RÉSUMÉ – Comment Maurice Blanchot a-t-il lu Marcel Proust ? Cette question, au-delàde son intérêt pour l’histoire de la critique littéraire, est de première importance aumoment de s’interroger sur... Show moreRÉSUMÉ – Comment Maurice Blanchot a-t-il lu Marcel Proust ? Cette question, au-delàde son intérêt pour l’histoire de la critique littéraire, est de première importance aumoment de s’interroger sur le statut de l’œuvre projetée par le héros dans Le Tempsretrouvé. En effet, par des notions comme le désœuvrement et le livre à venir, Blanchot aprofondément mis en question les conceptions courantes de la création littéraire commeproduction d’une œuvre. ABSTRACT – How did Maurice Blanchot read Marcel Proust? This question, beyond itsrelevance to the history of literary criticism, is of prime importance when we questionthe status of the work planned by the hero in Le Temps retrouvé. Indeed, using notionssuch as désœuvrement and le livre à venir, Blanchot has profoundly called into questionthe current conceptions of literary creation as the production of a work. Show less
Dit literair-historisch proefschrift volgt het innovatieve proces van de romancyclus A la recherche du temps perdu die zich, mede onder invloed van de avant-garde schilderkunst, ontwikkelt van het ... Show moreDit literair-historisch proefschrift volgt het innovatieve proces van de romancyclus A la recherche du temps perdu die zich, mede onder invloed van de avant-garde schilderkunst, ontwikkelt van het ‘classicisme moderne’, de poëtica van de Nouvelle Revue Française die de roman kenmerkt in de beginfase, tot een literair modernisme. De korte, autonome passage uit de roman Sodom en Gomorra, waarin tot tweemaal toe het woord ‘rosace’ genoemd wordt, is ons uitgangspunt en speelt de hoofdrol bij de bestudering van de ideale compositie zoals die Marcel Proust voor ogen stond en zoals de auteur deze ‘Roos van Rivebelle’ een rol laat spelen in het creatieve wordingsproces van de verteller, waar zij een essentiële schakel lijkt te vormen in het leidmotief van de witte en roze meidoorns. De ‘Roos’ niet alleen in de betekenis van de bloemen behorend tot het geslacht Rosa, zinnebeeld van schoonheid, vergan kelijkheid en liefde, maar tevens in de architectonische en Franse betekenis van de grote Roos van de kerk oftewel het cirkelvormige roosvenster. Show less