In een periode waarin het volgens Mulisch leek of alles was versteend, klonken in de literaire tijdschriften felle proteststemmen tegen de literatuur van 'het klein geluk' en de burgerlijke... Show moreIn een periode waarin het volgens Mulisch leek of alles was versteend, klonken in de literaire tijdschriften felle proteststemmen tegen de literatuur van 'het klein geluk' en de burgerlijke consensuscultuur. De verschrikkingen van het recente verleden en de vrees voor een nieuwe oorlog beheersten het politiek-maatschappelijke klimaat. Tegelijkertijd hield Nederland krampachtig vast aan zijn rol als modelkolonisator. Deze veranderde wereld vroeg om stellingname, ook in de literatuur: 'Lyriek is de moeder der politiek', stelde Lucebert. Marije Groos laat zien hoe auteurs als Lucebert, Harry Mulisch, Jan Wolkers, Gerrit Kouwenaar, Henk Hofland en J.B. Charles in intrigerende teksten vorm gaven aan een kritisch engagement. Zij laten een ander, afwijkend geluid horen uit de 'lange jaren vijftig'. Daarnaast gaat Groos uitvoerig in op het specifiek literaire karakter van het engagement. Haar boek draagt daarmee bij aan het doorlopende debat over literatuur, autonomie en engagement. Show less
In our culture, vocal harmonics fuction as independent musical elements since only a few decades. Thresholds of the audible explores the changing relationship between singers, listeners and... Show moreIn our culture, vocal harmonics fuction as independent musical elements since only a few decades. Thresholds of the audible explores the changing relationship between singers, listeners and harmonics. As a research method a series of compositions (Nulpunten/’Zeropoints’) has been developed, which attempt to make a fresh approach to overtone singing and to the sonic source material of the human body. They spark off further investigations of reality and illusion of our auditory world. Using his experiences with Tibetan monks and Sardinian brotherhoods and the ‘transverbal’ oeuvre of Michael Vetter, Mark van Tongeren develops his notion ‘multiphony of the body’. The last word, according to him, must be given to readers/listeners, who are challenged to shift their thresholds of the audible with the cd It starts here and the performance Incognito ergo sum. Show less