The rediscovery of the Greek-Doric temples in South-Italian Paestum caused a great stir in eighteenth-century architectural thought and turned existing ideas on classical architecture upside down.... Show moreThe rediscovery of the Greek-Doric temples in South-Italian Paestum caused a great stir in eighteenth-century architectural thought and turned existing ideas on classical architecture upside down. More than any other ancient site Paestum came to fascinate architects, artists, writers and tourists, who represented the temples in drawings, engravings, texts or publications in a complex and paradoxical way, showing the developments in architectural thought from the cautious and exploratory rediscovery of the site to a general and strong consensus about the value of the temples. The site made it possible to question many subjects that were important in architectural, aesthetic and artistic debates in England, France and Italy. I argue that this becomes understandable through the analysis of architectural experience, a major theme in the eighteenth century. In studying the experiences in situ the dissertation reconstructs Paestum’s key role in the debates, with as main issues the sublime and the picturesque, primitivism and the origins of architecture, changing ideas on cultural meaning, and classical architecture and its role and historiography. The interactions between architectural experience and architectural theory demonstrate that Paestum functioned as a focus and laboratory for the growing importance of science and history in eighteenth-century architectural thought. Show less
Dit proefschrift bestaat uit twee delen: een monografie (verschenen in 2005) en een essay. De monografie vormt eerst en vooral een bronnenboek: zij bevat een biografie van de kunstenaar, geeft een... Show moreDit proefschrift bestaat uit twee delen: een monografie (verschenen in 2005) en een essay. De monografie vormt eerst en vooral een bronnenboek: zij bevat een biografie van de kunstenaar, geeft een beeld van de context waarin Jessurun de Mesquita leefde, zijn werk ontstond en werd ontvangen, en beschrijft de diverse facetten van zijn oeuvre, zowel afzonderlijk als in relatie tot elkaar. Het tweede deel van de monografie bestaat uit een grondig gedocumenteerde oeuvrecatalogus van de grafiek, waarmee een vrijwel volledig beeld van De Mesquita's veelomvattende grafische oeuvre is gegeven. De gegevens die in de monografie bijeengebracht zijn, vormen de basis voor een essay waarin de tweespalt die zich aftekent in zijn oeuvre tot uitgangspunt wordt genomen. De ene groep omvat portretten en uitbeeldingen van exotische dieren, planten en bloemen. De tweede groep werken bestaat uit bizarre, vaak humoristische, soms grimmige fantasievoorstellingen die onder de noemer sensitivistische verbeeldingen bekend zijn geworden. Aan de hand van een confrontatie van beide groepen is de vraag naar de intentie van deze werken onderzocht: wat beoogde De Mesquita met deze werken? Show less