In Westerblokker even buiten Hoorn werd in 1475 een vrouwenklooster met de naam Bethlehem opgericht. De grote stichtingsgolf van kloosters, die eind 14de eeuw begon, was al enige tijd over zijn... Show moreIn Westerblokker even buiten Hoorn werd in 1475 een vrouwenklooster met de naam Bethlehem opgericht. De grote stichtingsgolf van kloosters, die eind 14de eeuw begon, was al enige tijd over zijn hoogtepunt heen. In het proefschrift wordt onderzocht waarom aan het einde van de 15de eeuw nog een nieuwe kloostergemeenschap tot stand kwam en wat zegt dit over de vitaliteit van het kloosterleven in de tweede helft van de 15de eeuw en vroege 16de eeuw. Deze nieuwe stichting op het platteland volgde een geheel eigen formule: het nam de regel van Augustinus aan en schaarde zich onder de Orde van het Heilig Kruis. Aanvankelijk hadden de kruisbroeders alleen het toezicht over het vrouwenklooster en in 1530 namen ze ook het biechtvaderschap op zich. Dankzij het statutenboek krijgen we een goed beeld van het religieuze leven in het klooster en de wijze waarop de kruisbroeders vorm gaven aan een vrouwenklooster onder hun hoede. Tussen 2003 en 2008 is klooster Bethlehem voor een groot gedeelte opgegraven. De kloosterplattegrond en de inrichting van het kloosterterrein kunnen deels worden gereconstrueerd. De opgravingen hebben tevens grote hoeveelheden vondstmateriaal opgeleverd, waaronder veel devotionalia van pijpaarde en terracotta, die een beeld geven van het kloosterleven. Show less
De afbeeldingen op het omslag: een heilige, een kerk en een priester, staan symbool voor de drie centrale thema__s van deze studie. De heilige verwijst naar de virtuele eigenaar van de kerk. De... Show moreDe afbeeldingen op het omslag: een heilige, een kerk en een priester, staan symbool voor de drie centrale thema__s van deze studie. De heilige verwijst naar de virtuele eigenaar van de kerk. De kerkafbeelding staat voor het onderzoek naar de relatie tussen parochiekerken en kloosters. Het derde thema is dat van de priester in Friesland en zijn (formele) positie. In vijf hoofdstukken komt in Heiligen en Heren aan de orde hoe de wijdingsprocedure in Utrecht in de praktijk liep, hoe de zogenoemde institutie of opdracht tot zielzorg door de aartsdiaken of een ander werd verleend, hoe de landsheer zich met het recht op benoeming of presentatie bemoeide, en in welke mate de centrale overheid het gedrag van priesters echt controleerde. Verder is onderzocht uit welke geledingen van de maatschappij de priesters afkomstig waren en hoeveel van hen een academische opleiding hadden gevolgd. Met dit alles levert dit boek basismateriaal aan voor het bepalen van het sterk lokale karakter van de middeleeuwse kerk in het Noorden van Nederland. Show less