In de loop van de eerste vier decennia van de twintigste eeuw dringt de poëzie vanaf 1880 door in bloemlezingen voor de hoogste klassen van gymnasium en h.b.s. In deze studie worden de overwegingen... Show moreIn de loop van de eerste vier decennia van de twintigste eeuw dringt de poëzie vanaf 1880 door in bloemlezingen voor de hoogste klassen van gymnasium en h.b.s. In deze studie worden de overwegingen om poëzie te bloemlezen en de keuzes die daaruit voortkomen van een vijftal bloemlezers (allen leraren) beschreven. Elk van hen propageert een methodiek om poëzie in de literatuurles te verwerken, van een open, globale kennismaking tot een intensieve analyse van een gedicht. Soms wordt een gedicht van een context voorzien maar doorgaans wordt een gedicht als zelfstandige tekst aangeboden. Naast deze bloemlezers brengt voordrachtskunstenaar Paul Huf ter ondersteuning van het onderwijs op een veertiental grammofoonplaten zijn gesproken bloemlezing. Zijn voordracht kan als voorbeeld dienen. Verder inventariseert deze studie de inhoud van 85 schoolbloemlezingen uit de periode 1898–1941 met in totaal 6758 gedichten van 254 dichters. Uit deze inventarisatie blijkt naast de voorkeur voor dichters uit de eerste jaren vanaf 1880 de vrij snelle popularisatie van anderen in de loop van de jaren 1920, 1930. Bloemlezers volgen op literair-historische gronden keuzes van voorgangers, daarnaast tonen zij een brede persoonlijke keuze. Schoolbloemlezingen representeren de voortgang van de contemporaine poëzieproductie en representeren het belang dat docenten voor de literatuurles hechten aan poëzie. Show less
Een eeuw geleden kwam er een einde aan meer dan twee millennia Griekse aanwezigheid in Klein-Azië. In dit herdenkingsjaar wordt op veel plaatsen stilgestaan bij die dramatische gebeurtenissen.... Show moreEen eeuw geleden kwam er een einde aan meer dan twee millennia Griekse aanwezigheid in Klein-Azië. In dit herdenkingsjaar wordt op veel plaatsen stilgestaan bij die dramatische gebeurtenissen. Diverse tentoonstellingen reflecteren op de wereld die verloren ging, maar ook op de impact van de enorme vluchtelingenstroom op het moderne Griekenland. Het Benaki Museum bracht meer dan 1000 objecten en 500 foto’s uit museale - en privécollecties bijeen voor een groots retrospectief. Show less
Het werk van Johan Huizinga (1872-1945) heeft al vroeg aandacht en weerklank gevonden bij Franse historici. Huizinga's Herfsttij der Middeleeuwen vond onmiddellijk na de publicatie ervan in het... Show moreHet werk van Johan Huizinga (1872-1945) heeft al vroeg aandacht en weerklank gevonden bij Franse historici. Huizinga's Herfsttij der Middeleeuwen vond onmiddellijk na de publicatie ervan in het Duits bewondering maar ook kritiek. De Franse vertaling verscheen in 1932 en wordt er nog altijd herdrukt. De reputatie van Huizinga steeg een jaar later tot grote hoogte in Frankrijk door het "incident-von Leers", toen Huizinga een Duitse nazi van deze naam wegzond van de Leidse Universiteit. Sindsdien maakte Huizinga deel uit van de internationale Volkenbondscommissie voor Intellectuele Samenwerking en bezocht hij Frankrijk regelmatig. In de dissertatie komen tal van belangrijke onbekende documenten voor het eerst aan het daglicht. Zij wijzen op een voortdurende gedachtenwisseling tussen Nederland en Frankrijk Show less