The deep influence Ancient Egypt has on the modern world is a well-rehearsed topic. The Bible, Greek and Roman sources, and in general a particular modern conceptualizations of the so-called ... Show moreThe deep influence Ancient Egypt has on the modern world is a well-rehearsed topic. The Bible, Greek and Roman sources, and in general a particular modern conceptualizations of the so-called 'western world' have all been identified as key to this. But could it also be that the agency of ancient Egyptian objects themselves played a decisive role? Reflecting on a new book on this theme, attention is given to the question what we actually mean by stating that 'things have agency'. Is this a useful subject at all, and if so, how could it be studied? Show less
Het proefschrift De canonisering van moderne Duitse kunst in New York, 1904-1957 onderzoekt op welke wijze de bemiddelaars in de New Yorkse kunstwereld bepaalde stromingen en kunstenaars in de... Show moreHet proefschrift De canonisering van moderne Duitse kunst in New York, 1904-1957 onderzoekt op welke wijze de bemiddelaars in de New Yorkse kunstwereld bepaalde stromingen en kunstenaars in de canon opnamen en andere marginaliseerden. Om deze vraag te beantwoorden zijn drie hypothesen geformuleerd: 1. Het kunstmuseum speelde als institutie in de eerste helft van de 20ste eeuw in New York de centrale rol in de waardebepaling van moderne Duitse kunst; 2. De ideologische houding van recipiënten was bepalend voor de algemene erkenning van moderne Duitse kunst; 3. Het nationaal-socialisme in Duitsland had een abrupte canonisering van moderne Duitse kunst in New York tot gevolg. De bruikbaarheid van deze hypothesen wordt op grond van de uitkomsten van het onderzoek bevestigd, zij het met enige noodzakelijke nuanceringen. Met betrekking tot de eerste hypothese is de rol van kunstbemiddelaars en hun maatschappelijke invloed onderzocht. Als belangrijkste conclusie komt daaruit voort dat het museum van doorslaggevende betekenis was voor een meer algemene erkenning van moderne Duitse kunst. Het onderzoek naar de tweede en derde hypothesen maakt vervolgens duidelijk dat de esthetische waardering van kunstvormen fundamenteel en in korte tijd kunnen veranderen. Het waren politieke verschuivingen die internationaal vrij algemeen aanvaarde esthetische opvattingen in tegengestelde waarderingen deden omslaan. Show less