Dit artikel betoogt dat de term sektarisme een vertekenend beeld oplevert van de situatie in het Midden-Oosten. Deze conclusie wordt bereikt aan de hand van drie discussies. De eerste discussie is... Show moreDit artikel betoogt dat de term sektarisme een vertekenend beeld oplevert van de situatie in het Midden-Oosten. Deze conclusie wordt bereikt aan de hand van drie discussies. De eerste discussie is een hermeneutische analyse van het concept sektarisme, waaruit blijkt dat de term in haar huidige gebruik onvoldoende theoretische gronding heeft en uitgaat van vooronderstellingen. De tweede discussie is van praktische aard en gaat in op de veelvoorkomende aanname dat islam een belangrijke bron zou zijn van sektarische conflicten. Aan de hand van een historisch-comparatieve analyse zal blijken dat deze aanname niet juist is. Weliswaar speelt religie een belangrijke rol in de diverse spanningen en conflicten in het Midden-Oosten, maar – zo zal blijken uit de derde discussie – dat zegt meer over de sociaal-politieke dynamiek van deze tijd dan over de aard van religie zelf, en die van islam in het bijzonder. Show less
In Afrika bezuiden de Sahara heeft de islam een bijzonder complexe en rijke geschiedenis. De auteur schetst deze geschiedenis vanaf 615, wanneer de Profeet een groot deel van zijn volgelingen naar... Show moreIn Afrika bezuiden de Sahara heeft de islam een bijzonder complexe en rijke geschiedenis. De auteur schetst deze geschiedenis vanaf 615, wanneer de Profeet een groot deel van zijn volgelingen naar Ethiopi‰ stuurt, tot de hedendaagse periode van mondialisering, waarin de islam zich manifesteert als bron van religieuze en politieke identiteit tegenover 'het Westen' en de culturele, morele en technologische invloeden die daarmee worden geassocieerd. Hij zet een aantal kenmerken van de islam in Afrika uiteen en schenkt daarbij aandacht aan de spanning tussen het eigen culturele erfgoed en de aanspraken van de islamitische leer. [Samenvatting ASC Leiden] Show less
In de Hoorn van Afrika - Ethiopië, Djibouti, Somalië - heerst een relatieve staat van interreligieuze harmonie. Voor Somalië en Djibouti is dit makkelijk te begrijpen, omdat hier bijna de gehele... Show moreIn de Hoorn van Afrika - Ethiopië, Djibouti, Somalië - heerst een relatieve staat van interreligieuze harmonie. Voor Somalië en Djibouti is dit makkelijk te begrijpen, omdat hier bijna de gehele bevolking al vele eeuwen islamitisch is en bovendien tot één richting behoort, de soennitische. Maar ook in Ethiopië, waar moslims c. 45 procent van de bevolking uitmaken, is sprake van een relatief probleemloze verhouding, met name sinds 1974, toen de islam als tweede grote godsdienst erkend werd. Politieke organisatie op basis van religieuze identiteit lijkt noch in Ethiopië noch in Somalië een kans te maken. Deels is dit te verklaren uit het starre politieke systeem en de strenge staatscontrole op het openbare leven in deze landen, deels uit de etnische en etno-regionale verdeeldheid van de heterogene bevolking van de Hoorn. Show less