Dutch-Surinamese writer Anil Ramdas was known for his unrestricted criticism of both the Dutch and the Surinamese societies. After his suicide in 2012, much has been said about the ways in which... Show moreDutch-Surinamese writer Anil Ramdas was known for his unrestricted criticism of both the Dutch and the Surinamese societies. After his suicide in 2012, much has been said about the ways in which his immigration and presupposed loss of home had inspired his professional and personal life. This biographical study switches the perspective by taking into account the context in which Ramdas published his work, and attempts to answer questions like: how was an intellectual of color perceived in the Netherlands? How was Ramdas’ work interpreted, and how were the changing realities in the multicultural society an influence on this interpretation?In wat voor land leef ik eigenlijk? seeks to gain an understanding of the writer and his work, but also of the interaction between the reality outside of the writer, and his inner world. It analyzes how Ramdas engaged with different environments, and how these environments have engaged with him. Amatmoekrim uses a postcolonial view on the Posture theory by integrating concepts such as double consciousness and fragmentation, to come to a better understanding of Ramdas’ work and personal life. Show less
In dit artikel onderzoek ik de ‘adiaphorisering’ van ethisch ongemak in reisverhalen in het Nederlandse tijdschrift Avenue (1965-2002) – een politiek georiënteerde, hoogwaardige glossy die een rijk... Show moreIn dit artikel onderzoek ik de ‘adiaphorisering’ van ethisch ongemak in reisverhalen in het Nederlandse tijdschrift Avenue (1965-2002) – een politiek georiënteerde, hoogwaardige glossy die een rijk, antiburgerlijk publiek trok. Wat in deze periode steeds duidelijker werd en in de jaren negentig ook leidde tot een internationale gedragscode voor ethisch toerisme, is dat de wens om te reizen op gespannen voet staat met de schadelijke effecten ervan. Reizen begon ethische dilemma’s op te roepen, bijvoorbeeld in de omgang met de Ander. Hoe zijn Nederlandse reisauteurs en populaire tijdschriften in een periode van toenemend massatoerisme met dit dilemma omgegaan? In een heterogene selectie van de vroege reisverhalen uit Avenue (1967-1972), zal ik de discursieve strategieën van het romantiseren van reizen analyseren en de rol van een kosmopolitisch discours, gebaseerd op inzichten uit zowel de postkoloniale theorie als travel writing studies. Daarnaast zal ik de effecten van de materiële eigenschappen (de fotografie en advertenties) van de reisverhalen bestuderen en stilstaan bij de consequenties van het gegeven dat reisverhalen voornamelijk in boekvorm worden bewaard, ontdaan van hun oorspronkelijke glanzende context en mogelijk van hun ethische ambiguïteit. Show less
Afscheidscollege van Prof. dr. Gert J. Oostindie Directeur van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV-KNAW) Hoogleraar Koloniale en Postkoloniale Geschiedenis aan de... Show moreAfscheidscollege van Prof. dr. Gert J. Oostindie Directeur van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV-KNAW) Hoogleraar Koloniale en Postkoloniale Geschiedenis aan de Universiteit Leiden uitgesproken op vrijdag 17 december 2021 Show less
Esse estudo examina diferentes abordagens das comparações etnográficas e analisa debates recentes e antigos sobre como comparar evidências etnográficas, bem como mostra de que modo epistemologias... Show moreEsse estudo examina diferentes abordagens das comparações etnográficas e analisa debates recentes e antigos sobre como comparar evidências etnográficas, bem como mostra de que modo epistemologias comparativas mudaram durante momentos políticos específicos (colonialismo, descolonização e fim da Guerra Fria). Recentemente emergiram novas formas reflexivas de comparação com raízes na epistemologia interpretativa. O fim da Guerra Fria estimulou formas de comparação e reflexividade que deram surgimento ao que chamo de comparação por serendipidade: uma abordagem comparativa baseada em uma epistemologia interpretativa que abraça serendipidade, reflexividade e relevância como mais importantes que controle.This study examines different approaches to ethnographic comparisons and analyses recent as well as older debates on how to compare ethnographic evidence. It shows how comparative epistemologies have changed during specific political moments (colonialism, decolonization, and the end of the Cold War). Recently, new forms of reflexive comparison have emerged that are rooted in an interpretative epistemology. The end of the Cold War stimulated new forms of comparison and reflexivity that gave rise to what I call serendipitous comparison: a comparative approach that is based on an interpretative epistemology that embraces serendipity, reflexivity, and saliency as being more important than control. Show less