Al sinds de oprichting in 1988 is het islamitisch basisonderwijs in Nederland een bron van discussie. De ontwikkeling ervan heeft de afgelopen dertig jaar niet stilgestaan en geeft aanleiding tot... Show moreAl sinds de oprichting in 1988 is het islamitisch basisonderwijs in Nederland een bron van discussie. De ontwikkeling ervan heeft de afgelopen dertig jaar niet stilgestaan en geeft aanleiding tot nieuwe inzichten. Toch worden in de discussie al jarenlang dezelfde argumenten gebruikt.Hoe geven de verschillende islamitische basisscholen vandaag de dag vorm aan hun identiteit? En hoe wegen zij de verschillende maatschappelijkedebatten over de islam daarin af?Dit boek laat – met een focus op de identiteitsvorming - de leerkrachten en directieleden zelf aan het woord en probeert de verschillen in waarden, normen en gewoonten van binnenuit te duiden.Islamitische basisscholen blijken steeds meer aandacht te hebben voor de maatschappelijke context. Ook wordt inzichtelijk dat islamitische basisscholen zich van andere basisscholen onderscheiden vanwege hun interne diversiteit en de continue dialoog met die maatschappelijke context.Dit boek is een pleidooi voor genuanceerder denken over en handelen rond het islamitisch basisonderwijs in Nederland. Show less
My research is based on transculturalism in the works of Iranian authors living in France since the 1980’s. Referring to the cultural interbreeding, transculturalism constitutes a field of research... Show moreMy research is based on transculturalism in the works of Iranian authors living in France since the 1980’s. Referring to the cultural interbreeding, transculturalism constitutes a field of research, which is becoming increasingly important in numerous countries. In literature this concept concerns hybrid works, i.e. works emanating from two or more different cultures. In French-Persian creations it shows the mixture between a Western tradition of novel and the dominating place of lyricism and poetry in the Eastern writing. It may open also to an interesting course of reflection in the cultural and social domain of multiculturalism and transculturalism more in general. It aims at current issues seen from a double perspective: the interdependency of the different cultures and a new type of literature from the perspective of writing. Those creations are intermediary between the artist in exile and the receiving society. They transmit values of interculturalism, permitting interaction between cultures. But also represent transculturalism, which transcends the simple ‘dialogue’ between two cultures to reach an original synthesis. My goal was to search hybrid factors in these works and to see how they are carried out concretely in the texts. Then we see who these works might be qualified as transcultural. Show less
Ce volume collectif rassemble les résultats de travaux menés par des chercheurs sénégalais et néerlandais selon trois axes de recherche concernant le Sénégal: la relation entre islam et politique,... Show moreCe volume collectif rassemble les résultats de travaux menés par des chercheurs sénégalais et néerlandais selon trois axes de recherche concernant le Sénégal: la relation entre islam et politique, la relation entre islam et économie, le rôle de l'islam dans le débat public sur la bonne gouvernance. Faisant suite à une introduction par Mayke Kaag intitulée 'Islam et engagements au Sénégal', les textes des contributions ont pour titre: Islam et politique au Sénégal: logique d'articulation et de co-production (Cheikh Guèye et Abdourahmane Seck) - Les usages des liens confrériques religieux dans l'économie sénégalaise (Abdou Salam Fall) - Islam et espace public au Sénégal: les acteurs religieux dans l'amélioration du débat public sur la bonne gouvernance (Mamadou Bodian et El Hadj Malick Sy Camara) - L'implication des acteurs islamiques dans la lutte contre le sida au Sénégal: étude de cas de l'ONG Jmara (Selly Ba). Show less
In public debate and academic discussions about Islam in Western society, reference is often made to the role of the imam in processes of acculturation of Muslims. Throughout these debates, we come... Show moreIn public debate and academic discussions about Islam in Western society, reference is often made to the role of the imam in processes of acculturation of Muslims. Throughout these debates, we come across the important question of how imams transmit Islamic norms and values to Muslims living in secular, non-Islamic societies. This descriptive-exploratory research considers this question specifically looking at the role of the imam in the local mosque in the Netherlands. This dissertation describes and analyses the external perspective of the views circulating in the public debate on imams between 1993 and 2004. The internal perspective has been brought into focus empirically by describing and exploring his role, authority and influence in two mosque-communities and one Islamic student association. The internal perspective further divides into the perspective of the imam and the perspective of a group practising, mostly young and highly educated Muslims who grew up in the Netherlands. The imam finds himself in a field of tension between expectations from the majority society and expectations of the believers. The indicative findings from the internal perspective have been compared with the external views. The outcome of this comparison is used to clarify the ongoing public __imam-debate__. Show less
Mali ist eines der ärmsten Länder der Erde und zugleich einer der größten Empfänger von Auslandshilfe. Natürlich wäre es naiv anzunehmen, daß die erheblichen Summen unabhängig von geopolitischen... Show moreMali ist eines der ärmsten Länder der Erde und zugleich einer der größten Empfänger von Auslandshilfe. Natürlich wäre es naiv anzunehmen, daß die erheblichen Summen unabhängig von geopolitischen und strategischen Interessen der Geberländer fließen. In der Tat tendieren die politischen Kreise sowohl in den USA als auch in der EU dazu, Mali aufgrund seiner langen Grenzen zu Mauretanien und Algerien als potenzielle Barriere gegen das Vordringen eines radikalen Islam nach Westafrika zu erachten. Seit dem Ende des Kalten Krieges und dem Zerfall der Sowjetunion, zu der Mali wichtige Beziehungen hatte, wurde das Land von europäischen und amerikanischen Geberinstitutionen als Modell für den Übergang zur Demokratie und für die Umsetzung einer liberalen Wirtschaftspolitik gepriesen. Seit dem 11. September 2001 allerdings, seit es heißt, überall auf der Welt nach Hinweisen auf islamischen ,Fundamentalismus", Islamismus bzw. politischen Islam zu suchen, ist auch Mali ins Visier geraten. Show less
In this paper, the author considers the interpretation of and the ethnographic production about Islam and Muslim societies, particularly in Africa. The Orientalist 'doctrine' of an unchanging and... Show moreIn this paper, the author considers the interpretation of and the ethnographic production about Islam and Muslim societies, particularly in Africa. The Orientalist 'doctrine' of an unchanging and timeless Islam has long been shown to be inadequate for understanding the obvious diversity and complexity within and between Muslim societies. However, the limitations of certain anthropolocial studies - notably, their almost exclusive focus on local context and cultures to which they sometimes attribute different 'Islams' (e.g. African Islam) - have not been critically examined to the same degree. The author argues that one must study Islam as a discursive tradition at the intersection of the local and the supralocal, including broader scriptural traditions of Islam. Drawing on ethnographic and historical research on Islamic law in West Africa, the author shows how Muslims in Mali participate in the supralocal discourses of Islam and some of the ways in which local and regional history and culture shape their participation in these discourses. [Journal abstract] Show less
In Afrika bezuiden de Sahara heeft de islam een bijzonder complexe en rijke geschiedenis. De auteur schetst deze geschiedenis vanaf 615, wanneer de Profeet een groot deel van zijn volgelingen naar... Show moreIn Afrika bezuiden de Sahara heeft de islam een bijzonder complexe en rijke geschiedenis. De auteur schetst deze geschiedenis vanaf 615, wanneer de Profeet een groot deel van zijn volgelingen naar Ethiopi‰ stuurt, tot de hedendaagse periode van mondialisering, waarin de islam zich manifesteert als bron van religieuze en politieke identiteit tegenover 'het Westen' en de culturele, morele en technologische invloeden die daarmee worden geassocieerd. Hij zet een aantal kenmerken van de islam in Afrika uiteen en schenkt daarbij aandacht aan de spanning tussen het eigen culturele erfgoed en de aanspraken van de islamitische leer. [Samenvatting ASC Leiden] Show less
In de Hoorn van Afrika - Ethiopië, Djibouti, Somalië - heerst een relatieve staat van interreligieuze harmonie. Voor Somalië en Djibouti is dit makkelijk te begrijpen, omdat hier bijna de gehele... Show moreIn de Hoorn van Afrika - Ethiopië, Djibouti, Somalië - heerst een relatieve staat van interreligieuze harmonie. Voor Somalië en Djibouti is dit makkelijk te begrijpen, omdat hier bijna de gehele bevolking al vele eeuwen islamitisch is en bovendien tot één richting behoort, de soennitische. Maar ook in Ethiopië, waar moslims c. 45 procent van de bevolking uitmaken, is sprake van een relatief probleemloze verhouding, met name sinds 1974, toen de islam als tweede grote godsdienst erkend werd. Politieke organisatie op basis van religieuze identiteit lijkt noch in Ethiopië noch in Somalië een kans te maken. Deels is dit te verklaren uit het starre politieke systeem en de strenge staatscontrole op het openbare leven in deze landen, deels uit de etnische en etno-regionale verdeeldheid van de heterogene bevolking van de Hoorn. Show less