both conscious and unconscious heteronormative messages and to address them in policy. More representation of counter-stereotypical role models and the normalization of public expressions and relationships of lesbian women and gay men seem necessary. Show less
Wieringen, L. van; Krüsselmann, K.; Weggemans, D.J.; Liem, M.C.A. 2021
In dit proefschrift worden drie verschillende studies beschreven naar de socialisatie en selectie van leeftijdsgenoten. Hierbij is onderzocht op basis van welke kenmerken leerlingen elkaar... Show moreIn dit proefschrift worden drie verschillende studies beschreven naar de socialisatie en selectie van leeftijdsgenoten. Hierbij is onderzocht op basis van welke kenmerken leerlingen elkaar selecteren als vrienden of groepsgenoten, en op welke kenmerken ze elkaar socialiseren. Voor het onderzoek hebben we sociale netwerk technieken (ERGM en SIENA) gebruikt. Uit de resultaten van de eerste studie (bij 296 basisschoolleerlingen uit groep 8) bleek dat etnische achtergrond van leerlingen een rol speelt bij de selectie van zowel vrienden als 'sociale interactie partners', die niet per sé tot de vrienden horen. Uit de andere twee studies (bij 542 middelbare schoolleerlingen uit 2e klassen ) bleek dat leerlingen elkaar niet selecteren als vrienden op basis van schoolprestaties. Ze bleken elkaar daarentegen wel te beïnvloeden, als het gaat om prestaties op de vakken Engels en Nederlands, en niet als het gaat om prestaties voor wiskunde. Vrienden werden tevens niet geselecteerd op basis van internaliserend probleemgedrag, maar wel op basis van externaliserend probleemgedrag: leerlingen met vergelijkbaar probleemgedrag zochten elkaar op als vrienden. Leerlingen trokken zich niet terug en werden niet vermeden op basis van hun probleemgedrag, en socialiserden elkaar niet m.b.t. internaliserend probleemgedrag. Wel bleken vrienden elkaar te socialiseren in termen van externaliserend probleemgedrag. Show less