Kinderen met een oppositioneel opstandige gedragsstoornis (ODD) of antisociale gedragsstoornis (CD) hebben een verhoogd risico op toekomstig probleemgedrag zoals delinquentie, werkeloosheid en... Show moreKinderen met een oppositioneel opstandige gedragsstoornis (ODD) of antisociale gedragsstoornis (CD) hebben een verhoogd risico op toekomstig probleemgedrag zoals delinquentie, werkeloosheid en psychiatrische problemen. Om beter te begrijpen waarom kinderen agressief en antisociaal gedrag vertonen en dit gedrag positief te kunnen beïnvloeden is het nuttig om naar de onderliggende cognitieve en neurobiologische processen te kijken, welke onderliggend zijn aan (probleem)gedrag. Eén van die mechanismen is zelfregulatie: het vermogen om controle uit te kunnen oefenen over onze gedachten, emoties en gedrag. In dit onderzoek hebben we zelfregulatie onderzocht door vier aspecten van zelfregulatie te onderzoeken: neurobiologie (ANS, HPA-as), emotieregulatie; executieve functies en gedrag. We onderzochten 65 jongens met ODD/CD en 38 normaal ontwikkelende controle jongens in de leeftijd van 8-12 jaar in rust en in een stressvolle situatie. We ontdekten dat jongens met ODD/CD een heterogene groep vormen zowel op gedragsniveau als neurobiologisch niveau. Daarnaast zagen we dat er specifieke relaties zijn tussen neurobiologische factoren en verschillende gedragsproblemen en dat de neurobiologie voorspellend is voor het verloop van agressie over een jaar tijd. Deze informatie is belangrijk omdat het laat zien dat interventies moeten aansluiten op het individu, passend bij het mechanisme dat onderliggend is aan het probleemgedrag en verstoord is. Show less
Schoorl, J.; Rijn, S. van; De Wied, M.; Goozen, S.H.M. van; Swaab, J.T. 2016
Background: In Europe, the number of females exhibiting oppositional defiant disorder (ODD) and conduct disorder (CD) is growing. Many of these females live in youth welfare institutions.... Show moreBackground: In Europe, the number of females exhibiting oppositional defiant disorder (ODD) and conduct disorder (CD) is growing. Many of these females live in youth welfare institutions. Consequently, there is a great need for evidence-based interventions within youth welfare settings. A recently developed approach targeting the specific needs of girls with ODD and CD in residential care is START NOW. The aim of this group-based behavioural skills training programme is to specifically enhance emotional regulation capacities to enable females with CD or ODD to appropriately deal with daily-life demands. It is intended to enhance psychosocial adjustment and well-being as well as reduce oppositional and aggressive behaviour. We present the study protocol (version 4.1; 10 February 2016) of the FemNAT-CD intervention trial titled 'Group-Based Treatment of Adolescent Female Conduct Disorders: The Central Role of Emotion Regulation'. Methods/design: The study is a prospective, confirmatory, cluster-randomised, parallel-group, multi-centre, randomised controlled trial with 128 institutionalised female adolescents who fulfil the diagnostic criteria of ODD and/or CD. Institutions/wards will be randomised either to provide the 12-week skills training as an add-on intervention or to provide treatment as usual. Once the first cycle is completed, each institution will run a second cycle with the opposite condition. Primary endpoints are the pre-post change in number of CD/ODD symptoms as assessed by a standardised, semi-structured psychiatric interview (Kiddie Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School-Age Children-Present and Lifetime, CD/ODD section) between baseline and the end of intervention, as well as between baseline and a 3-month follow-up point. Secondary objectives include pre-post change in CD/ODD-related outcome measures, most notably emotional regulation on a behavioural and neurobiological level after completion of START NOW compared with treatment as usual. Discussion: To our knowledge, this study is the first to date to systematically investigate the effectiveness of an adapted integrative psychosocial intervention designed for female adolescents with ODD and CD in youth welfare settings. Trial registration: German Clinical Trials Register (DRKS) identifier: DRKS00007524. Registered on 18 December 2015 and with the World Health Organisation International Clinical Trials Registry Platform. Show less
Cohn, M.; Domburgh, L. van; Vermeiren, R.; Geluk, C.; Doreleijers, T. 2012