In dit proefschrift worden drie verschillende studies beschreven naar de socialisatie en selectie van leeftijdsgenoten. Hierbij is onderzocht op basis van welke kenmerken leerlingen elkaar... Show moreIn dit proefschrift worden drie verschillende studies beschreven naar de socialisatie en selectie van leeftijdsgenoten. Hierbij is onderzocht op basis van welke kenmerken leerlingen elkaar selecteren als vrienden of groepsgenoten, en op welke kenmerken ze elkaar socialiseren. Voor het onderzoek hebben we sociale netwerk technieken (ERGM en SIENA) gebruikt. Uit de resultaten van de eerste studie (bij 296 basisschoolleerlingen uit groep 8) bleek dat etnische achtergrond van leerlingen een rol speelt bij de selectie van zowel vrienden als 'sociale interactie partners', die niet per sé tot de vrienden horen. Uit de andere twee studies (bij 542 middelbare schoolleerlingen uit 2e klassen ) bleek dat leerlingen elkaar niet selecteren als vrienden op basis van schoolprestaties. Ze bleken elkaar daarentegen wel te beïnvloeden, als het gaat om prestaties op de vakken Engels en Nederlands, en niet als het gaat om prestaties voor wiskunde. Vrienden werden tevens niet geselecteerd op basis van internaliserend probleemgedrag, maar wel op basis van externaliserend probleemgedrag: leerlingen met vergelijkbaar probleemgedrag zochten elkaar op als vrienden. Leerlingen trokken zich niet terug en werden niet vermeden op basis van hun probleemgedrag, en socialiserden elkaar niet m.b.t. internaliserend probleemgedrag. Wel bleken vrienden elkaar te socialiseren in termen van externaliserend probleemgedrag. Show less