In 1777, the American commissioners in Paris, Benjamin Franklin and Silas Deane, contractedwith French naval captain Jacques Boux to design two frigates for theRevolutionary cause. The design was... Show moreIn 1777, the American commissioners in Paris, Benjamin Franklin and Silas Deane, contractedwith French naval captain Jacques Boux to design two frigates for theRevolutionary cause. The design was the first of a new concept of very large frigates,able to outgun anything they could not outrun. The ships were to be built at a privateyard in Amsterdam. One of these vessels, laid down as L’Indien, would ultimately servethe American cause in the South Carolina State Navy under the name South Carolina.This article examines the Dutch period of the two ships built at the yard of ArieStaats in Amsterdam in 1777–1781. Despite the attention given to South Carolina inthe historiography, the Dutch sources have not yet been studied. The case of L’Indienand Tijger, her sister ship, illustrates the continuing importance of private contractorsto navies in the late eighteenth century. Show less
In the art world of the late 18th. and the entire 19th. century, there appeared to have been a widespread notion of sea painting as a bearer of national pride. An idea that was directly related to... Show moreIn the art world of the late 18th. and the entire 19th. century, there appeared to have been a widespread notion of sea painting as a bearer of national pride. An idea that was directly related to the economic prosperity of the 17th-century Republic, which stemmed from the shipping industry of the time. An impression emerged of how the interaction between art and society can take shape. The role of sea painting within 19th. century nationalism was a striking aspect, but the effect that the label of a national genre had on its practice and appreciation also stood out. Sea painters started to work with it and art critics included it in their judgements. For a long time, traditional style criteria were maintained; the 17 th. century was never far away in many respects.This led to a framing of sea painting in an artistic tradition, which resulted in a certain inability to keep up with innovations in painting. The love of the ship and the specialist nautical knowledge of the sea painters were for a long time a unique quality, but they ultimately proved to be their Achilles' heel. When at the end of the 19th century the artistic tradition of the 17th-century Dutch school was definitively broken, sea painting disappeared from the canon of the visual arts. Show less
Tot twee keer toe geraakte de Nederlandse marinestrategie tussen 1912 en 1942 in de ban van een ideologie, het navalisme. Navalisme ziet maritieme expansie als noodzakelijk voor het voortbestaan... Show moreTot twee keer toe geraakte de Nederlandse marinestrategie tussen 1912 en 1942 in de ban van een ideologie, het navalisme. Navalisme ziet maritieme expansie als noodzakelijk voor het voortbestaan van een mogendheid. De eerste keer, vanaf 1912, vielen de gevolgen mee. De tweede keer, vanaf 1936, waren ze dramatisch: ze draaiden een onderzeebootstrategie met de meest efficiënte onderzeeboottactiek ter wereld de nek om. De successen van de Nederlandse onderzeeboten in de Tweede Wereldoorlog, hoe spectaculair ook, waren een schim van wat zij hadden kunnen zijn. Dit proefschrift schrijft een nieuwe geschiedenis van de Koninklijke Marine, die haar overzeese expansie wilde behouden via overambitieuze ‘risicostrategieën’, waarmee zij pretendeerde een sterkere zeemacht tot onmacht te kunnen verlammen. Die sterkere zeemacht was de reusachtige van Japan. De hoofdtaak van de Koninklijke Marine was namelijk de verdediging van het eilandenrijk Nederlands-Indië waarop Japan zijn zinnen kon zetten. Duidelijk wordt hoezeer het Nederlandse marinedenken van 1912-1942 parallel liep aan het Duitse èn dat de Duitsers niet de enigen waren die een ‘risicostrategie’ hanteerden (wat tot rivaliteit met Engeland leidde): de Amerikanen waren ze voor. Ook wordt duidelijk waarom de Amerikaanse strategie wel werkte en beide andere niet. Zo ontstaat ook nieuw inzicht in de Amerikaanse en Duitse marinestrategie Show less
In veel dorpen en steden in de zeventiende-eeuwse Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden werd het leven bepaald door het ritme van de zeevaart. Een groot gedeelte van de mannelijke... Show moreIn veel dorpen en steden in de zeventiende-eeuwse Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden werd het leven bepaald door het ritme van de zeevaart. Een groot gedeelte van de mannelijke beroepsbevolking was in deze gemeenschappen bijna voortdurend afwezig. Tot nog toe is binnen de Nederlandse maritieme geschiedenis weinig aandacht besteed aan zeevarende gemeenschappen. Dit proefschrift geeft een gedetailleerd beeld van het leven in zeventiende-eeuws Schiedam, Maassluis en Ter Heijde. Historica Annette de Wit analyseert aan de hand van een grote diversiteit aan bronnenmateriaal op welke wijze de economische afhankelijkheid van de zeevaart het dagelijks bestaan beïnvloedde. Geanalyseerd wordt hoe (de dominantie van) de zeevaart invloed had op het werk dat mannen en vrouwen deden, op het huishouden en het gezin, op de sociale verhoudingen binnen de samenleving en op het godsdienstig leven van de inwoners van de drie gemeenschappen. Samenvattend kan gesteld worden dat de zeevaart invloed had op vrijwel alle aspecten van het dagelijks bestaan in Schiedam, Maassluis en Ter Heijde. In de havenstad Schiedam werd deze invloed aan het einde van de zeventiende eeuw minder als gevolg van het groeiende belang van de brandewijnindustrie. Anders was dat in de occupational communities Maassluis en Ter Heijde, waar de zeevaart bepalend bleef voor het leven van de inwoners van het dorp. De visserij bepaalde hier niet alleen de sociale en economische verhoudingen, maar was ook verweven met cultuur en geloof. Show less